Lada 110 je daleko za konkurencí

- Jen máločím může Lada 110 poslední model ruského výrobce - uspokojit řidiče,který poznal jízdu s moderními automobily. Pozitiva lze shrnout do silného motoru s malou spotřebou při pomalé jízdě,dobrý je také objemný kufr. Relativně nízká cena se staví do jiného světla při výpočtu negativ lady. U současných vozů se totiž už jen zřídka vidí tak špatné jízdní vlastnosti, tuhé řízení, žalostné zpracování a slabé brzdy.
Ačkoliv měla Lada 110 (v některých materiálech je vůz označen 2110) poskytnutá k redakčním u testu za sebou jen nevelkou porci šesti tisíc kilometrů, útočil hluk na uši posádky ze všech stran - od podvozku, z motoru, od rachotícího interiéru, přeslechnout se nedal ani hlasitý kolemproudící vzduch. Hlučná je rovněž ventilace. Koncepce Lady 110 v jednom připomíná Škodu Octavii: ačkoliv jde o dlouhý automobil, rozvor náprav je kratší, což omezuje vnitřní prostor. Díky široké kabině si více komfortu užije řidič se spolujezdcem, vzadu má lada v prostoru pro kolena o malinko méně místa než kratší felicia i fabia. Kufr lady nezklame objemem 450 litrů. Praktický je středový otvor v opěradle zadního sedadla, kterým lze bez problémů protáhnout i tři páry až dvoumetrových lyží. Naopak špatný je u ruského sedanu pružinový mechanismus víka kufru, které se neustále přivírá. Malý závan komfortu chce budit elektrické ovládání víka prostoru pro zavazadla z místa řidiče. Velkým handicapem Lady 110 je zpracování interiéru. Na posádku číhají například v oblasti ventilace velmi lacině vyhlížející plasty. Jiné části nesou stopy špatného opracování, v testované ladě byly navíc doplněny o nelícující plastové díly. Otevírání a zavírání dveří provází plechový zvuk, u moderních vozů už jen málo obvyklý. Pro řidiče znamená jízda s ladou zápas s volantem. V inu nese tuhé řízení, a posilovač přitom není ani za příplatek. Stejnou výhradu lze mít také k airbagům a ABS, které ruská automobilka rovněž nedodává. V testu Lada 110 prokázala špatné jízdní vlastnosti. Je hodně nedotáčivá. V ostře projížděné zatáčce vnější kola ztrácejí kontakt s vozovkou, jindy zase vůz poskakuje přes pneumatiky ze zatáčky směrem ven. Při vyhýbacím manévru se ruský automobil tak zhoupne,že návrat do původní stopy představuje značně komplikovaný manévr. Podvozek zklame také na nerovnostech, když se i malé díry dokážou do kabiny řádně ozvat. V e zkušebně pražského Ústavu silniční a městské dopravy (ÚSMD) ladě naměřili nadprůměrně dlouhou brzdnou dráhu. Benzinový agregát s výkonem 71 koní zklame hlukem a spotřebou ve městě. Zatímco při poklidné jízdě mimo město mu stačí pět litrů na sto kilometrů, v hustém provozu se spotřeba zdvojnásobí. Dobrý je zátah motoru. O kvalitě dílenského zpracování Lady 110 hovoří seznam závad,které se během více než tisícovky testovacích kilometrů u vozu projevily: občas vypověděl službu cyklovač stěračů, nešly otevřít zadní dveře, upadl stěrač čelního skla, jednou se spálila žárovka směrového světla, pravé zpětné zrcátko nešlo ideálně nastavit a nepravidelně problikávala kontrolka dobíjení akumulátoru. Z pohledu tělesně handicapovaného člověka při redakčním testu zhodnotil Ladu 110 Martin Kovář: »Vůz se od dřívějších lad - šlágrů někdejších časů pro invalidní motoristy - rozhodně neliší obtížnou manévrovatelností: oslabený řidič tuhé řízení neutáhne. Naopak postiženému zpříjemní život kapota motoru, která má plynové vzpěry a jde nahoru lépe než kufr. Lada však vzápětí nemile překvapí absencí ovládání alespoň jednoho zrcátka elektricky.«

Měření MF DNES
Zrychlení 0-100 km/h (s) 14,7
Zrychlení (IV.) 50-90 km/h (s) 13,4
Zrychlení (V.) 80-130 km/h (s) 29,5
Brzdná dráha z 80 km/h (m) 35,4
Pramen: ÚSMD

Hodnocení MF DNES

Motor a převodovka

Pružnost motoru 8
Převodovka 4
Spotřeba v testu 6

Karoserie a interiér

Prostor na př.sedadlech 8
Prostor na zad. sedadlech 7
Využití kufru 6
Výhled z vozu 5

Podvozek

Jízdní vlastnosti 2
Řízení a ovladatelnost 2
Tlumení nerovností 2
Brzdy 1

Očima designéra
Vnější design a celkové zpracování Lady 110 budí pozornost. Důvod? Nepoměr mohutného pontonu karoserie,malých oken a subtilních sloupků. Samostatnou kapitolou jsou špatně slícované povrchové díly. Stopu po designu jsem uvnitř automobilu ani neočekával, ale pokud tam nějaká snaha byla, vzala za své zásluhou otřesného zpracování plastů, které působí dojmem druhotné suroviny. Tolerance povrchu je v milimetrech, o otřepech nemluvě. Pochvalu zaslouží schopnost vozu přizpůsobit se majiteli. Třeba porouchaný ovladač zrcátek lze celkem snadno opravit prostým ohnutím do původní polohy.
Jan Prokop, autor je spolupracovníkem redakce

Prognóza odhadce
Rozměrný, prostorný a výkonný sedan nižší cenové hladiny řada zájemců postrádala, za značkou Lada po třicetiletém účinkování na zdejších silnicích mnozí stále vidí trvanlivost, robustnost a malé provozní nároky. Ale Lada 110 je zatím velkou neznámou a teprve čas ji prověří, hlavně pokud se týká spolehlivosti a kvality zpracování. To souvisí také s poptávkou v bazarech, kde hodnota vozů v prvních dvou letech poklesne více, než je obvyklé. Ten, kdo bude chtít Ladu 110 prodat dříve než po třech rocích, musí počítat s větší ztrátou hodnoty. V dalších letech již bude pokles ceny mírnější a po pětiletém provozu bude vůz ke koupi za 110 tisíc korun v Praze a o deset tisíc dráž jinde v republice.
Peter Kolník, autor je spolupracovníkem redakce

Na první pohled upoutají malá kola Lady 110