Peugeot 405 v dlouhodobém testu MF DNES

Peugeot 405 v dlouhodobém testu MF DNES | foto: AAA Auto Praha

Laciný diesel: úspory, nebo oči pro pláč?

Dosud nejodvážnější krok v sérii svých dlouhodobých testů různých osobních automobilů udělala MF DNES v těchto dnech, když zahájila jízdu dlouhou 40 tisíc kilometrů s vysloužilým dieselem.

Právě ktěmto vozům upírá pozornost mnoho nemajetných nebo šetrných řidičů, kteří od aut v hodnotě pouhých desítek tisíc korun očekávají nízkou spotřebu a možnost tankovat nejlevnější palivo. Někdy uspějí, často se však jejich sen mění v zoufalství. Naftový motor je totiž mnohem náročnější na úroveň technického stavu ve srovnání s benzinovým, a také opravy, údržba a provoz dieselu se v komplexu prodraží.

Může se hodit

Nové i ojeté vozy
Peugeot 405 
můžete koupit na www.automodul.cz

Co se z těchto skutečností potvrdí, to během příštích měsíců ukáže dvanáct roků starý turbodieselový Peugeot 405. Jeden z nejrozšířenějších naftových automobilů na zdejších silnicích MF DNES náhodně vybrala a koupila v autobazaru za 89 tisíc korun. Sotva test letitého dieselu odstartoval prvními stovkami kilometrů, už potvrdil starou pravdu: motorista by se při koupi ojetiny - zvlášť vozu starého, hodně jetého a tudíž nejistého neměl vydat ze všech peněz, natož pak automobil kupovat na dluh.

Také Peugeot 405 žádá od samého začátku prověrky investice, a byť vzhledem ke svému stáří a stavu nedostává péči drahého značkového servisu, tisíce se jen sypou, jak informujeme podrobněji na jiném místě přílohy. Inu - je to vůz, který i prodávající bazar AAA Auto Praha zařadil do kategorie C, což značí stav horší než dobrý. Jaká by tedy měla být rezerva při pořizování staršího automobilu? Tomáš Pánek, zkušený pražský obchodník s ojetinami a majitel firmy Extra Auto, tvrdí, že nejméně desetitisícová.

Pozor na inzeráty

Nejširším zdrojem informací, jaké ojeté vozy a za kolik trh nabízí, jsou inzertní noviny. Podle nich před nákupen vozu do testu převažovala nabídka Peugeotu 405 nad poptávkou - zvláště v ročnících 1991 až 1993. Ceny se zde pohybovaly (v listopadu 2001) mezi 110 a 140 tisíci korunami. Nabízeny byly především auta s lepší než standardní výbavou. Několik nabídek redaktoři telefonicky prověřovali, a vždy se jednalo o vozy dovezené buď z Německa nebo zemí Beneluxu. Taktéž vždy byl uváděn téměř neuvěřitelně nízký počet najetých kilometrů. Například auto s rokem výroby 1991 mělo prý na tachometru necelých 120 tisíc kilometrů. Vtěchto případech se často lze setkat s přetočeným počítadlem kilometrů. Ve dvou případech prodávající připustil, že ve voze není původní motor, v jednom zmateně hlas v telefonu vysvětloval, že na doklady havarovaného vozu byl dovezen vrak jiný. Další sérií pokusů, jak nalézt odpovídajcí auto, byla návštěva autobazarů. Naftový Peugeot 405 stál v několika z navštívených bazarů, většinou byl ale ještě dražší než v inzertních novinách.

Petr Svoboda, který v Plzni obchoduje s novými i jetými auty a vede Bosch diesel-servis, razí zásadu, že kupec ojetiny by měl mít na první údržbu a případné opravy finanční rezervu zhruba ve výši 20 procent kupní ceny auta, které si pořídil. Čím je vůz levnější, tím by měla být záloha větší. Ustotisícového vozu by tedy rezerva měla činit asi 20 tisíc korun," vyjádřil se před časem pro MF DNES. Už první zkušenosti naznačují, že test laciného dieselu bude o dost složitější než nedávná dlouhodobá prověrka benzinového Oplu Vectra 1.6 v ceně zhruba 100 tisíc korun.

Ten se v MF DNES podrobil zkoušce na 40 tisíc kilometrů od loňského do letošního podzimu a potvrdil, že od takové ojetiny lze ještě relativně dost očekávat. Také žádal na opravách a údržbě tisíce, avšak postupně, a poruchy nebyly zásadní. Nakonec se ukázal spolu s nejlevnější Škodou Felicia jako ekonomicky nejvýhodnější z vozů dosud dlouhodobě testovaných redaktory MF DNES.

Levný jetý diesel žádá opravy

Vůz, který redakce pořídila do dlouhodobého testu, pochází z bazaru AAA Auto Praha. Cena Peugeotu 405 s turbodieselem 1.9 byla stanovena na 89 tisíc korun.
Prodejce přímo na ploše o vozu řekl, že byl zřejmě lehce havarovaný vzadu na kufr, a že by doporučoval reznoucí skvrnku ošetřit například rezistinem. Ochotně redaktory - vystupující jako řadoví zájemci - provezl na zhruba šestikilometrovém okruhu. Motor přitom hnal ihned od počátku do otáček, aby demonstroval zátah turba. Auto na svůj věk celkem dobře sedělo a pečlivě vyčištěný a naleštěný interiér působil velmi vstřícně. Stav tachometru byl 166 000.

Údajně vadný závit
Po návratu z demonstrační jízdy se ukázalo, že odkudsi kolem uzávěru chladicího systému uniká fridex. Prodejce prohlásil, že nesedí závit, a že než vyřídíme formality, mechanici autobazaru tuto drobnost odstraní. Ono vyřizování dokladů bylo poměrně zdlouhavé, i když redaktoři měli peníze v hotovosti připravené. Pikantérií na celém obřadu placení byl telefonát jedné z úřednic o den později, kdy žádala odfaxování kopie občanského průkazu, i když jej měla k dispozici na stole nejméně hodinu při přípravě smlouvy.

U právě koupeného auta byly patrné některé závady už v době placení, proto vůz zamířil do malé opravny. Motto testu je: chovat se jako ten, kdo kupuje laciný ojetý vůz, a tak by servis neměl být svěřován finančně nákladnému značkovému opravci, ale menším firmám nebo živnostníkům s garáží. Kromě oprav požádali redaktoři navíc o preventivní výměnu rozvodového řemenu, revizi všech náplní, preventivní výměnu termostatu a vyčistění světlometů. Řemen mechanik vyměnil bez problému, náplně se ukázaly být čerstvé, ale tím úspěšnost prvního zásahu prakticky skončila. Mnoho závad se bez náhradních dílů neobešlo, ovšem nové by vyšly na hodně peněz. Proto budou zdrojem dílů vrakoviště, což ovšem žádá zhruba týden času. Úspora by se přitom měla pohybovat v řádech tisíců korun.

Závada byla mnohem komplikovanější
Nejvážnější problém se ukázal při opravě topení. Do chladicí soustavy unikají výfukové plyny, takže celý okruh je pod silným tlakem. Dokonce takovým, že chladicí směs uniká přes uzávěr. Zde je tedy skutečná příčina unikání fridexu, nikoliv z důvodu netěsnosti uzávěru, jak tvrdil zaměstnanec bazaru. Nejprve měl mechanik podezření na špatné těsnění pod hlavou. Po složité demontáži konstatoval, že těsnění je prakticky nové, hlava prasklinu nemá. Zato vložky nejméně dvou válců prasklé jsou. Navrhl tedy následující varianty řešení: motor bez opravy zkompletovat a prodat, a sehnat na vrakovišti jiný (zhruba za 20 tisíc korun). Druhou možností je praskliny vyvařit a vybrousit, což by odhadem přišlo na deset tisíc korun a tři týdny času. Právě na tuto možnost padla volba. O provozu jetého Peugeotu budeme čtenáře průběžně informovat.

Závady zjevné při nákupu
* nefunkční ukazatel stavu paliva
* neseřízená světla
* některé žárovky zabarvené do modra
* nefunkční spínač vytápění zadního okna
* nespolehlivé relé žhavení - zapíná jen občas
* nefunkční spínač stahování předních oken z místa řidiče
* chybějící záložní sada žárovek
* chybějící výstražný trojúhelník a lékárna
* nefunkční topení
* křivé dveře u řidiče
* nefunkční otáčkoměr
Dosud vynaložené náklady
* nákup vozu 89 000 Kč
* půlroční povinné ručení pořízené přímo u prodejce 1000 Kč
* oprava rozvodů včetně materiálu 2380 Kč
* oprava elektroinstalace včetně materiálu 980 Kč

Vozy dosud dlouhodobě testované v MF DNES
Škoda Octavia 1.8 20V SLX 1)
Škoda Octavia 1,8 Turbo kombi 2)
Škoda Felicia 1.3 LXi 3)
Ford Mondeo 1.8 16V GLX 4)
Škoda Fabia 1.4 16V Elegance 3)
Opel Vectra 1.6i 4)

Poznámky:
1) testována jako nová na 30 000 km
2) testována jako nová na 15 000 km
3) testována jako nová na 40 000 km
4) testován jako jetýna 40 000 km
Pramen: MF DNES
Veškeré dlouhodobé testy osobních automobilů, které redakce organizuje od roku 1996, platí v nákladech na provoz, údržbu i výbavu vydavatel MF DNES, společnost MAFRA. Ojetiny Ford Mondeo, Opel Vectra a čerstvě i Peugeot 405 kupovala firma v náhodně vybraných autobazarech, Škodu Felicia u škodováckého dealera. Dvě Škody Octavia a Škodu Fabia získala v dražbách pro Konto Paraple ve prospěch lidí ochrnutých po úrazech míchy, jichž v zemi ročně přibývají zhruba dvě stovky. (hč)