Mezi kamiony či autobusy tu jsou také desítky modelů osobních aut. Ty jsou papírově užitkové: mají mezi zavazadlovým prostorem a sedadly ochrannou mřížku a v papírech napsáno magické označení N1. To je klíč k odpočtu daně z přidané hodnoty a následně až o statisíce levnější vozy.
Mřížky se objevují čím dál častěji ve vozech, které už na první pohled k převážení nákladu neslouží. Například Kia tu představila své miniauto Picanto v provedení N1. Škoda Auto tu pro změnu ukázala studii nového superbu v provedení N1: mřížka je umístěná hned za zadními sedadly.
"O výrobě není rozhodnuto, zjišťujeme zájem zákazníků," říká mluvčí Škody Evžen Krauskopf. Škodě se sázka na "náklaďáky" vyplatila: její prodeje od ledna do dubna v kategorii N1 stouply v Česku o 38 procent, zatímco prodeje běžných osobních aut jí klesly o více než tři procenta.
Mřížková auta zažívají velký boom, letos jejich prodeje rostou o pětinu, rychleji než odbyt osobních aut. Každé třetí osobní auto prodané v Česku je s mřížkou. Některé automobilky hlásí i vyšší podíl.
"Třeba u vozu Cee’d v provedení kombi je zhruba šedesát procent s mřížkou," říká Patrik Fanc z Kia Motors.
Mřížky čeká v Česku brzy konec: od příštího dubna začne platit nová evropská směrnice, podle které auto označené N1 nebude muset mít mřížku. Ale nebude se to týkat již vyrobených vozů, u nich musí mřížka zůstat až do konce životnosti auta.