„Už rok se chystáme přerušit dodávky aut do Evropy, protože tam vstoupily v platnost nové ekologické požadavky, které přesahují dosud platnou normu Euro 6,“ citovala představitele ruského koncernu agentura Finmarket. Všechna nová osobní auta nyní při první registraci v EU totiž musejí splňovat normu Euro 6c a od září pak ještě přísnější normu Euro 6d-TEMP. Moskva zavádí emisní normy EU se zpožděním. Vývoz z Ruska zato může zvýšit německá automobilka Volkswagen, píše polský deník Gazeta Wyborcza.
V Rusku nyní platí emisní norma Euro 5, která byla v zemích EU závazná do roku 2015. Ruské požadavky na vozy s naftovým motorem jsou ještě mírnější.
Ruský koncern uvádí, že opatření je pouze přechodné. „Plánujeme se na ten trh za několik let vrátit,“ říká představitel koncernu AvtoVAZ. Dodává, že firma plánuje ve spolupráci s Renaultem vytvořit model Lady určený pro globální trh. Francouzský koncern přebral plnou kontrolu nad výrobcem vozů Lada koncem uplynulého roku.
Ruská divize Renaultu přitom ujišťuje, že ji odchod z evropského trhu nepoškodí. Loni AvtoVAZ prodal v zemích EU téměř 5800 vozů, což bylo pouze 1,5 procenta celkového prodeje firmy AvtoVAZ. Na Evropu ale připadlo zhruba 15 procent celkového vývozu aut Lada, který loni čítal 38 300 vozů.
Podle informací iDNES.cz už dorazilo oznámení o konci dodávek do Evropy i českým nezávislým prodejcům Lady. „Zajímavé je, že podle COC listů, které ruská strana k autům dodává, mají všechny vozy splňovat ekonormu Euro 6d-TEMP, která teprve vstoupí v platnost,“ uvádí pro iDNES.cz jeden z nich pod podmínkou anonymity.
Nejdůležitější ladou značky pro evropské trhy je terénní model 4x4, původně nazvaný Niva. Malý, jednoduchý a laciný offroad, za který na trhu není náhrada. I jeho motor má v nejaktuálnějším provedení splňovat chystanou ekonormu. Za ukončením evropských aktivit je podle spekulací spíše záměr soustředit se na jiné trhy.
„Naše priorita je především uspět na ruském trhu a tím z AvtoVAZu udělat podnik, který bude mít zdravý základ. Teprve pak se můžeme rozvíjet dál. Nad tím, jak rozvíjet export, se samozřejmě průběžně zamýšlíme, ale momentálně je jasnou prioritou domácí trh,“ řekl už před dvěma roky v rozhovoru pro iDNES.cz viceprezident automobilky Jan Ptáček.
Čeští prodejci se každopádně snaží předzásobit, než se situace vyjasní. „Aktuálně se prodeje Nivy rozběhly velmi dobře. Za loňský rok jsme jich prodali 28 lad, což je 31 % loňských registrací v ČR. Letos jsme zatím prodali třináct kusů, to je 76 %,“ uvádí pro iDNES.cz Jiří Vaverka, majitel brněnského dealerství Canocar, která vozy ruské značky prodává. A dodává, že kvůli nevyjasněné situaci se předzásobili: „aktuálně máme skladem sedmnáct aut,“ upřesňuje. Prozatím lze zadávat auta do výroby přes slovenského importéra, který navíc rozšiřuje dealerskou síť, v březnu otevřel nové dealerství Autoprofit Žilině. „Kdyby snad výroba pro EU byla opravdu zastavena, i nadále budeme moci dodávat auta individuálně objednaná přímo v Rusku. Za vyšší a kolísavé ceny, ale zase s možnostmi konfigurovat výbavu,“ dodává Jiří Vaverka.
Z rozhodnutí ruské pobočky Renaultu může podle polských novin těžit Volkswagen. „Pokud se dobře pamatuji, tak loni Volkswagen v Rusku vyrobil 200 000 aut, z toho 20 000 jich šlo na vývoz,“ řekl ruský prezident Vladimir Putin, když začátkem dubna přijal v Kremlu generálního ředitele Volkswagenu Herberta Diesse. Setkání to bylo výjimečné, protože Putin jen velmi zřídka přijímá v Kremlu šéfy zahraničních firem. Pravidelně ale tuto čest prokazuje vedení Volkswagenu.
Tentokrát přijel Diess do Moskvy promluvit si s Putinem osobně o speciálních investičních dohodách, jaké chce Volkswagen podepsat s ruskou vládou. Smlouvy tohoto typu investorům garantují daňové úlevy. Diess dodal, že Volkswagen potřebuje Putinovu podporu nejen v záležitosti investičních úlev pro svou továrnu v podmoskevské Kaluze, ale i pro závody v Nižním Novgorodu, kde se rovněž montují vozy Volkswagen. Tyto závody patří koncernu GAZ, který ovládá ruský oligarcha Oleg Děripaska, na něhož a několik jeho firem včetně firmy GAZ před rokem uvalila sankce vláda Spojených států.
Právě kvůli riziku amerických sankcí Volkswagen odkládá své plány na investice do Děripaskových závodů. Ruský prezident však šéfa Volkswagenu uklidnil. „Budeme pokračovat v naší práci a hledat způsoby, jak podpořit činnost Volkswagenu v Rusku,“ slíbil Putin.
Ruský prezident se tento měsíc poblíž Moskvy zúčastnil slavnostního otevření prvního ruského závodu na výrobu mercedesů. Jeho provozovatel, automobilový koncern Daimler, v souvislosti s výstavbou továrny nazvané Mercedes Moskovia uzavřel s ruskou vládou také zvláštní investiční úmluvu, uzavírá Gazeta Wyborcza.