Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Superlamborghini dostane stop-start systém, baterie pak vydrží věčně

aktualizováno 
Supersport Lamborghini Aventador má pro příští rok dostat několik drobných vylepšení. Mezi nimi má být dokonce i stop-start systém a také vypínání poloviny válců. Řešení mají uspořit palivo, ale také hmotnost, stop-start systém Lamborghini bude totiž technicky zcela nový.

Lamborghini Aventador | foto: Michal Šafránek, iDNES.cz

O tom, že Lamborghini Aventador potřebuje jakákoli opatření pro úsporu paliva, lze s úspěchem pochybovat. U brutálního italského supersportu na spotřebu paliva snad žádný z majitelů nehledí. Přesto může být úspora nějakého deci drahého benzinu příjemná, obzvlášť když úpravy prospějí celkovým vlastnostem vozu.

Krocení neurvalého býka

Lamborghini Aventador v testu - čtěte zde

A nemluvíme teď o systému vypínání poloviny válců, který má podle interních dokumentů, jež získal švédský server Auto Motor Sport, uspořit při dálničním tempu až 20 procent paliva. Ten bude vcelku standardní, vychází z toho, co už používají jiné značky koncernu Volkswagen (třeba Bentley a Audi). Podle Lamborghini řidič vůbec fungování systému nepostřehne. V rychlostech do 135 km/h může aventador v případě částečné zátěže jet jenom na šest místo dvanácti válců.

Vylepšené lamborghini

Aventador 2013 dostane novinky

Kromě stop-start systému a vypínání válců dostane Lamborghini Aventador pro modelový ročník 2013 i další vylepšení. Například nové tužší tlumiče a přepracované odpružení, což má zlepšit komfort bez dopadu na jízdní vlastnosti.

Zákazníci také budou moci zvolit nový design kol Dione ve třech barvách (stříbrná, titan a lesklá černá) a nově bude k dispozici řada volitelných karbonových doplňků. Nově bude možné připlatit až za pětiletou prodlouženou záruku oproti standardním třem rokům.

Změny u aventadoru pravděpodobně Laborghini oznámí současně s uvedením očekávaného roadsteru, ke kterému by mělo dojít v září v Paříži.

Daleko zajímavější bude stop-start systém, který aventador modelový ročník 2013 dostane také. A to navzdory tomu, že nám jeho přítomnost může připadat naprosto nesmyslná. Vždyť kdo by u supersportu za miliony korun chtěl, aby hukot jeho dvanáctiválce na každé křižovatce utichl.

Jenže stop-start systém bude další technickou perličkou aventadoru. Namísto běžného řešení, které při startování spoléhá na baterii, bude totiž stop-start systém lamborghini využívat výkonného kondenzátoru. To bude mít dva praktické důsledky: systém bude schopen rychlejší reakce a také uspoří hmotnost.

Použitím lehkého a výkonného kondenzátoru totiž nebude aventador vybavený stop-start systémem potřebovat tak velkou baterii jako doposud. Důvod je jednoduchý, baterie totiž nebude sloužit ke startování motoru vůbec. V případě potřeby totiž jen vždy nabije kondenzátor a teprve z něj poputuje energie ke startéru. Baterie nebude muset podávat tak špičkové výkony a celkově dojde k úspoře tří kilogramů hmotnosti. Navíc by baterie měla v automobilu vydržet po celou dobu jeho životnosti.

Start-stop systém má smysl

Systémy vypínající motor při čekání na semaforu nebo postávání v kolonách jsou u mnoha řidičů v nemilosti. Pokud jezdíte hlavně ve městě, má start-stop systém smysl.

Jeden z nejlépe fungujících systémů tohoto druhu používá Peugeot 208. V případě francouzské novinky se motor vypíná ještě když je auto v pohybu (když rychlost klesne pod 20 km/h).

Kromě toho má ještě zajímavou specialitku: stopky, které měří, jak dlouho byl při každé jízdě motor vypnutý.

Když jsme s malým peugeotem jezdili po Praze, stálo auto na křižovatkách a v kolonách s vypnutým motorem klidně třetinu času. Po půlhodinové cestě ukázaly stopky deset minut "bez motoru".

Podobné hodnoty naměřili před několika lety při netradičním testu v ulicích Vídně, čtěte zde

Stop-start systém bude také výrazně rychlejší než ty u konkurentů. Motor má díky kondenzátoru a jeho výkonu naskočit za pouhých 180 milisekund, zatímco běžné systémy nastartují motor za 250 milisekund a třeba ten u Ferrari zvládá operaci během 230 milisekund. Stop-start systém v kombinaci s vypínáním válců u aventadoru uspoří asi sedm procent paliva, průměrná udávaná spotřeba klesne ze současných 17,2 litru na 16 litrů na 100 kilometrů.

Příspěvek Lamborghini na pole stop-start systémů tak znamená další fázi jejich vývoje. Zhruba před rokem jsme například zkoušeli různé pokročilé stop-start systémy na testovacím okruhu firmy Bosch v německém Boxbergu. Pokročilý stop-start systém s přídomkem Advanced například vypíná motor ještě za pohybu automobilu, zhruba v rychlosti pod 20 km/h. Zatímco před rokem jsme s ním jezdili v prototypech, dnes už je takový systém v prodeji a je jím vybaven například nový Peugeot 208.

S využitím kondenzátorů počítá podobně jako Lamborghini i Mazda. Nová šestka bude prvním modelem výrobce se systémem i-ELOOP (více o i-ELOOP v článku o kondenzátorech v automobilech), který bude do kondenzátorů ukládat energii rekuperovanou při brzdění. Ta bude následně využita pro pohon elektrického příslušenství a teoreticky by tedy mohla pohánět i start-stop systém.







Nejčtenější

Sbírka starých škodovek trutnovského spolku Reincars.
Jejich vášní jsou staré škodovky, nadšenci jich obnovili už tři desítky

Je jich šest a spojuje je láska ke starým škodovkám. Členové trutnovského spolku Reincars dávají desítky let starým automobilům nový život.  celý článek

Audi A7 Sportback
Nové Audi A7 Sportback umí až do 160 km/h plachtit s vypnutým motorem

Nové Audi A7 Sportback je pořádný kus auta, zcela nová generace přijíždí jen pár měsíců po nové vlajkové lodi značky, limuzíně A8. Pětidveřový fastback z ní...  celý článek

Yamaha podle všeho připravuje vstup velkého tříkolového motocyklu na trh....
Motorkáři zbrojí na Miláno, letos ve znamení naháčů a nového GoldWingu

Hlavní novinky motorkářské výstavy EICMA v Miláně letos podle většiny upoutávek přijedou z Japonska. Módní retro vlna pro příští rok nabírá ostřejší a...  celý článek

Nejhorší je dát si dopředu nové zimní pneumatiky a vzadu nechat ojeté
VIDEO: Kdo šetří a kupuje jen dvě nové zimní gumy, měl by je dát dozadu

Doba přezouvání na zimní obutí začíná. Měníte jen dvě pneumatiky? Dejte je na zadní nápravu auta i přesto, že vaše auto má poháněná přední kola.  celý článek

Mnohé recyklační továrny stále spoléhají na ruční práci.
Čínu zavalily použité baterie z elektromobilů. V recyklaci leží miliardy

Čínské recyklační továrny, které se specializují na likvidaci elektroniky, před sebou mají novou výzvu. V zemi prudce roste prodej elektromobilů, které...  celý článek

Další z rubriky

Nejhorší je dát si dopředu nové zimní pneumatiky a vzadu nechat ojeté
VIDEO: Kdo šetří a kupuje jen dvě nové zimní gumy, měl by je dát dozadu

Doba přezouvání na zimní obutí začíná. Měníte jen dvě pneumatiky? Dejte je na zadní nápravu auta i přesto, že vaše auto má poháněná přední kola.  celý článek

Na palubním počítači nového GAZu si zahrajete i Tetris.
VIDEO: Facebook v autě? Ten má každý druhý, to ruská dodávka má Tetris

Тетрис, latinkou Tetris, je asi nejslavnější počítačová videohra všech dob. V roce 1984 ji vyvinul Rus Alexej Pažitnov....  celý článek

(Ilustrační snímek)
Nová Dieselgate, tentokrát u kamionů. Německo loví podvádějící dopravce

Řada velkých nákladních aut podle všeho jezdí i na našich silnicích s odpojeným systémem čištění výfukových plynů. Stačí k tomu krabička z internetu za 80 eur....  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.