Lacetti: Korejec v italském obleku

  • 19
Pohledný Daewoo Kalos už brázdí ulicemi a svou světovou premiéru se odbyl další, protentokrát do střední třídy směřující model. Model lacetti automobilka vysílá do nejnabitějšího segmentu automobilů, kde bude bojovat se zavedenými modely, které mnohokrát drží mateřské automobilky "nad vodou".

Korejec s italskou krví (tu dostal od Giugiara) dostane pro začátek tři pohonné jednotky - zážehové čtyřválce, sportovní vzhled a pravděpodobně i velmi zajímavou cenu. Na evropských trzích se pak objeví na jaře 2004.

Evropskou tvář dali modelu lacetti stylisté z renomovaného turínského studia Italdesign, kterým velí Giorgetto Giugiaro. Připoměňme jen, že Italdesign už dříve pracoval na designu modelů matiz, kalos a evanda.

Přední části dominují „mandlové“ světlomety kryté čirým sklem mezi nimi je pak výrazná maska chladiče s emblémem automobilky, který nese příčnýé chromovanýé žebro. Kompaktní novinka je dlouhá 4295 mm, široká 1725 mm a vysoká 1445 mm.

Dynamický image nového Daewa umocňují: dlouhý rozvor (2600 m), krátké převisy karoserie, výrazně vyklenuté lemy podběhů kol a zřetelně stoupající křivka boků. „Svalnaté“ boční linie plynule navazují na sportovně tvarovanou záď, na které okamžitě zaujmou především třírozměrná koncová světla a výrazná horizontální linie u dolního okraje zadního, pod velkým úhlem skloněného, okna.

Nový výz je podle prohlášení automobilky: "...malý pouze z vnějšku, uvnitř však nabídne mnohem více prostoru než je v této automobilové třídě obvyklé." Cestující na zadních sedadlech mají kupříkladu 932 mm volného místa pro nohy.

Základní objem zavazadlového prostoru je 275 l, po sklopení zadních sedadel nabídne až po strop Lacetti 1045 l prostoru pro náklad.

Třída kompaktních vozů patří se svým podílem 16,4 procenta k nejdůležitějším segmentům celého automobilového trhu západní a střední Evropy. Ročně se v tomto teritoriu prodává asi 2,6 milionů kompaktních vozů.
Pod kapotou
Zájemci o nový model korejské automobilky, skrývající se pod ochrannými křídly koncernu GM, budou moci vybírat ze třech čtyřválcových zážehových motorů, které plní emisní limity normy Euro 3. Všechny tři agregáty mají dva ozubeným řemenem poháněné vačkové hřídele v hlavě válců, které řídí činnost čtyř ventilů pro každý válec.  Motory uložené napříč budou pohánět kola přední nápravy.

Základní motor 1.4 o objemu 1399 cm3 dává při otáčkách 6000 ot/min výkon 68 kW/92 k. Daewoo Lacetti s tímto motorem zrychluje z 0 na 100 km/h během 11,6 s a jeho maximální rychlost činí 172 km/h. Průměrná spotřeba této verze činí 7,2 l/100 km (předběžný údaj udávaný výrobcem).

Dalším pohonnouh jednotkou v nabídce je čtyřválec o objemu 1,6 l nabízející výkon 80 kW/109 k. Ten dokáže Daewoo Lacetti rozjet až na 187 km/h a z 0 na 100 km/h s ním sprintuje za 10,7 s. Průměrná spotřeba s tímto motorem činí 7,1 l/100 km, takže na jedno naplnění šedesátilitrové nádrže vůz ujede asi 840 kilometrů.

Nejsilnější motorem v nabídce bude opět zážehový agregát o objemu 1,8 l a výkonu 90 kW/122 k. Daewoo Lacetti se s ním rozjede z klidu na 100 km/h během 9,5 s a s plynem na podlaze pojede až 194 km/h. Jeho průměrná spotřeba by měla být 7,5 l/100 km.

Vznětový motor prozatím v nabídce automobilky figurovat nebude.

Všechny modely řady lacetti budou standardně vybavovány manuálními pětistupňovými převodovkami, vozy s motory o objemu 1,6 l a 1,8 l mohou mít na přání i moderní adaptivní čtyřstupňovou automatickou převodovku.

Všechna kola modelu Daewoo Lacetti jsou nezávisle zavěšena na vzpěrách McPherson. Vpředu mají vzpěry McPherson spodní trojúhelníková ramena, zatímco zadní kola jsou přesně ustavena dvojicí trojúhelníkových ramen a jedním podélným ramenem. U všech kol má Daewoo Lacetti kotoučové brzdy, do jejichž hydraulického okruhu je standardně zařazený protiblokovací systém brzd ABS.

Nový model bude opravdu "světovým" vozem: vyrábět se bude v moderním závodě GM Daewoo v jihokorejském Gunsanu, na jeho vzniku se však výrazně podepsala evropská studia a vývojová centra – design je dílem Italdesignu, vlastnosti podvozku se testovaly a ladily na zkušebních okruzích ve Velké Británii tak, aby přesně odpovídaly evropským zadkům, celou řadu komponentů a technologií pak dodali němečtí výrobci.