Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Mitsubishi nás kopíruje, zlobí se ruská Lada

aktualizováno 
Ženeva (od zpravodajů iDNES.cz) - Obnovený koncept Mitsubishi, které má světovou premiéru na ženevském autosalonu, způsobil v Rusku velký rozruch. Konkrétně jeho přední maska, jejíž dominantou je designově provedené písmeno X. Lada totiž tvrdí, že jde o okopírovaný koncept Xray. Ruský výrobce zvažuje žalobu za krádež duševního vlastnictví.

Za největší plagiátory autoprůmyslu dosud platily čínské automobilky, které si nikdy nebraly servítky a často bez skrupulí kopírovaly rovnou celé vozy. Podívejte se, jak pracují špioni z Asie na světových autosalonech - zde.

Netradiční aféru v kopírování designu mezi značkami rozpoutal koncept plug-in hybridního SUV od Mitsubishi s názvem XR-PHEV II, který se právě teď představuje veřejnosti na ženevském autosalonu.

Oficiální fotky konceptu zveřejnila automobilka jen pár dní před otevřením a ty vzbudily v Rusku velké emoce. Hlavní designér výrobce AvtoVazu totiž tvrdí, že Japonci se při kreslení inspirovali novým SUV Xray.

Lada Xray koncept

Lada Xray koncept

Šéfdesignéra AvtoVazu vyrábějícího lady Steva Mattina podobnost japonského konceptu s ruským SUV pěkně rozčílila. „Samozřejmě že cítím velkou frustraci a jsem velmi zneklidněný,“ odpověděl Steve Mattin, šéfdesignér AvtoVAzu na otázku novináře ruského deníku Gazeta, jestli žárlí na nový koncept od Mitsubishi. Podle některých médií dokonce vedení AvtoVazu zvažuje žalobu za plagiátorství.

Ruský xray se na veřejnosti objevil poprvé v roce 2012 na autosalonu v Moskvě. Pro Ladu patřící do aliance Renaultu s Nissanem mělo být malé SUV odrazovým můstkem do budoucnosti. Jeho design vznikal ve spolupráci s designérským studiem v italském Turíně. „Na moskevském autosalonu v roce 2012 jsme odhalili naši DNA, novou strategii a novou tvář naší značky,“ popisuje Steve Mattin. A právě maska ve tvaru písmene X se má stát poznávacím znakem nových lad.

Mitsubishi XR-PHEV

Mitsubishi XR-PHEV

Mitsubishi v Ženevě

Koncept XR-PHEV II. je evolucí konceptu z roku 2013. Koncept je dlouhý 449 cm, široký 189 a vysoký 162 centimetrů, rozvor je 267 cm. Pohon obstarává hybridní ústrojí o výkonu 120 kW s bateriemi o kapacitě 12 kWh. Koncept má poháněná výhradně přední kola. 

O rok později představilo Mitsubishi svoji první verzi konceptu XR-PHEV na japonském autosalonu. Oba vozy si sice byly velice podobné, ale zatím tomu nikdo nevěnoval větší pozornost. Než se totiž koncepty dostanou k sériové výrobě, změní se často k nepoznání.

Jenže když AvtoVaz představil v roce 2014 druhou verzi konceptu Xray na autosalonu v Moskvě, která už téměř odpovídala tomu, co chce Lada vyrábět, a na stejném místě stál koncept Mitsubishi, byla podoba obou modelů tak zřetelná, že to odnesl šéf moskevského studia ruské značky, Belgičan Thomas Brickwood vyhazovem. A to rovnou v den otevření autosalonu.

Dva vozy, jeden design? Mitsubishi údajně okopírovalo novou Ladu Xray.

A jak se později ukázalo, podobnost obou konceptů asi nebude dílem obyčejné náhody. Brickwood je teď totiž právě u Mitsubishi. A když se pár dnů před probíhajícím ženevským autosalonem objevily fotky druhé verze japonského XR-PHEV II, došla ruskému výrobci trpělivost.

Fotogalerie

„Byli jsme první, neměli jsme nejmenší tušení o tom, na čem Mitsubishi pracuje. A pokud okopírovali naše auta, nemám na to co říct,“ řekl Mattin, jehož tým u AvtoVAZu čítá asi 140 lidí.

Zajímavé je, že vedení ruského výrobce zvažuje žalobu až teď. Možná totiž nevěřilo, že by Mitsubishi vzhled konceptu udrželo i v sériovém provedení.

Podle informací iDNES.cz má z japonského konceptu vzniknout nová generace Mitsubishi ASX. Sériová verze dorazí v druhé půlce příštího roku a vzhled konceptu XR-PHEV II má zachovat na nějakých 85 procent. A taková podoba už je podle AvtoVazu na žalobu.

Autoři: ,


Nejčtenější

Ministerstvo chce otestovat odbočování na červenou a na dálnici 140 km/h

Odbočení na červenou umožňuje řidičům v Německu plechová tabulka se zelenou...

Kdo se podíval do Ameriky, vzpomíná na to jako na skvělou věc: odbočit doprava se může na křižovatce, i když svítí...

KVÍZ PRO ŘIDIČE: Zvládli byste závěrečný test v autoškole? Otestujte se

Ilustrační snímek

Vyzkoušejte si, zda byste obstáli při závěrečném testu v autoškole. V novém seriálu iDNES.cz postupně najdete dvanáct...



VIDEO: Podívejte se na běžné ráno před školou, je to džungle

Ilustrační snímek

Každoročně přibývá rodičů, kteří své děti vozí do školy autem. A ve velkých městech či u velkých škol se širokou...

Na počkání za litr. Test MF DNES potvrdil, že stočit tachometr není problém

Ilustrační foto

Až čtyřicet procent tachometrů ojetých vozů v Česku je stočených. Reportéři MF DNES si ověřili, jak je to snadné. Za...

Autofotka týdne: Kalendář na třináct měsíců ozdobí dílnu

Kalendář Liqui Moly na rok 2019

Krásky z plakátů byly neodmyslitelnou ozdobou dílen a plechových šatnových skříněk. Dnes jich je o poznání méně. Nový...

Další z rubriky

Němci měli velké oči. Milion elektromobilů u nich v roce 2020 jezdit nebude

Mercedes-Benz EQC

Milion elektromobilů na německých silnicích do roku 2020 pravděpodobně jezdit nebude. Poradci berlínské vlády nově...

Elektrifikace je dražší, než se myslelo. Šéf VW na ni musí vydělat

Nová platforma koncernu Volkswagen pro elektrická auta

Když Herbert Diess prezentoval v předvečer autosalonu v Šanghaji na jaře 2017 koncept elektrického vozu, zářily mu oči....

VIDEO: Podívejte se na běžné ráno před školou, je to džungle

Ilustrační snímek

Každoročně přibývá rodičů, kteří své děti vozí do školy autem. A ve velkých městech či u velkých škol se širokou...

Volkswagen Passat 2.0 TDI 2011...
Volkswagen Passat 2.0 TDI 2011...

r.v. 2011, naj. 169 029 km, diesel
260 000 Kč (s DPH)

Najdete na iDNES.cz