Lamborghini zbohatl na traktorech, a tak začal se sporťáky

aktualizováno 
Úspěšný italský poválečný výrobce traktorů či klimatizací Ferruccio Lamborghini se nakonec proslavil výrobou luxusních automobilů. Tomu předcházel spor s Enzem Ferrarim, který ho vyhodil s rozbitou spojkou s tím, že ji neumí ovládat. Lamborghini při opravě zjistil, že je stejná jako u jeho traktorů.

Lamborghini Miura | foto: Lamborghini

A tak se na jaře 1963 rozhodl začít vyrábět vlastní sportovní auta v továrně nedaleko Boloni.

Století od narození

Ferruccio Lamborghini, který se narodil před 100 lety, 28. dubna 1916, zemřel v únoru 1993. Automobilka Lamborghini patří od roku 1998, kdy ji koupilo Audi, do skupiny Volkswagen.

Výrobce proslulých traktorů, které změnily tvář celého italského venkova po druhé světové válce, se narodil ve vesnici Renazzo, jež dnes patří k městu Cento v provincii Ferrara. Jeho rodiče byli rolníci a obchodníci s dobytkem, syn však odmalička tíhl ke strojům.

Za druhé světové války sloužil v letectvu jako opravář a na ostrově Rhodos byl posléze zajat Brity. Po návratu se v roce 1946 oženil a o dva roky později založil ve městě Cento firmu na výrobu traktorů. V roce 1959 pak začal vyrábět i klimatizace, hořáky, kamna či větráky.

PROHLÍDKA ZDARMA

Muzeum Lamborghini v supergalerii na iDNES.cz

Museo Lamborghini
Museo Lamborghini
Museo Lamborghini
Museo Lamborghini
Museo Lamborghini
Museo Lamborghini

Stále však toužil po odpovídajícím luxusním autě. Maserati ho zklamalo, zdálo se mu těžké a pomalé. Spokojen nebyl ani s britskými sportovními automobily Aston Martin či Jaguar, ani s německým Mercedesem. Pořídil si několik modelů značek Alfa Romeo a Lancia, ale na každém našel nějaký nedostatek. A tak si po roztržce s Ferrarim založil vlastní automobilku.

Mezinárodní veletrh zemědělské techniky Techagro 2016

Traktory Lamborghini dnes vyrábí někdo jiný než supersporty. S původním majitelem už nemají nic společného.

Ferrari se s ním prý nejprve nechtěl bavit a pak mu odsekl, že někdo, kdo „neumí řídit ferrari a vyrábí leda traktory, mu nebude radit, jak dělat sporťáky“. Lamborghini pak přeplatil schopné Ferrariho konstruktéry v čele s Giottem Bizzarinim. První model nové společnosti byl představen v roce 1964 a nesl typové označení 350 GT. Oproti vozům Ferrari, které v té době měly značně spartánský interiér, působila kabina novinky luxusnějším dojmem. Průlomovým modelem pak byla legendární Miura z roku 1966.

V roce 1969 obdržel Lamborghini nejvyšší italské státní vyznamenání udělované za rozvoj průmyslu a hospodářství, ale poté postupně odešel do ústraní. Kvůli velkým ztrátám totiž musel továrnu na zemědělské stroje prodat koncernu Fiat, který ji přenechal firmě SAME. Dnes je původní podnik součástí velké nadnárodní skupiny SDF s centrálou v italském Trevigliu, která stále nabízí i traktory Lamborghini.

Osud automobilky byl ještě složitější. Produkci supersportů převzal v roce 1972 švýcarský podnikatel Georges-Henri Rossetti. Zbývajících 49 procent akcií pak Ferruccio prodal v roce 1973 po ropné krizi, úpadek značky totiž pokračoval dál. Slávu automobilky oprášilo až Diablo z roku 1990, poslední významné „lambo“ zkonstruované za Ferrucciova života.

Po složitých peripetiích včetně bankrotu v roce 1978, revitalizace, podvázaného rozvoje v područí Patricka Mimrama (1980-1987), Chrysleru (1987-1994) a indonéského Megateku (1994-1998) Lamborghini v roce 1998 zakotvilo v přístavu Volkswagen.

Zakladatel se po prodeji automobilky stáhl na svůj statek La Fiorita v Umbrii. Věnoval se pěstování révy a výrobě vína a také byl jedním z prvních průkopníků agroturistiky. Zemřel 20. února 1993 ve věku 76 let na následky infarktu. Jeho syn Antonio prodává pod označením Tonino Lamborghini oděvy, módní doplňky a parfémy. Dcera Patrizia se věnuje statku a vínu. Její nejslavnější víno se jmenuje Sangue di Miura (krev Miury).

Autoři: ,


Nejčtenější

Šéf VW ztratil nervy. Varuje před elektromobily a ohrožením autoprůmyslu

Herbert Diess, šéf značky Volkswagen představuje na autosalonu ve Frankfurtu...

Šéf VW Diess se bouří proti WLTP a emisním limitům EU. Hřímá, že válečné tažení proti automobilům ohrozí existenci...

Nástupce Škody Rapid má jméno Scala. Odhalí se na sklonku roku v Izraeli

Škoda Vision RS

Koncept Vision RS, který v uplynulých týdnech na autosalonu v Paříži naznačil podobu nástupce modelu Rapid, zná své...



ČR zkusí odbočení na červenou. Inspiruje se u Němců, ti ho možná zruší

Odbočení na červenou umožňuje řidičům v Německu plechová tabulka se zelenou...

Když někteří němečtí dopravní experti slyší o zelené šipce, vidí rudě. Pozůstatek z dob NDR, který se z východního...

ANALÝZA: Elektromobilita poleze do peněz všem, výrobcům, státu i lidem

Nabíjení elektromobilu Renault Twizy

Elektrifikace aut nás nemine. Vozidla na baterie tu jsou s námi dlouho jako ta se spalovacím motorem, ale prosadit se...

Nejslavnější československý motocykl vznikl ilegálně a předběhl celý svět

Jawa 250 Pérák na dobovém prospektu

Ač tomu dnes nic nenasvědčuje, tak Československo bývalo svého času motocyklovou velmocí. A za náš nejslavnější...

Další z rubriky

Na počkání za litr. Test MF DNES potvrdil, že stočit tachometr není problém

Ilustrační foto

Až čtyřicet procent tachometrů ojetých vozů v Česku je stočených. Reportéři MF DNES si ověřili, jak je to snadné. Za...

V Česku je v nabídce přes sto tisíc ojetin. Průměrná cena je 130 tisíc

Ilustrační snímek

Nabídka ojetých aut v tuzemských bazarech a v inzerci za tři čtvrtletí letošního roku stoupla o 12 procent na 687 277...

Tečka za Puntem. Nestárnoucí fiat má pořád co nabídnout

Fiat Punto

V srpnu se uzavřela historie jednoho z nejslavnějších evropských automobilových jmen posledních dekád. Fiat vyrobil...



Najdete na iDNES.cz