Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Autofotka týdne: Slavný koncept se zase proháněl ulicemi Monaka

aktualizováno 
Lamborghini Marzal patří k nejslavnějším konceptům všech dob. Ten nádherný futuristický sporťák ze skicáku Marcella Gandiniho se zase proháněl ulicemi Monte Carla a za volantem nemohl být nikdo jiný než monacký princ.

Koncept pro knížete

Monacký kníže Rainier si na dobrá auta potrpěl a uměl vybrat ta nejlepší. Ale to nejzajímavější měl jen půjčené. V roce 1967 vyvezl svou ženu, jednu z nejkrásnějších hereček padesátých let Grace Kellyovou, na netradiční vyjížďku při příležitosti konání velké ceny Monte Carla.

Lamborghini Marzal na trati Grand Prix Monte Carlo

Lamborghini Marzal na trati Grand Prix Monte Carlo v roce 1967

Na veřejnosti se tehdy pár ukázal v úžasném konceptu Lamborghini Marzal. Ten rok jej představila karosárna Bertone. Dílo geniálního Marcella Gandiniho je i na dnešek velmi futuristické. Byla to oslava prostoru, příklad dokonalého, čistého, silného, futuristického designu.

Marzal svými ostrými liniemi předznamenal podobu sériového Lamborghini Espada, které se vyrábělo od roku 1968 dalších deset let a bylo to první čtyřmístné Lamborghini. Design produkčního auta z Marzalu výrazně vycházel, ale třeba převratné průhledné dveře, které se otevíraly vzhůru, mu chyběly.

Lamborghini Marzal

Lamborghini Marzal v číslech

  • konstrukce: ocelový prostorový rám
  • podvozek: nezávislé zavěšení všech kol, trojúhelníkové závěsy, vinuté pružiny, hydraulické tlumiče, stabilizátor na obou nápravách, kotoučové brzdy
  • délka x šířka s výška x rozvor (mm): 4560 x 1800 x 1110 x 2620
  • hmotnost: 1 180 kg
  • motor: řadový šestiválec uložený vzadu napříč, 1964 ccm
  • max. výkon: 175 koní při 6800 otáčkách
  • převodovka: pětistupňová manuální

Říká se, že to je jedno z nejdůležitějších lamborghini všech dob. Ne pro ty čtyři a půl metru čtverečního skla, které nechávají nahlédnout do interiéru čalouněného stříbrně lakovanou kůží, ale pro jednoduše geniální klínovitý tvar.

V té době byla šlágrem nabídky Lamborghini Miura, která byla krásná, ale konvenční. Z ní má však koncept s „rentgenovou“ karoserií vypůjčenou techniku a stojí na jejím prodlouženém šasi.

Na Marzalu se projevila genialita Marcella Gandiniho, která vyvrcholila Countachem, prvním supersportem moderního tvaru přikrčeného klínu. Od té doby vlastně nikdo nic lepšího nevymyslel. Aspoň u Lamborghini ne, ta už budou asi navždy hranatě klínovitá.

Lamborghini Espada na trati Grand Prix Monte Carlo

Lamborghini Espada na trati Grand Prix Monte Carlo

Lamborghini Marzal na trati Grand Prix Monte Carlo

Lamborghini Marzal na trati Grand Prix Monte Carlo

Žádné jiné lambo už nikdy nemělo tak malý motor. Marzal totiž dostal dozadu napříč uložený řadový dvoulitrový šestiválec, což byla vlastně půlka motoru z Miury. Důležitý byl komfort a prostor pro posádku, ne rychlostní výkony. I když 175 koní na rychlou jízdu podle tehdejších měřítek bohatě stačilo.

Fotogalerie

Marzal patřil Gandiniho domovskému designérskému studiu Bertone, a když slavný ateliér zkrachoval, šel ten nádherný koncept společně s dalšími do aukce (čtěte zde). Když byl Marzal naposledy na prodej, neznámý kupec za něj zaplatil 2,1 milionu dolarů. Funkční koncept se objevuje pravidelně na různých automobilových slavnostech. Letos v březnu byl jednou z hvězd autosalonu v Ženevě.

Nyní byl v akci k vidění v ulicích Monte Carla a za volantem byl zase monacký princ. Tentokrát ovšem Albert, syn Rainiera a Grace, vedle něj pak usedl jeho synovec Andrea Casiraghi. Na trati monacké Grand Prix se s Marzalem proháněla ještě černá Espada. Ta letos slaví padesátiny. Zrestaurovaný kousek s číslem šasi #9090, který vždy patřil automobilce a sloužil jako vývojový a homologační prototyp, restaurovaly dílny veteránské divize Lamborghini Polo Storico deset měsíců.

Lamborghini Marzal
Lamborghini Marzal
Lamborghini Marzal


Nejčtenější

Ministerstvo chce otestovat odbočování na červenou a na dálnici 140 km/h

Odbočení na červenou umožňuje řidičům v Německu plechová tabulka se zelenou...

Kdo se podíval do Ameriky, vzpomíná na to jako na skvělou věc: odbočit doprava se může na křižovatce, i když svítí...

VIDEO: Podívejte se na běžné ráno před školou, je to džungle

Ilustrační snímek

Každoročně přibývá rodičů, kteří své děti vozí do školy autem. A ve velkých městech či u velkých škol se širokou...



Na počkání za litr. Test MF DNES potvrdil, že stočit tachometr není problém

Ilustrační foto

Až čtyřicet procent tachometrů ojetých vozů v Česku je stočených. Reportéři MF DNES si ověřili, jak je to snadné. Za...

Chystá se zdražení pokut: za telefonování a focení až 10 tisíc a 4 body

Ilustrační snímek

Ministerstvo dopravy ve spolupráci s policií pracuje na zpřísnění bodového systému. Více se bude postihovat používání...

Dieselgate odstartoval hloupý nápad namluvit Americe, že nafta je eko

Turbodiesel V6 TDI koncernu Volkswagen

Německý koncern Volkswagen chtěl znovu dobýt Ameriku, hlavní zbraní mu měly být diesely, u kterých vyzdvihoval jejich...

Další z rubriky

Autofotka týdne: Extraligu nejdražších auta světa ovládá Ferrari

Ferrari 250 GTO

Stará auta nejsou jen pro zlost, protože jejich údržba leze do peněz. Naopak se ukazuje, že auta je umí zhodnotit lépe...

Autofotka týdne: Důkaz, že automobilový středověk nebyl dobou temna

Ford Taunus RS17

Je to přímý prapředek dnešních ostrých Fordů RS. Seznamte se: Ford Taunus 17M RS Hardtop Coupe P7b. Vyráběl se jen tři...

Kdo namaloval Porsche 911? Dcera designéra neuspěla s žalobou o miliony

Finální design prvního Porsche 901, později 911. Za cenu menšího místa na...

Zemský soud ve Stuttgartu zamítl žalobu týkající se autorského práva na design Porsche 911. Dcera bývalého šéfdesignéra...

Najdete na iDNES.cz