Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Mitsubishi nás kopíruje, zlobí se ruská Lada

aktualizováno 
Ženeva (od zpravodajů iDNES.cz) - Obnovený koncept Mitsubishi, které má světovou premiéru na ženevském autosalonu, způsobil v Rusku velký rozruch. Konkrétně jeho přední maska, jejíž dominantou je designově provedené písmeno X. Lada totiž tvrdí, že jde o okopírovaný koncept Xray. Ruský výrobce zvažuje žalobu za krádež duševního vlastnictví.

Za největší plagiátory autoprůmyslu dosud platily čínské automobilky, které si nikdy nebraly servítky a často bez skrupulí kopírovaly rovnou celé vozy. Podívejte se, jak pracují špioni z Asie na světových autosalonech - zde.

Netradiční aféru v kopírování designu mezi značkami rozpoutal koncept plug-in hybridního SUV od Mitsubishi s názvem XR-PHEV II, který se právě teď představuje veřejnosti na ženevském autosalonu.

Oficiální fotky konceptu zveřejnila automobilka jen pár dní před otevřením a ty vzbudily v Rusku velké emoce. Hlavní designér výrobce AvtoVazu totiž tvrdí, že Japonci se při kreslení inspirovali novým SUV Xray.

Lada Xray koncept

Lada Xray koncept

Šéfdesignéra AvtoVazu vyrábějícího lady Steva Mattina podobnost japonského konceptu s ruským SUV pěkně rozčílila. „Samozřejmě že cítím velkou frustraci a jsem velmi zneklidněný,“ odpověděl Steve Mattin, šéfdesignér AvtoVAzu na otázku novináře ruského deníku Gazeta, jestli žárlí na nový koncept od Mitsubishi. Podle některých médií dokonce vedení AvtoVazu zvažuje žalobu za plagiátorství.

Ruský xray se na veřejnosti objevil poprvé v roce 2012 na autosalonu v Moskvě. Pro Ladu patřící do aliance Renaultu s Nissanem mělo být malé SUV odrazovým můstkem do budoucnosti. Jeho design vznikal ve spolupráci s designérským studiem v italském Turíně. „Na moskevském autosalonu v roce 2012 jsme odhalili naši DNA, novou strategii a novou tvář naší značky,“ popisuje Steve Mattin. A právě maska ve tvaru písmene X se má stát poznávacím znakem nových lad.

Mitsubishi XR-PHEV

Mitsubishi XR-PHEV

Mitsubishi v Ženevě

Koncept XR-PHEV II. je evolucí konceptu z roku 2013. Koncept je dlouhý 449 cm, široký 189 a vysoký 162 centimetrů, rozvor je 267 cm. Pohon obstarává hybridní ústrojí o výkonu 120 kW s bateriemi o kapacitě 12 kWh. Koncept má poháněná výhradně přední kola. 

O rok později představilo Mitsubishi svoji první verzi konceptu XR-PHEV na japonském autosalonu. Oba vozy si sice byly velice podobné, ale zatím tomu nikdo nevěnoval větší pozornost. Než se totiž koncepty dostanou k sériové výrobě, změní se často k nepoznání.

Jenže když AvtoVaz představil v roce 2014 druhou verzi konceptu Xray na autosalonu v Moskvě, která už téměř odpovídala tomu, co chce Lada vyrábět, a na stejném místě stál koncept Mitsubishi, byla podoba obou modelů tak zřetelná, že to odnesl šéf moskevského studia ruské značky, Belgičan Thomas Brickwood vyhazovem. A to rovnou v den otevření autosalonu.

Dva vozy, jeden design? Mitsubishi údajně okopírovalo novou Ladu Xray.

A jak se později ukázalo, podobnost obou konceptů asi nebude dílem obyčejné náhody. Brickwood je teď totiž právě u Mitsubishi. A když se pár dnů před probíhajícím ženevským autosalonem objevily fotky druhé verze japonského XR-PHEV II, došla ruskému výrobci trpělivost.

Fotogalerie

„Byli jsme první, neměli jsme nejmenší tušení o tom, na čem Mitsubishi pracuje. A pokud okopírovali naše auta, nemám na to co říct,“ řekl Mattin, jehož tým u AvtoVAZu čítá asi 140 lidí.

Zajímavé je, že vedení ruského výrobce zvažuje žalobu až teď. Možná totiž nevěřilo, že by Mitsubishi vzhled konceptu udrželo i v sériovém provedení.

Podle informací iDNES.cz má z japonského konceptu vzniknout nová generace Mitsubishi ASX. Sériová verze dorazí v druhé půlce příštího roku a vzhled konceptu XR-PHEV II má zachovat na nějakých 85 procent. A taková podoba už je podle AvtoVazu na žalobu.

Autoři: ,




Nejčtenější

Wey
Autofotka týdne: Číňané jsou největší překvapení autosalonu ve Frankfurtu

Čínské automobilky udělaly na letošním frankfurtském autosalonu dobrý dojem. Zda je to pro zavedené automobilky špatná zpráva se teprve ukáže. Do Evropy se...  celý článek

Volkswagen Atlas
VW Atlas je velké SUV pro celý svět, ale v Evropě se nemůže prodávat

Volkswagen na autosalonu ve Frankfurtu v rámci novinářského večera předvedl své největší SUV Atlas. Před běžnými zákazníky jej ovšem skryl, protože v EU ho...  celý článek

Tatrabus
Tatrabus: z rallyového speciálu je terénní autobus a hvězda Islandu

Tohle auto je v současnosti asi nejdivočejší verze nákladního vozu Tatra, na jakou lze v Evropě narazit. Je to něco mezi ultimátním off-roadem, obytným autem a...  celý článek

BMW X3
BMW X3 má v nové generaci hranaté mlhovky a šestiválec s turbem

Po obvyklých sedmi letech BMW mění model X3 za novou generaci. V řadě mnichovských SUV, která brzy pokryje kompletní spektrum od X1 do X7, má důležitou pozici...  celý článek

Chýnovský kopec
Kotrmelce v bahně a pády z kopce, to byl extrémní závod v Chýnově

Motocykly a jezdci létají nekontrolovaně vzduchem a nebývá nouze o dramatické situace. Takový byl závod do strmého vrchu v jihočeském Chýnově. Letos se konal...  celý článek

Další z rubriky

Audi představilo autonomní elektromobil Audi Aicon
Nápady pro auta bez řidičů. Audi nemá volant ani bezpečnostní pásy

Frankfurt nad Mohanem (od zpravodaje iDNES.cz) Koncern Volkswagen pokračuje v cestě k autonomním vozidlům a k nejaktivnějším v tomto ohledu patří značka Audi. Na autosalonu ve Frankfurtu přestavila značka...  celý článek

Testování reakcí okolí na auto bez řidiče. Testovací jezdec se převlékl za...
Testy aut bez šoféra: řidič převlečený za sedadlo, auto se dvěma volanty

Vývoj autonomních vozů není jen otázkou senzorů, procesorů a učících se algoritmů. Automobilky musí vyřešit i řadu psychologických problémů. Vznikají tak...  celý článek

Renault Symbioz
OBRAZEM: Symbioz je auto, které s vámi bude bydlet

Frankfurt nad Mohanem (od zpravodaje iDNES.cz) Na předpovídání budoucnosti mají automobilky celá oddělení a u Renaultu to vidí takto: auto se stane součástí našeho domova, řídit se bude umět samo a bude...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.