Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Laciné zimní obutí auta: protektory a další nouzová řešení

aktualizováno 
Pneumatiky z druhé ruky seženete sice za pár set korun, problémem bývá jejich stáří. Dobré protektory mohou být naopak lepší než levné nové pláště z Číny.
(ilustrační snímek)

(ilustrační snímek) | foto: Bridgestone

Najezdíte za zimu jen minimum kilometrů, ale někdy prostě vyjet musíte? Možná si zimní pneumatiky pořizujete vůbec poprvé. Kdo jezdí často, neměl by na obutí pro auto šetřit. Kdo potřebuje párkrát do měsíce zajet na nákup a k doktorovi a s opravdovou zimou se potká za volantem jednou dvakrát do roka, může zkusit úsporné řešení.

Hledáme úsporné řešení pro fabii

Pro modelový příklad levnější varianty zimního obutí jsme zvolili typické auto českého řidiče: Škodu Fabii předchozí generace. Její majitelka najezdí ročně maximálně do deseti tisíc kilometrů, z toho minimum v zimě. Jezdí téměř výhradně po Praze, kde je kalamitních dnů v zimě většinou jen pár.

Za kolik obujete fabii

  • Kvalitní nové pneumatiky: od 5 tisíc korun
  • Laciné nové pneumatiky: od 4 tisíc korun
  • Protektory: od 3 200 korun
  • Pneumatiky z druhé ruky: kolem tisícovky

Poznámka: Ceny jsou za sadu 4 pneumatik.

Stejnou fabií jezdí i starší pár, který ji potřebuje pro cesty do nedalekého města, kam se vydává jednou týdně na nákup a vyřídit návštěvy úřadů a lékaře. Standardní rozměr pneumatik na fabii 1,4 je 165/70/R14. Sada nových plášťů Continental ContiWinterContact TS 800, které se v testech zimních pneumatik drží na špici, vyjde minimálně na pět tisíc. K nejlevnějším z pneumatik seriózních značek patří Ceat Formula Winter (ekonomická značka Pirelli) v testech nezáří, ale dají se pořídit za čtyři tisícovky.

Protektory: ušetříte spíš stovky než tisíce

Pár stovek se dá ušetřit koupí protektorovaných pneumatik. Bývají v nabídkách supermarketů i internetových obchodů. Výrobci protektorů slibují důslednou kontrolu materiálů, které používají, a říkají, že jejich výrobky jsou kvalitnější než laciné gumy z Číny. V tom mají bezesporu pravdu. Srovnávací testy však dokazují, že na moderní pneumatiku protektor, což je vlastně zrenovovaná stará pneumatika (na původní kostru navařený nový dezén), rozhodně nemá.

Gumy ze supermarketu

Sada v Česku nejznámějších protektorů Vraník na fabii vyjde asi na 3 200 korun. V mnoha hobbymarketech najdete stojany s protektory také – často nabízí protektory neznámého původu v akční slevě. Oproti e-shopům, kde levné gumy většinou koupíte, nemusíte v supermarketu platit dopravu.

Protektory mají opodstatnění pro nákladní auta a dodávky. U osobních aut je cenový rozdíl oproti laciným, zcela novým gumám minimální – v případě Škody Fabia je to necelá tisícovka za čtyři pláště. Proto si raději pořiďte nové gumy.

"Protektory už ekonomicky nedávají smysl," komentuje Pavel Petruška z internetového obchodu s pneumatikami AZ Pneu. "Pokud půjdou ceny zase nahoru jako dřív, možná se zase ale budou vyplácet."

Výrobci protektorů se však brání, že jejich pláště jsou kvalitnější než laciné čínské pneumatiky. Na recyklovaných pláštích toho podle "protektorářů" najedete stejně jako na nových.

"Doporučuji je těm, kteří najezdí asi 15 tisíc kilometrů ročně," říká Michal Stárek, vedoucí obchodu Protektory Praha. Jiný názor uvádí Pavel Petruška: "Nevíte, kolik se na původní gumě najelo a co se s ní dělo," opakuje známé výhrady vůči protektorům.  "Na offroady jsou fajn," dodává však smířlivěji.

Ojeté pneu: když nevíte, co kupujete

Ještě lacinější variantou než protektory je pořízení použitých pneumatik. S ojetými plášti se čile obchoduje na internetu, nabídnou vám je různé bazary, ale i pneuservisy. Odborníci takové řešení nedoporučují s poukazem na to, že nevíte, co s pláštěm předchozí uživatel dělal.

Pokud jste ochotni podstoupit takové riziko, najdete třeba na aukčním serveru Aukro sadu značkových plášťů na fabii za 800 korun. Celá sada stejných gum, obutých rovnou na ráfcích, byla na stejném místě k mání za tři tisíce. Toto řešení je asi ze všech nejhorší i proto, že skoro jistě koupíte pneumatiky starší čtyř let, takže nebudou zachovávat potřebnou měkkost při nízkých teplotách.

Upřímně, je to varianta, která uspokojí jen policisty při kontrole, ne vás při jízdě na sněhu a ledu. Na výlety do hor to rozhodně není.

Jak kombinovat staré a nové

Variantou, která je o něco lepší než koupě ojetých gum, je pořízení dvou nových a dvou použitých plášťů. V takovém případě platí toto pravidlo: namontujte
lepší obutí na kola zadní nápravy nezávisle na tom, zda jsou poháněná. Když dojde ke krizové situaci, můžete přední nápravu ovládat pomocí volantu, ale ovládat zadní kola je mnohem obtížnější.

Pro starší i nové pláště platí stejná pravidla

Pro použití protektorů a nově koupených ojetých gum platí stejná pravidla jako pro nové pneu. V několika prvních stech kilometrech je třeba věnovat plášti zvýšenou pozornost a dát mu čas na usazení a stabilizaci. Pozor na nesprávný tlak v pneumatice, vede ke snížení její životnosti a často také k jejímu poškození. Je potřeba ho kontrolovat každých čtrnáct dní. Na vozidle smějí být s výjimkou nouzového dojetí současně použity jen pneumatiky stejného rozměru
a konstrukce. Na nápravě pouze pneumatiky stejného rozměru, konstrukce, druhu a značky. A nakonec ještě poslední důležité pravidlo: zimní pneumatika nesmí
mít hloubku drážky dezénu pod čtyři milimetry. Dávejte si na to pozor při nákupu gum z druhé ruky.

Protektory mají slabiny na mokru a sněhu

Při zkouškách německých stanic technické kontroly vyšlo najevo, že se protektory neumějí vyrovnat kvalitním novým plášťům.

Auto obuté do protektorovaných pneumatik může mít až o deset metrů delší brzdnou dráhu. Ani úspora při nákupu není jednoznačná – následně se projeví ve zvýšené spotřebě a může ovlivnit jízdní vlastnosti. Zjistil to test německého autoklubu ACE, který pro německé STK v síti GTÜ protektory otestoval.

Testeři zkoumali protektory jménem Rigdon a Respa, které se občas objeví i v českých e-shopech nebo v soukromé inzerci jako použité. Jen jedna sada recyklovaných gum v testu nepropadla úplně. Ani ta se však nemůže poměřovat s kvalitními novými plášti.

"V nejslabší formě se protektory představily v části testu, který se zaměřil na mokrou zimní silnici," popisuje Petr Buček, šéfredaktor specializovaného serveru AutemBezpečně. cz. "Protektory měly na vodou pokryté vozovce až o 10 metrů delší brzdnou dráhu než nové pneumatiky," popisuje.

Pneumatiky vyrobené tak, že se na starou kostru "navaří" nový běhoun s dezénem, navíc nedržely na mokru jízdní stopu a testovací VW Golf byl hůř ovladatelný. Relativně dobře zafungovaly některé testované protektory při jízdě sněhem. GTÜ konstatuje, že na sněhu nezklamaly. V testu se projevila hlavní slabina protektorů: nevyrovnanost výkonů.

Pláště, které měly problémy na sněhu, brzdily velmi dobře na suchu – a naopak. Jenže zimní pneumatika musí dobře fungovat za všech povětrnostních podmínek.
Všechny tři protektorované pneumatiky propadly při testech valivého odporu, který má přímý vliv na spotřebu. "Oproti minulým testům se protektory zlepšily ve vysokých rychlostech," cituje Petr Buček z hodnocení GTÜ.






Nejčtenější

PCF2017 - Porsche RWB
Tuningový sraz trochu jinak

Letošní Escape6 Prague Car Festival ukázal to nejlepší nejen z českého tuningu a my jsme nemohli chybět. Jaká byla naše výprava a stálo to za to?  celý článek

BMW X3
BMW X3 má v nové generaci hranaté mlhovky a šestiválec s turbem

Po obvyklých sedmi letech BMW mění model X3 za novou generaci. V řadě mnichovských SUV, která brzy pokryje kompletní spektrum od X1 do X7, má důležitou pozici...  celý článek

Tatrabus
Tatrabus: z rallyového speciálu je terénní autobus a hvězda Islandu

Tohle auto je v současnosti asi nejdivočejší verze nákladního vozu Tatra, na jakou lze v Evropě narazit. Je to něco mezi ultimátním off-roadem, obytným autem a...  celý článek

Wey
Autofotka týdne: Číňané jsou největší překvapení autosalonu ve Frankfurtu

Čínské automobilky udělaly na letošním frankfurtském autosalonu dobrý dojem. Zda je to pro zavedené automobilky špatná zpráva se teprve ukáže. Do Evropy se...  celý článek

Volkswagen Atlas
VW Atlas je velké SUV pro celý svět, ale v Evropě se nemůže prodávat

Volkswagen na autosalonu ve Frankfurtu v rámci novinářského večera předvedl své největší SUV Atlas. Před běžnými zákazníky jej ovšem skryl, protože v EU ho...  celý článek

Další z rubriky

Vedoucí rubriky Auto.iDNES.cz František Dvořák (vlevo) v diskusním pořadu...
Autosalony to mají nahnuté, jsou drahé, říká expert

Evropské autosalony to mají nahnuté. Výrobci znají mnohem efektivnější a levnější způsoby, jak auta představit. Soumrak autosalonů, jak je známe, potvrzuje ten...  celý článek

Audi představilo autonomní elektromobil Audi Aicon
Nápady pro auta bez řidičů. Audi nemá volant ani bezpečnostní pásy

Frankfurt nad Mohanem (od zpravodaje iDNES.cz) Koncern Volkswagen pokračuje v cestě k autonomním vozidlům a k nejaktivnějším v tomto ohledu patří značka Audi. Na autosalonu ve Frankfurtu přestavila značka...  celý článek

Některé motory vypouštějí zplodiny skoro jako celá továrna
VIDEO: Měřili jsme jedy ve vzduchu. V tunelu zapněte vnitřní cirkulaci

Dražší auta to dělají automaticky, u těch obyčejnějších se vyplatí na to myslet: když vjíždíte do tunelu, přepněte ventilaci v autě na vnitřní cirkulaci. Jinak...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.