Koncept pro knížete
Monacký kníže Rainier si na dobrá auta potrpěl a uměl vybrat ta nejlepší. Ale to nejzajímavější měl jen půjčené. V roce 1967 vyvezl svou ženu, jednu z nejkrásnějších hereček padesátých let Grace Kellyovou, na netradiční vyjížďku při příležitosti konání velké ceny Monte Carla.
Lamborghini Marzal na trati Grand Prix Monte Carlo v roce 1967
Na veřejnosti se tehdy pár ukázal v úžasném konceptu Lamborghini Marzal. Ten rok jej představila karosárna Bertone. Dílo geniálního Marcella Gandiniho je i na dnešek velmi futuristické. Byla to oslava prostoru, příklad dokonalého, čistého, silného, futuristického designu.
Marzal svými ostrými liniemi předznamenal podobu sériového Lamborghini Espada, které se vyrábělo od roku 1968 dalších deset let a bylo to první čtyřmístné Lamborghini. Design produkčního auta z Marzalu výrazně vycházel, ale třeba převratné průhledné dveře, které se otevíraly vzhůru, mu chyběly.
Lamborghini Marzal v číslech
|
Říká se, že to je jedno z nejdůležitějších lamborghini všech dob. Ne pro ty čtyři a půl metru čtverečního skla, které nechávají nahlédnout do interiéru čalouněného stříbrně lakovanou kůží, ale pro jednoduše geniální klínovitý tvar.
V té době byla šlágrem nabídky Lamborghini Miura, která byla krásná, ale konvenční. Z ní má však koncept s „rentgenovou“ karoserií vypůjčenou techniku a stojí na jejím prodlouženém šasi.
Na Marzalu se projevila genialita Marcella Gandiniho, která vyvrcholila Countachem, prvním supersportem moderního tvaru přikrčeného klínu. Od té doby vlastně nikdo nic lepšího nevymyslel. Aspoň u Lamborghini ne, ta už budou asi navždy hranatě klínovitá.
Žádné jiné lambo už nikdy nemělo tak malý motor. Marzal totiž dostal dozadu napříč uložený řadový dvoulitrový šestiválec, což byla vlastně půlka motoru z Miury. Důležitý byl komfort a prostor pro posádku, ne rychlostní výkony. I když 175 koní na rychlou jízdu podle tehdejších měřítek bohatě stačilo.
Marzal patřil Gandiniho domovskému designérskému studiu Bertone, a když slavný ateliér zkrachoval, šel ten nádherný koncept společně s dalšími do aukce (čtěte zde). Když byl Marzal naposledy na prodej, neznámý kupec za něj zaplatil 2,1 milionu dolarů. Funkční koncept se objevuje pravidelně na různých automobilových slavnostech. Letos v březnu byl jednou z hvězd autosalonu v Ženevě.
Nyní byl v akci k vidění v ulicích Monte Carla a za volantem byl zase monacký princ. Tentokrát ovšem Albert, syn Rainiera a Grace, vedle něj pak usedl jeho synovec Andrea Casiraghi. Na trati monacké Grand Prix se s Marzalem proháněla ještě černá Espada. Ta letos slaví padesátiny. Zrestaurovaný kousek s číslem šasi #9090, který vždy patřil automobilce a sloužil jako vývojový a homologační prototyp, restaurovaly dílny veteránské divize Lamborghini Polo Storico deset měsíců.