Dárek k padesátinám: plastové superlambo za 50 milionů

  12:55aktualizováno  12:55
Býčí značka ze Sant'Agaty Bolognese letos slaví kulaté výročí. První sporťák značky Lamborghini vyjel v roce 1963, bylo to velké kupé 350 GTV. Letos vyrazí brázdit okruhy, ale spíš zdobit soukromé depozitáře sbírek milovníků aut převratný koncept Sesto Elemento, který vznikne v limitované edici.

Lamborghini Sesto Elemento | foto: Lamborghini

Dárků k narozeninám si Lamborghini letos nadělí určitě víc, první z nich ohlásila ovšem už teď. Firemní časopis Audi magazine prozradil, že v laboratoři Pre-Series Center už ručně sestavují první z dvacítky unikátního modelu Sesto Elemento, který bude Lamborghini nabízet za dva miliony eur.

Jeho výrobu oznámil už na autosalonu ve Frankfurtu v roce 2011 šéf automobilky Stephan Winkelmann. Už tehdy bylo rozhodnuto o tom, že jich bude jen dvacet a dorazí v roce 2013.

Fotogalerie

Puristický a radikální supersport, k jehož produkci pobídli značku i zákazníci, nebude mít silniční homologaci, majitelé si ho budou tedy moci užívat jen na okruhu. Spíš kolem něj však budou chodit po špičkách v garáži, nedá se očekávat, že by vznikly další kusy. Sesto Elemento má tak našlápnuto mezi nejvzácnější auta posledních desetiletí.

Hypersport

Před třemi roky to byla největší bomba autosalonu v Paříži. Malý hypersport, který vystřelí na stovku za dvě a půl sekundy a přitom váží díky speciálnímu plastu vyztuženému uhlíkovými vlákny, ze kterého je vyroben, jen 999 kilogramů.

Až auto vyjede z laboratoří v Sant'Agatě Bolognese v plné síle, nebude se podle informací magazínu Quattroruote vzhledem příliš lišit od pařížského prototypu.

Konstruktéři přepracovali rám, aby zvýšili tuhost karoserie. Z unikátního materiálu CFRP, což je plast vyztužený nasekanými uhlíkovými vlákny, je monokok kabiny, pomocné rámy i karoserie.

U konceptu stejný materiál použili také na díly náprav a převodovky i na ráfky kol. Zda je dostane i produkční verze se teprve dozvíme.

Interiér vytvoří na míru zákazníkovi, sedačky nahradí odlitky vyrobené doslova podle jeho zadku. Pro správnou pilotní pozici si pak nastaví volant i pedály.

Lambo z plastového karbonu

O Lamborghini Sesto Elemento ČTĚTE ZDE

Desetiválec 5,2 litru s výkonem 570 koní z Lamborghini Gallardo LP570-4 zůstane beze změn stejně jako pohon všech kol. V roce 2010 na autosalonu v Paříži Lamborghini udávalo maximálku 350 km/h. Poměr hmotnosti a výkonu je ohromujících 1,75 kg/koně.

S karbonem má Lamborghini velké zkušenosti. Už v roce 1983 postavili první prototyp s karbonovým rámem, byl to legendární countach.

Sesto Elemento

italsky "šestý prvek"

V Mendělejevově tabulce prvků je šestým prvkem uhlík. A právě prvek schovaný pod písmenem C (carbonium) je na novém superlambu nejdůležitější.

Nejčtenější

Evropa si schválila elektrická nákladní auta, výrobci jsou zděšeni

Prototyp elektrického tahače Tesla Semi

Evropský parlament schválil výrazné snížení emisních limitů pro nákladní vozidla. Postup je podobně agresivní jako v...

Kopecký: Čeští řidiči jsou šílení. A začíná to v autoškolách

Automobilový závodník Jan Kopecký na tiskové konferenci továrního týmu Škoda...

Tovární jezdec Škody Motorsport Jan Kopecký je nejlepší český automobilový jezdec současnosti. Míní, že čeští řidiči...

Test kamer do auta: opravdu dobrá není žádná

Test kamer do auta

Německý automotoklub ADAC a časopis pro počítačovou techniku c’t testovaly devět palubních kamer. Výsledek: sedm z...

Německé továrny VW přejdou na elektro, Passat vyrobí Škoda v Kvasinách

Volkswagen I.D. Vision

Po roce 2020 se budou v německých továrnách Volkswagenu vyrábět statisíce elektroaut. První bude model ze Cvikova. Z...

Ford hledá partnery pro cestu z mizérie. Jedná s Volkswagenem

Dav návštěvníků a novinářů na autosalonu Auto China v Pekingu během show...

Americký Ford a německý koncern VW s tím mají zkušenosti. Sdílení techniky, platformy a motorů si vyzkoušely desítky...

Další z rubriky

Evropa si schválila elektrická nákladní auta, výrobci jsou zděšeni

Prototyp elektrického tahače Tesla Semi

Evropský parlament schválil výrazné snížení emisních limitů pro nákladní vozidla. Postup je podobně agresivní jako v...

Na zimní gumy zatím přezulo osmdesát procent řidičů, méně než loni

ADAC test letních pneumatik

Na zimní pneumatiky má v současnosti přezuto kolem osmdesáti procent českých řidičů, což je o jednotky procent méně než...

Německé továrny VW přejdou na elektro, Passat vyrobí Škoda v Kvasinách

Volkswagen I.D. Vision

Po roce 2020 se budou v německých továrnách Volkswagenu vyrábět statisíce elektroaut. První bude model ze Cvikova. Z...

Najdete na iDNES.cz