Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Lancia Kappa: exot, kterým prezident Havel ujížděl ochrance

aktualizováno 
Majitel autobazaru AAA auto koupil v roce 2006 od Václava Havla jeho lancii. Nikdy ji neprodá, zůstane v jeho sbírce. Půjčil nám ji ale ke krátkému testu.

Lancia Kappa Václava Havla | foto: David PortMF DNES

Václav Havel byl v očích veřejnosti mercedesář. Jenže na začátku 90. let objevil v Česku pozapomenutou značku rychlých řidičů... to byste neuhádli, řídil lancie. Tyhle italské elegantní fešandy vystřídal hned dvě, a pořádně rychlé.

Lancia Kappa Václava Havla

A právě exemplářem s poznávací značkou AHJ 81-60, který vidíte na fotkách, jezdil nadšený řidič Václav Havel klidně i napříč Evropou do své portugalské vily.

My se k autu dostali před několika měsíci po dlouhém vyjednávání, přesvědčování a slibech, že mu neublížíme - jinak by ho majitel AAA Auto Anthony Denny nikdy nedal z ruky. Nakonec jsme ale klíčkem, na jehož přívěsku zůstalo typické Havlovo srdíčko, vítězoslavně kappu nastartovali.

Lancia Kappa Václava Havla

Václav Havel a lancie

Prezident strávil 16 let s vozy italské značky, která dnes už spíš jen vzpomíná na zašlou slávu jednoho z nejstarších a velmi progresivního výrobce aut (Lancia mimo jiné vymyslela samonosnou karoserii). Nejprve bylo jméno Václava Havla zapsáno v technickém průkazu mohutného hranatého sedanu Thema, pak zaoblené Kappy.


"Themu dostal v roce 1990 jako osobní dar od tehdejšího šéfa Fiatu Gianniho Agnelliho," vzpomíná jeden z pamětníků. "Ovšem tři roky to auto stálo na Hradě pod plachtou, pan prezident s ním skoro nejezdil," říká. A tak uspořádali v červnu 1997 dražbu, v níž se vínová lancia (SPZ ADP 00-20) s necelými 13 tisíci najetými kilometry prodala. Themu s dvoulitrovým přeplňovaným čtyřválcem vydražili v autosalonu tehdejšího prodejce lancií Ital Auto v pražském Motole za pět minut. Dražba startovala na 190 tisících, nakonec se prodala za skoro dvojnásobek. Generální ředitel pojišťovny Generali Harald Mayer-Rönne za ni zaplatil 370 tisíc korun. Z toho šlo 170 tisíc na Výbor dobré vůle – Nadaci Olgy Havlové, zbylých dvě stě posloužilo jako protiúčet na novou lancii.

Jak auto po letech provozu vypadá? Sem tam nějaký šrám na karoserii prozrazuje, že kappu poslední československý a první český prezident opravdu používal. Má promáčklinu v pravých zadních dveřích a pár škrábanců na náraznících, jinak je ale poznat vzorná péče. Interiér auta se 140 tisíci na počítadle kilometrů je netknutý. Jen občas stávkovalo elektrické stahování okénka u řidiče, jinak šlapala jak hodinky.

Tohle je auto, kam se hrabou ty německý!

Petrolejově modrou Lancii Kappa s přeplňovaným dvoulitrem pod kapotou si Václav Havel domů odvezl 23. ledna 1997, jen den před svatbou s Dagmar Veškrnovou.

"Dodnes si pamatuji, jak v ní odjížděl a vezl v ní svého boxera," líčí jeden těch, kdo byl předávání exotické limuzíny hlavě státu přítomen. "Mám to před očima: po první jízdě vystoupil, měl sluneční brýle a říká: 'Mně budete něco vyprávět o německých auťácích. Tohle je auto!'," vypráví pamětník. Dvousetkoňová lancia totiž opravdu jela.

Zbrusu novou lancií přijel prezidentský pár po své svatbě do Lán, kde novopečená první dáma pochválila manžela jako rychlého, ovšem spolehlivého řidiče. Za první rok s ní najel dva tisíce kilometrů.

Lancia Kappa Václava Havla

Dobře zamaskovaný dravec

Lancia Kappa chtěla patřit mezi luxusní kočáry, k prezidentským a ředitelským speciálům jí ale možná stupínek chyběl. Oplývala ale jinými kvalitami – lehkostí, dravostí a charismatem. Dravého řidiče, jakým Václav Havel byl, musela nadchnout. Koráby německé konkurence se valily dálnicí, kappa je s lehkostí dohnala. Umírněnými uhlazenými tvary to maskuje, ale je dravec.

Fotogalerie

Koneckonců, prezidentův mluvčí Ladislav Špaček vzpomínal, že lancií jezdil prezident tak rychle, že policejní ochranka měla co dělat, aby jí neujel.

Chceme vyzkoušet, jestli dravý naturel po letech neztratila, a pořádně kappu protáhneme po dálnici i po okreskách.

Pocity? Temperamentní limuzína je skvělým dálničním rychlíkem, to pravé však ukáže až v zatáčkách, do nichž se vrhá jako o život. Namísto velké jedenapůltunové kappy máme pocit, že řídíme malý obratný sporťák. Podvozek se zdá být nejdřív houpavě komfortní, v prvním oblouku ale zjišťujeme, že drží jako přibitý, jen se nesmíte leknout velkých náklonů. A i po 140 tisících kilometrech je v bezvadném stavu, nic na něm netluče ani nevrže.

Lancia Kappa 2,0 Turbo 16V v číslech

  • délka x šířka x výška 4 697 x 1 826 x 1 462 mm
  • objem kufru 525 litrů
  • motor: šestnáctiventilový řadový zážehový přeplňovaný čtyřválec 1 995 ccm
  • max. výkon: 151 kW (205 koní)
  • max. točivý moment: 298 Nm
  • max. rychlost: 235 km/h
  • zrychlení z 0 na 100 km/h: 7,3 s
  • spotřeba: při 90 km/h 7 l, při 120 km/h 9 l, město 11,2 l
  • základní cena 965 000 Kč (v roce 1997)

Turbobenzinová verze má navíc oproti umírněnějším variantám na přední nápravě viskózní spojku, která funguje jako samosvorný diferenciál. A to z ní dělá v podstatě sportovní náčiní. Druhé tajemství skvělých jízdních vlastností je skryto v propracované a hodně komplikované zadní nápravě.

Pohodlí jako v obýváku...

Kappa měla ve své době odlákat zákazníky BMW a Mercedesu. Jejich luxusu však nikdy nedosáhla. Jak už to u italských značek občas bývá, z rýsovacích prken konstruktérů vyšlo totiž něco trochu jiného, než původní zadání požadovalo. Namísto šéfovské limuzíny vyjel sporťák. Jeho elegantní tělo však ukrývalo kabinu, která má rozhodně blíž k obýváku než k tělocvičně.

Měkoučká velká křesla předních sedadel skoro postrádají boční vedení, jsou hlavně velmi pohodlná. V obou řadách je spousta místa. Vepředu si spolujezdec libuje, protože přístrojovka je díky vykousnutí hodně mělká, o to víc místa je na nohy. Totéž vzadu: cestující si tu dají bez uskrovňování nohu přes nohu. Však ve své době vozily kappy italské velvyslance a vládu.

Lancia Kappa Václava Havla
Lancia Kappa Václava Havla

Posádku hýčkala automatická klimatizace, vyhřívaná sedadla a dokonce byl v nabídce i telefon. Později dostala boční airbagy i navigaci. Konstruktéři si dali hodně záležet na odhlučnění a potlačení vibrací. Dobové testy oceňovaly také skvělou tuhost karoserie.

... a motor jako ze sporťáku

Dvoulitrový přeplňovaný čtyřválec patřil k vrcholům nabídky značky Lancia. Výkon 205 koní (151 kW) není na auto z poloviny devadesátých let vůbec špatný. Ani dnes se díky svému říznému charakteru neztratí. Má skvělý zátah motoru nedušeného ekonormami. Turbodmychadlo přišpendlí posádku do sedačky u nějakých tří tisíc otáček - a táhne až do šesti tisíc.

Však taky kappa vysprintuje z nuly na stovku za sedm sekund a umí uhánět přes 230 km/h. Točivý motor lancie má hezky sportovní říz - znalcům stačí říct, že jeho původ sahá ke kultovnímu závodnímu modelu Delta Integrale. Rychle a bezprostředně reaguje na plyn a má rád otáčky. Na to, co umí, je docela střídmý - průměrná spotřeba se podle zkušených kappistů dá udržet kolem 10 až 11 litrů, s lehkou nohou jezdí za devět.

Lancia Kappa Václava Havla

Zloději o unikát nestáli

Kappa je dodnes nádherné elegantní auto, které má duši. Milovníci značky pasou po fešném kombíku, fajnšmekři shánějí vzácné kupé. Skoro 20 let stáří byste tvaru karoserie rozhodně nehádali. Do nadčasových, jednoduchých měkce tvarovaných linií ji oblékli designéři studia IDEA, kombíka upravoval Pininfarina.

V 90. letech byla Kappa jedinou lancií dostupnou na českém trhu. Pár prodejců ji nabízelo asi tři roky. Auto se startovací cenou kolem milionu se prodávalo docela slušně - snad i díky tomu, že v něm jezdil prezident.

Prezidentská kariéra tmavomodré kappy se uzavřela v roce 2006, kdy ji Václav Havel prodal do bazaru za 159 tisíc korun. Majitel největšího českého autobazaru AAA Auto Anthony Denny ji hned zařadil do své sbírky a prohlásil, že ji nikdy neprodá. V pražské centrále je k vidění s cedulí "Prezidentský vůz. Auto vlastnil Václav Havel".

Lancia Kappa Václava Havla

Obyčejnou ojetou kappu dnes koupíte za dvacet, třicet tisíc. I proto, že o lancie bohužel Češi ani nezavadí. Důkazem toho je i nezájem zlodějů. Před pražským panelákem, před kterým se auta kradou a vykrádají pravidelně, zůstala prezidentská kappa nevědomky několik dní odemčená kvůli zlobivému zámku zadních dveří. Chmatáci o ni vůbec nestáli. Naštěstí nevěděli, jaký je to unikát...





Nejčtenější

Test zimních pneumatik pro SUV
Suverenita SUV je v zimě zrádná. Pohon všech kol zimní gumy nenahradí

„Kvalitní zimní pneumatiky jsou bezpodmínečně nutné i u pohonu všech kol,“ varují odborníci, kteří otestovali pláště pro velká SUV v rozměru 235/55 R 17. Ty...  celý článek

Ford Fiesta
Prodeje malých aut rostou, Evropané si dopřávají dražší provedení

S 1,8 milionu prodaných vozů je kategorie malých aut v prvním pololetí letošního roku stále nejpopulárnější automobilovou třídou. Ale není tomu tak díky ceně,...  celý článek

Turbodiesel V6 TDI koncernu Volkswagen
Podle kapitánů automobilového průmyslu není diesel žádná mrtvola

Diesely rozhodně nejsou ze hry, shodují se výrobci aut i jejich dodavatelé. Do vývoje naftových motorů v uplynulých letech investoval autoprůmysl obrovské...  celý článek

Kia Carens - front
Autocentral: Test Kia Carens 1.7 CRDi

Značka Kia se těší čím dál tím větší oblibě. Jaká je Kia Carens 1.7 CRDi, ohlodávaná tři roky zubem času?   celý článek

Partisan One
Autofotka týdne: Nejdrsnější offroad Partisan je jako z české stavebnice

Pár dobrých věcí naše země v pupku Evropy světu přeci jen dala, jednou z nich je stavebnice Merkur. Juri Postnikov si s ní určitě musel hrát, jinak by ho...  celý článek

Další z rubriky

Škoda Fabia, která najela přes jeden a čtvrt milionu kilometrů.
Zemřel muž, který dal Škodovce Fabii a Superb a zachránil Kvasiny

Byl víc než kdo jiný spojen s rozvojem značky Škoda pod křídly koncernu VW. Za 79 měsíců, kdy v ní pracoval, prosadil nejen Fabii a Superb, ale nastartoval...  celý článek

Výstavní premiéra Škody Favorit na veletrhu v Brně 16. září 1987
Na den přesně před 30 lety měla v Brně světovou premiéru Škoda Favorit

Přesně před třiceti lety, 16. září 1987 se Čechoslováci dočkali, na 29. Mezinárodním strojírenském veletrhu v Brně se představil Favorit. Úplně nová škodovka,...  celý článek

Veteránský závod Pražská noblesa
OBRAZEM: Pražská noblesa je závod, kde nevyhrává nejrychlejší

Rekordních 144 historických automobilů a motocyklů soutěžilo o uplynulém víkendu v pražské Jeremenkově ulici v závodě v pravidelnosti do vrchu. Na trať směly...  celý článek

Ford Focus 2.0TDCi Titanium...
Ford Focus 2.0TDCi Titanium...

r.v. 2014, naj. 135 100 km, diesel
309 000 Kč (s DPH)

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.