Ekolambo se jmenuje Asterion. Prvních 100 km má spotřebu jako fabia

  • 7
Paříž (Od zpravodajů iDNES.cz) - Jednou z hvězd autosalonu v Paříži je koncept supersportovního hybridu Lamborghini Asterion. Do poslední chvíle utajená novinka má vedle silného desetiválce ještě tři elektromotory. Na elektřinu dokáže jet až 50 kilometrů a v tomto režimu je to čistokrevná předokolka.

Podoba Asterionu zůstala do posledních chvil před začátkem autosalonu tajemstvím. Autosvět věděl, že se v Sant´Agatě Bolognese něco chystá, ale nikdo přesně nevěděl co. Neunikly ani informace o typu auta, jeho zaměření, architektuře. Lamborghini Asterion je teď tady a možná má namířeno do výroby.

Italská inspirace

Ač se při pohledu na hybridní lamborghini navržené v retro střihu mohou mnohým fanouškům ježit chlupy, až taková exotika to není. Naopak, značka s hybridním pohonem koketuje, Asterion je však zatím pouze prototyp. Konkurence je už dál, Ferrari s LaFerrari, McLaren s modelem P1 a Porsche s 918 Spyder už dotáhli hybridy do sériové výroby.

Lamborghini Asterion

Pokud překonáme výhrady k samotnému hybridnímu pohonu, tak k výkonovým parametrům a designu nemůžeme mít námitek. Pohledný koncept nese jednoznačný retro styl a oproti dalším modelům značky působí spíš jako rychlé GT než ostře řezaný supersport s geometricky nalinkovanými křivkami.

Design Asterionu byl pro mnohé překvapením. Zadní část je očekávatelná, kopíruje design nového produkčního modelu Huracán, nahrazujícího v nabídce Gallardo. Jenže předek se zjevně inspiroval u ikonické Pantery. Tu však nevyrábělo Lamborghini, ale další legendární italská značka De Tomaso. Pantera byla dlouhověká, s několika úpravami vydržela ve výrobě 20 let od roku 1971 do roku 1991. A že byly její křivky nadčasové, dokazuje právě Asterion.

Lamborghini Asterion

Široká kapota s poměrně vysokou a opticky šípovitou horizontální čelní maskou nejenže odkazuje na De Tomaso (mimochodem, tato automobilka v letech 1976 až 1993 vlastnila další ikonickou italskou automobilku Maserati), ale zároveň by měla být praktičtější v denním provozu. Z auta bude lépe vidět a lépe se budou odhadovat jeho rozměry třeba při parkování. I to je důkaz, že Lamborghini plánuje civilnější model, který by více vyhověl každodennímu provozu. potvrzují to i nové sedačky v Asterionu, které jsou o něco výše, než dosud bylo u Lamborghini obvyklé.

Tou nejzajímavější vlastností novinky je bezesporu pohon. Auto je hybridní, má tři elektromotory a spalovací agregát V10 s objemem 5,2 litru. Výkon celého systému je závratných 669 kW, to je 909 koní, z čehož 449 kW (610 k) má na svědomí spalovací motor a 220 kW (299 k) je výkon trojice elektromotorů.

Pohon je řešen poměrně komplikovaně. Do rychlosti 50 kilometrů za hodinu jede auto jen na elektřinu. Pohon obstarávají v tomto režimu dva elektromotory na přední nápravě u kol. Maximální dojezd je v tomto případě 50 kilometrů. V praxi asi nikdo s takovým autem nevydrží jet 50 kilometrů maximálně padesátkou, ale v městských centrech a kolonách to bude příjemná jízda. Po překročení padesátikilometrové rychlosti se k elektromotorům přidá spalovací agregát.

Lamborghini Asterion
Lamborghini Asterion

Desetiválec pohání zadní nápravu, takže společně s elektromotory jsou poháněna všechna kola. V tomto režimu, který bude nejčastější, dokáže Asterion dosáhnout až na rychlost 320 kilometrů v hodině, případně na stovku auto zrychlí za zhruba tři sekundy. Tento jízdní režim Lamborghini nazývá Ibrido (hybridní). Pokud se o pohon stará jen spalovací motor, pojede auto v režimu Termico (spalovací).

Ale pak je tu ještě jeden režim, který výrobce nazval Zero. Ten je opět čistě elektrický, ale ke dvěma elektromotorům na přední nápravě se přidává ještě třetí elektromotor vzadu, pohánějící zadní kola. Opět to tedy bude čtyřkolka, ale s převahou výkonu na přední nápravě. Jízdní dosah je opět maximálně 50 kilometrů, více baterie nezvládnou. Maximální rychlost bude v tomto případě 125 kilometrů za hodinu, což už by na městské a příměstské popojížďky mohlo stačit.

Jedním z důvodů, proč se výrobci supersportů pouštějí do hybridního dobrodružství, je legislativa tlačící na emise a spotřebu. V případě Asterionu udává Lamborghini spotřebu 4,2 litru paliva na 100 kilometrů, ale nutno dodat, že je tím myšleno prvních 100 kilometrů, kde auto teoreticky dokáže polovinu vzdálenosti ujet na elektřinu. A i potom si bude muset řidič dávat dobrý pozor, jak moc šlape na plynový pedál. Opravdová spotřeba bude zcela jistě někde jinde.

Lamborghini Asterion

Zajímavá je i stavba auta. Základem je monokok z uhlíkových vláken, který nese karoserii ze stejného materiálu. Hmotnost Lamborghini neuvádí, prozradilo jen hmotnost elektrického ústrojí, které včetně Li-Ion baterií váží 250 kilogramů.

Asterion se zatím vyrábět nebude, je to pouze koncept. Jenže na koncept vypadá až překvapivě sériově. Design se povedl, model na pomezí supersportu a GT by se v portfoliu automobilky jistě neztratil a nakonec i hybridní pohon by si své zákazníky našel. V této kategorii aut se dražší technologie v ceně poměrně snadno ztratí. A zákazníci mohou mít pocit, že si kupují něco extra. Jakoukoliv budoucnost Asterionu přesto Lamborghini nekomentovalo.

Návrat ke kořenům

Asterion je návrat k původnímu zaměření slavné italské značky. Ferruccio Lamborghini zakládal svou automobilku proto, že mu nikdo neuměl nabídnout dost pohodlné, luxusní a rychlé kupé.

Zahranacené klínovité supersporty staví automobilka posledních třicet let. Klasické GT pro rychlé přesuny napříč kontinenty je tedy dobrý nápad.

Lamborghini dneška jsou ostře řezaná. Výrazné hrany je odlišují od všeho ostatního, co si může boháč koupit. Asterion je však umírněně zaoblený. Méně radikální tvary Asterionu a nevýraznou siluetu oživují nápadité detaily. Třeba je to náznak změn vzhledu nových modelů ze Sant´Agaty Bolognese.

František Dvořák, iDNES.cz