Mitsubishi nás kopíruje, zlobí se ruská Lada

aktualizováno 
Ženeva (od zpravodajů iDNES.cz) - Obnovený koncept Mitsubishi, které má světovou premiéru na ženevském autosalonu, způsobil v Rusku velký rozruch. Konkrétně jeho přední maska, jejíž dominantou je designově provedené písmeno X. Lada totiž tvrdí, že jde o okopírovaný koncept Xray. Ruský výrobce zvažuje žalobu za krádež duševního vlastnictví.

Za největší plagiátory autoprůmyslu dosud platily čínské automobilky, které si nikdy nebraly servítky a často bez skrupulí kopírovaly rovnou celé vozy. Podívejte se, jak pracují špioni z Asie na světových autosalonech - zde.

Netradiční aféru v kopírování designu mezi značkami rozpoutal koncept plug-in hybridního SUV od Mitsubishi s názvem XR-PHEV II, který se právě teď představuje veřejnosti na ženevském autosalonu.

Oficiální fotky konceptu zveřejnila automobilka jen pár dní před otevřením a ty vzbudily v Rusku velké emoce. Hlavní designér výrobce AvtoVazu totiž tvrdí, že Japonci se při kreslení inspirovali novým SUV Xray.

Lada Xray koncept

Lada Xray koncept

Šéfdesignéra AvtoVazu vyrábějícího lady Steva Mattina podobnost japonského konceptu s ruským SUV pěkně rozčílila. „Samozřejmě že cítím velkou frustraci a jsem velmi zneklidněný,“ odpověděl Steve Mattin, šéfdesignér AvtoVAzu na otázku novináře ruského deníku Gazeta, jestli žárlí na nový koncept od Mitsubishi. Podle některých médií dokonce vedení AvtoVazu zvažuje žalobu za plagiátorství.

Ruský xray se na veřejnosti objevil poprvé v roce 2012 na autosalonu v Moskvě. Pro Ladu patřící do aliance Renaultu s Nissanem mělo být malé SUV odrazovým můstkem do budoucnosti. Jeho design vznikal ve spolupráci s designérským studiem v italském Turíně. „Na moskevském autosalonu v roce 2012 jsme odhalili naši DNA, novou strategii a novou tvář naší značky,“ popisuje Steve Mattin. A právě maska ve tvaru písmene X se má stát poznávacím znakem nových lad.

Mitsubishi XR-PHEV

Mitsubishi XR-PHEV

Mitsubishi v Ženevě

Koncept XR-PHEV II. je evolucí konceptu z roku 2013. Koncept je dlouhý 449 cm, široký 189 a vysoký 162 centimetrů, rozvor je 267 cm. Pohon obstarává hybridní ústrojí o výkonu 120 kW s bateriemi o kapacitě 12 kWh. Koncept má poháněná výhradně přední kola. 

O rok později představilo Mitsubishi svoji první verzi konceptu XR-PHEV na japonském autosalonu. Oba vozy si sice byly velice podobné, ale zatím tomu nikdo nevěnoval větší pozornost. Než se totiž koncepty dostanou k sériové výrobě, změní se často k nepoznání.

Jenže když AvtoVaz představil v roce 2014 druhou verzi konceptu Xray na autosalonu v Moskvě, která už téměř odpovídala tomu, co chce Lada vyrábět, a na stejném místě stál koncept Mitsubishi, byla podoba obou modelů tak zřetelná, že to odnesl šéf moskevského studia ruské značky, Belgičan Thomas Brickwood vyhazovem. A to rovnou v den otevření autosalonu.

Dva vozy, jeden design? Mitsubishi údajně okopírovalo novou Ladu Xray.

A jak se později ukázalo, podobnost obou konceptů asi nebude dílem obyčejné náhody. Brickwood je teď totiž právě u Mitsubishi. A když se pár dnů před probíhajícím ženevským autosalonem objevily fotky druhé verze japonského XR-PHEV II, došla ruskému výrobci trpělivost.

Fotogalerie

„Byli jsme první, neměli jsme nejmenší tušení o tom, na čem Mitsubishi pracuje. A pokud okopírovali naše auta, nemám na to co říct,“ řekl Mattin, jehož tým u AvtoVAZu čítá asi 140 lidí.

Zajímavé je, že vedení ruského výrobce zvažuje žalobu až teď. Možná totiž nevěřilo, že by Mitsubishi vzhled konceptu udrželo i v sériovém provedení.

Podle informací iDNES.cz má z japonského konceptu vzniknout nová generace Mitsubishi ASX. Sériová verze dorazí v druhé půlce příštího roku a vzhled konceptu XR-PHEV II má zachovat na nějakých 85 procent. A taková podoba už je podle AvtoVazu na žalobu.

Autoři: ,

Nejčtenější

Kopecký: Čeští řidiči jsou šílení. A začíná to v autoškolách

Automobilový závodník Jan Kopecký na tiskové konferenci továrního týmu Škoda...

Tovární jezdec Škody Motorsport Jan Kopecký je nejlepší český automobilový jezdec současnosti. Míní, že čeští řidiči...

Test kamer do auta: opravdu dobrá není žádná

Test kamer do auta

Německý automotoklub ADAC a časopis pro počítačovou techniku c’t testovaly devět palubních kamer. Výsledek: sedm z...

Německé továrny VW přejdou na elektro, Passat vyrobí Škoda v Kvasinách

Volkswagen I.D. Vision

Po roce 2020 se budou v německých továrnách Volkswagenu vyrábět statisíce elektroaut. První bude model ze Cvikova. Z...

Ford hledá partnery pro cestu z mizérie. Jedná s Volkswagenem

Dav návštěvníků a novinářů na autosalonu Auto China v Pekingu během show...

Americký Ford a německý koncern VW s tím mají zkušenosti. Sdílení techniky, platformy a motorů si vyzkoušely desítky...

Nákup auta v zahraničí: za nový vůz se DPH platí v Česku

Koupě špatné ojetiny může pořízení auta značně prodražit 1

Když si koupíte v Německu nebo v jiné unijní zemi nové auto, měli byste se připravit na to, že vás čeká daňové kolečko....

Další z rubriky

Do okolí Paříže od léta nebudou smět stará dieselová auta

Den bez aut v centru Paříže (16. září 2018)

Do okolí Paříže už od července 2019 nebudou moci vjíždět stará dieselová auta. Rozhodla o tom rada oblasti zvané Velká...

PRODLUŽUJEME: Soutěž o zimní pneu pokračuje, ve hře je sada gum navíc

Ilustrační snímek

Doba přezouvání do zimního obutí je v plném proudu. Od začátku listopadu platí povinnost mít na autě zimní pneumatiky v...

Nápady ze startupu Škody: rikša, která nabíjí elektromobil

Mobilní nabíjecí stanice je zařízení připojené za elektrokolo.

Společnost DigiLab, která funguje jako startupový inkubátor nápadů Škody Auto, spustila v Praze pilotní fázi projektu...

Najdete na iDNES.cz