Autofotka týdne: Slavný koncept se zase proháněl ulicemi Monaka

aktualizováno 
Lamborghini Marzal patří k nejslavnějším konceptům všech dob. Ten nádherný futuristický sporťák ze skicáku Marcella Gandiniho se zase proháněl ulicemi Monte Carla a za volantem nemohl být nikdo jiný než monacký princ.

Koncept pro knížete

Monacký kníže Rainier si na dobrá auta potrpěl a uměl vybrat ta nejlepší. Ale to nejzajímavější měl jen půjčené. V roce 1967 vyvezl svou ženu, jednu z nejkrásnějších hereček padesátých let Grace Kellyovou, na netradiční vyjížďku při příležitosti konání velké ceny Monte Carla.

Lamborghini Marzal na trati Grand Prix Monte Carlo

Lamborghini Marzal na trati Grand Prix Monte Carlo v roce 1967

Na veřejnosti se tehdy pár ukázal v úžasném konceptu Lamborghini Marzal. Ten rok jej představila karosárna Bertone. Dílo geniálního Marcella Gandiniho je i na dnešek velmi futuristické. Byla to oslava prostoru, příklad dokonalého, čistého, silného, futuristického designu.

Marzal svými ostrými liniemi předznamenal podobu sériového Lamborghini Espada, které se vyrábělo od roku 1968 dalších deset let a bylo to první čtyřmístné Lamborghini. Design produkčního auta z Marzalu výrazně vycházel, ale třeba převratné průhledné dveře, které se otevíraly vzhůru, mu chyběly.

Lamborghini Marzal

Lamborghini Marzal v číslech

  • konstrukce: ocelový prostorový rám
  • podvozek: nezávislé zavěšení všech kol, trojúhelníkové závěsy, vinuté pružiny, hydraulické tlumiče, stabilizátor na obou nápravách, kotoučové brzdy
  • délka x šířka s výška x rozvor (mm): 4560 x 1800 x 1110 x 2620
  • hmotnost: 1 180 kg
  • motor: řadový šestiválec uložený vzadu napříč, 1964 ccm
  • max. výkon: 175 koní při 6800 otáčkách
  • převodovka: pětistupňová manuální

Říká se, že to je jedno z nejdůležitějších lamborghini všech dob. Ne pro ty čtyři a půl metru čtverečního skla, které nechávají nahlédnout do interiéru čalouněného stříbrně lakovanou kůží, ale pro jednoduše geniální klínovitý tvar.

V té době byla šlágrem nabídky Lamborghini Miura, která byla krásná, ale konvenční. Z ní má však koncept s „rentgenovou“ karoserií vypůjčenou techniku a stojí na jejím prodlouženém šasi.

Na Marzalu se projevila genialita Marcella Gandiniho, která vyvrcholila Countachem, prvním supersportem moderního tvaru přikrčeného klínu. Od té doby vlastně nikdo nic lepšího nevymyslel. Aspoň u Lamborghini ne, ta už budou asi navždy hranatě klínovitá.

Lamborghini Espada na trati Grand Prix Monte Carlo

Lamborghini Espada na trati Grand Prix Monte Carlo

Lamborghini Marzal na trati Grand Prix Monte Carlo

Lamborghini Marzal na trati Grand Prix Monte Carlo

Žádné jiné lambo už nikdy nemělo tak malý motor. Marzal totiž dostal dozadu napříč uložený řadový dvoulitrový šestiválec, což byla vlastně půlka motoru z Miury. Důležitý byl komfort a prostor pro posádku, ne rychlostní výkony. I když 175 koní na rychlou jízdu podle tehdejších měřítek bohatě stačilo.

Fotogalerie

Marzal patřil Gandiniho domovskému designérskému studiu Bertone, a když slavný ateliér zkrachoval, šel ten nádherný koncept společně s dalšími do aukce (čtěte zde). Když byl Marzal naposledy na prodej, neznámý kupec za něj zaplatil 2,1 milionu dolarů. Funkční koncept se objevuje pravidelně na různých automobilových slavnostech. Letos v březnu byl jednou z hvězd autosalonu v Ženevě.

Nyní byl v akci k vidění v ulicích Monte Carla a za volantem byl zase monacký princ. Tentokrát ovšem Albert, syn Rainiera a Grace, vedle něj pak usedl jeho synovec Andrea Casiraghi. Na trati monacké Grand Prix se s Marzalem proháněla ještě černá Espada. Ta letos slaví padesátiny. Zrestaurovaný kousek s číslem šasi #9090, který vždy patřil automobilce a sloužil jako vývojový a homologační prototyp, restaurovaly dílny veteránské divize Lamborghini Polo Storico deset měsíců.

Lamborghini Marzal
Lamborghini Marzal
Lamborghini Marzal

Nejčtenější

Kopecký: Čeští řidiči jsou šílení. A začíná to v autoškolách

Automobilový závodník Jan Kopecký na tiskové konferenci továrního týmu Škoda...

Tovární jezdec Škody Motorsport Jan Kopecký je nejlepší český automobilový jezdec současnosti. Míní, že čeští řidiči...

Test kamer do auta: opravdu dobrá není žádná

Test kamer do auta

Německý automotoklub ADAC a časopis pro počítačovou techniku c’t testovaly devět palubních kamer. Výsledek: sedm z...

Německé továrny VW přejdou na elektro, Passat vyrobí Škoda v Kvasinách

Volkswagen I.D. Vision

Po roce 2020 se budou v německých továrnách Volkswagenu vyrábět statisíce elektroaut. První bude model ze Cvikova. Z...

Ford hledá partnery pro cestu z mizérie. Jedná s Volkswagenem

Dav návštěvníků a novinářů na autosalonu Auto China v Pekingu během show...

Americký Ford a německý koncern VW s tím mají zkušenosti. Sdílení techniky, platformy a motorů si vyzkoušely desítky...

Nákup auta v zahraničí: za nový vůz se DPH platí v Česku

Koupě špatné ojetiny může pořízení auta značně prodražit 1

Když si koupíte v Německu nebo v jiné unijní zemi nové auto, měli byste se připravit na to, že vás čeká daňové kolečko....

Další z rubriky

VIDEO: Jak šel čas s pařížským autosalonem, který slaví 120 let

Jak šel čas s pařížským autosalonem

Pařížský autosalon je nejstarší a nejslavnější automobilovou přehlídkou světa. První se konal před 120 lety. Podívejte...

Operativní leasing na vzestupu. Dlouhodobě pronajmout si lze i ojetinu

Ilustrační snímek

Firmy upřednostňují při financování nového osobního automobilu operativní leasing, vyplývá ze statistik České...

Průkopník automobilismu Václav Klement se narodil před 150 lety

Václav Klement své výrobky osobně propagoval.

Konec 19. století byl zlatou érou rozvoje průmyslu, v té době byly položeny základy řady dodnes prosperujících podniků....

BMW Řada 5 3,0...
BMW Řada 5 3,0...

r.v. 2012, naj. 55 000 km, diesel
950 000 Kč (s DPH)

Najdete na iDNES.cz