Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Kombík lady vypadá k světu. Atmosferická 1,8 zaujme, ale odradí cenou

aktualizováno 
Ruská automobilka Avtovaz pod křídly aliance Renault-Nissan-Mitsubishi vzkvétá a chrlí jeden model za druhým. Nejnovějším přírůstkem je oplastovaný kombík Lada Vesta SW Cross. Kromě velkého kufru nabídne také atmosférickou benzinovou osmnáctistovku bez turba. To je motor, který se dnes na trhu hledá v této kategorii těžko.

Lada Vesta SW Cross | foto: AUTO MAX CZECH, a.s.

Když se na tuto žhavou novinku z Ruska zadíváte, tak zjistíte, že vypadá docela líbivě. Šedá chameleonská metalíza mění na slunci zbarvení ze zlaté do vínové. Přední část podřídili návrháři designovému jazyku moderních lad, ve kterém je hlavním tématem velké „X“. Chromové lemování si notuje s maskou chladiče a velkým logem značky z Togliatti. Kraje přídě vymezují hlavní halogenové světlomety podtrhující moderní výraz auta.

Fotogalerie

Z boku zaujmou 17palcová litá kola s deseti paprsky. Blatníky i nárazníky lemuje černé oplastování, které opticky zvyšuje světlou výšku. Karosářské prolisy, které tak trochu připomínají následky dopravní nehody, dotváří celkovou osobnost lady v trekingové úpravě.

Zadek ruského kombi dostal prvky sportovních crossoverů. Jde o svážející se zadní nárazník, stylovou koncovku výfuku a výše posazená zadní světla. Nápisy na pátých dveří hrdě hlásají svoji příslušnost k Ladě s nejsilnější motorizací. Kufr má užitečný objem 480 litrů. Konkurenční Dacia Logan MCV nabídne necelých 100 litrů navíc.

Je to v detailech

Kabina překvapí svojí prostorností a celkovým zpracováním materiálů. Čekali bychom pro ruské výrobky typické nedodělky nebo vrzání. Nic takového se tu nekoná. Vliv západní aliance Renault-Nissan-Mitsubishi se na autě příjemně podepsal.

Interiérové plasty jsou kvalitou srovnatelné s novou dacií. V některých aspektech Lada Vesta úspěšnou značku dokonce předčí. Designéři si vyhráli s ergonomií i detaily. Například ozdobná lišta výplně dveří úhledně navazuje na vnitřní kliku. Středy ukazatelů přístrojového štítu zdobí informace o zobrazovaných jednotkách. Po setmění se vyrýsuje líbivý oranžový podklad budíků. Řadicí páka padne do ruky a má příjemné měkčené provedení. Tyto drobnosti snižují celkový status lacinosti u cenově dostupnějších aut.

Výbava zkoušené vesty SW zahrnuje například automatickou klimatizaci, výškově i podélně stavitelný volant či vyhřívané čelní sklo. Nechybí tu ani systém elektronické stabilizace nebo čtyři airbagy. Nepopulární systém stop-start nebo benzinový filtr pevných částic tu naopak nehledejte. To může u některých zákazníků, které start-stop vysloveně otravuje a z moderních technologií jako je částicový filtr mají strach, přihrát ladě nečekaně hodně plusových bodů.

Lada Vesta SW Cross
Lada Vesta SW Cross

Interiér vozu Lada Vesta SW Cross

Displej multimediálního systému přenášející obraz ze zadní parkovací kamery má vysoké rozlišení. Softwarové rozhraní je celkem složité a nenabídne moc praktických funkcí. Jednoduchou grafiku přizpůsobili programátoři k hladkému fungování aplikací a rychlým datovým přenosům. Testovaná verze Luxe/Multimedia měla dokonce vlastní satelitní navigaci.

Pokud rádi listujete hudebními soubory, máme pro vás dobrou zprávu. Díky vestavěným tlačítkům na volantu přepnete skladbu jedním stiskem. U sesterských modelů Lada Largus nebo Xray to musíte řešit v menu přehrávače. Vysloveným zklamáním byly zastaralé ovladače oken. Kromě toho, že se do moderní Vesty absolutně nehodí, nemají také funkci automatického dojezdu, takže musíte pro otevření okna tlačítko podržet stisknuté.

Poctivá atmosféra

Pod kapotou pracuje přirozeně dýchající zážehová osmnáctistovka. Originální ruský agregát nabídne elektronicky řízené vstřikování bez podpory turba nebo elektromotoru. Maximálního výkonu 90 kW (122 koní) dosahuje pohonná jednotka při 5900 otáčkách za minutu. O 100 otáček později zasáhne elektronický omezovač. Na jedničku, dvojku i trojku motor ožívá už od 2000 otáček za minutu. Čtyřka a pětka potřebuje k citelné akceleraci minimálně dvojnásobek. Průměrná spotřeba se pohybuje okolo osmi litrů na sto kilometrů.

Lada Vesta SW Cross v číslech

  • motor: zážehový řadový čtyřválec
  • max. výkon: 90 kW / 122 k (v 5900 ot./min)
  • max. točivý moment: 170 Nm (3700 otáček/min)
  • převodovka: pětistupňová manuální
  • délka x šířka x výška x rozvor (mm): 4424 x 1785 x 1537 x 2635
  • objem kufru: 480 l
  • objem nádrže: 55 l
  • pohotovostní/užitečná hmotnost (kg): 1280 / 450 kg
  • 0-100 km/h: 11,2 s
  • max. rychlost: 180 km/h
  • základní cena: 460 355 korun

Točivý moment 170 Nm putuje pomocí pětirychlostního manuálu výhradně na přední nápravu. V příplatcích se objevuje i pětirychlostní jednospojková robotizovaná převodovka. Pohon 4x4 by off-roadově vyhlížejícímu kombi jistě slušel, ale bohužel, čtyřkolka v nabídce není a pravděpodobně nikdy nebude.

Za volantem jsme se cítili překvapivě pohodlně. Odladěný podvozek se světlou výškou 203 mm poslušně absorboval všechny silniční nerovnosti. V ostřejších zatáčkách však citelně působilo přetížení, takže jsme v sedadlech klouzali ze strany na stranu. Přepracované zavěšení odpovídá požadavkům na komfort své třídy. Mnoho dnešních aut má přeposilované řízení. Lada v tomto ohledu vybočuje z davu. Především při parkování si trochu zacvičíte.

Vhodné pro individualisty

Lada Vesta SW Cross vybavená motorem 1,6 litru se do Evropy dováží prostřednictvím rozvinuté distribuční sítě. V České republice není žádný aktivní oficiální importér, většina u nás prodaných modelů pochází ze Slovenska. 

Ruské verze se silnějším čtyřválcem 1,8 litru se dostávají na český trh díky individuálnímu dovozu a jednotlivé homologaci. Jistá výjimečnost však má svou cenu.

Za dobře vypadající rodinné kombi v druhé nejvyšší výbavě Luxe/Multimedia zaplatíte bezmála půl milionu korun. A to je za auto s motorem 1,8 litru a plachetnicí ve znaku hodně peněz. Alternativou může být Lada Vesta SW Cross se šestnáctistovkou. Ta stojí na Slovensku v přepočtu zhruba 370 tisíc. Úhlavní konkurent Dacia Logan MCV Stepway začíná na necelých 287 tisících. Vlajková loď ruské značky tak zůstává lákadlem hlavně pro fanoušky, nadšence nebo pro všechny, kteří chtějí být jiní.

Na auta z východního bloku se v Evropě kouká skrz prsty. V případě reorganizovaného AvtoVazu jde o zbytečné předsudky. Zástupci Lady si nechali před pár lety od vyspělého západu poradit, přestali produkovat nespolehlivé „krámy“ a začali vyrábět moderní osobní auta.

Lada Vesta SW Cross
Autoři:


Nejčtenější

Ministerstvo chce otestovat odbočování na červenou a na dálnici 140 km/h

Odbočení na červenou umožňuje řidičům v Německu plechová tabulka se zelenou...

Kdo se podíval do Ameriky, vzpomíná na to jako na skvělou věc: odbočit doprava se může na křižovatce, i když svítí...

VIDEO: Podívejte se na běžné ráno před školou, je to džungle

Ilustrační snímek

Každoročně přibývá rodičů, kteří své děti vozí do školy autem. A ve velkých městech či u velkých škol se širokou...



Na počkání za litr. Test MF DNES potvrdil, že stočit tachometr není problém

Ilustrační foto

Až čtyřicet procent tachometrů ojetých vozů v Česku je stočených. Reportéři MF DNES si ověřili, jak je to snadné. Za...

Chystá se zdražení pokut: za telefonování a focení až 10 tisíc a 4 body

Ilustrační snímek

Ministerstvo dopravy ve spolupráci s policií pracuje na zpřísnění bodového systému. Více se bude postihovat používání...

Dieselgate odstartoval hloupý nápad namluvit Americe, že nafta je eko

Turbodiesel V6 TDI koncernu Volkswagen

Německý koncern Volkswagen chtěl znovu dobýt Ameriku, hlavní zbraní mu měly být diesely, u kterých vyzdvihoval jejich...

Další z rubriky

Když rolls svlékne střechu, je z něj výletní jachta na rozpálený asfalt

Rolls-Royce Dawn

Není osobitějšího krále automobilového světa. Rolls-Royce je esencí dokonalosti a stárne stejně dobře jako víno....

Requiem za Pajero. Loučí se nebojácný off-road, končí bez náhrady

Mitsubishi Pajero

Na evropském trhu už o pravověrný off-road skoro nezavadíte. Doba hraje do not SUV a jejich odvozeninám. Výjimky tvoří...

Prototyp v akci. Kurážná Kia si chce vyšlápnout na Mercedes

Kia chystá novou karosářskou verzi modelu Proceed. Stylovým kombíkem typu...

Před třiceti čtyřiceti lety byly silnice západní Evropy mnohem pestřejší, kromě sedanů, kombíků a rozmáhajících se...

Najdete na iDNES.cz