Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

Italského pacienta čeká po resuscitaci velký mejdan. Lancia bude bez genderu

Tradiční italská značka Lancia, která je již několik let udržovaná jen „na přístrojích“, dostane koňskou dávku invence a moderní techniky. Ta by ji měla opět postavit na nohy a nasměrovat do nové hipsterské eko-bio éry. Ze značky, která byla výkladní skříní technického umu italských automobilek a patří k ikonám motorsportu, bude „no-gender eklektik“.

Dlouhou dobu to na happy-end zrovna nevypadalo. Lancia je již minimálně pět let ve stavu klinické smrti a bylo jen otázkou času, kdy ji odpojí od přístrojů. Mnoho nechybělo a značka, která dala světu takové vozy jako Fulvia, Flavia, Beta, Gamma, Kappa, Stratos HF, Delta HF Integrale či Thema 8.32, málem skončila v propadlišti dějin. Zachránil ji jen zájem věrných domácích zákazníků o jediný model Ypsilon. A také to, že došlo ke spojení koncernů FCA a PSA do skupiny Stellantis. Bez něho by to nebyl šťastný příběh.

V současnosti Lancia působí jen na italském trhu, kde prodává již hodně „vousatou“ druhou generaci modelu Ypsilon, vyráběnou v Polsku. Módní městské auto se objevilo v první generaci v roce 1985, když na autosalonu v Ženevě debutovalo jako Lancia Y10. Luxusní malý model, speciálně zaměřený na dámskou klientelu, se stal rychle hitem. Velmi povedená byla zvláště druhá generace. V loňském roce Ypsilonka oslavila již své 35. výročí a výrobu 3 milionů kusů.

Ypsilon byl od počátku zaměřený zejména na ženy. Letos prošel další modernizací a dostal nové světlomety.

Poslední třetí generace se představila již před deseti lety na platformě Fiatu Panda a od té doby prošla řadou drobných úprav. Loni v březnu na stará kolena dostala mild-hybridní pohon a letos prošla další modernizací, kterou prozrazují mj. nové přední světlomety.

Letos v květnu Lancia Ypsilon obsadila v italském prodejním žebříčku třetí místo a loni i předloni byla druhým nejoblíbenějším autem hned po Fiatu Panda. Ti, kdo studovali prodejní tabulky, dokonce přišli s překvapivým zjištěním, že tento malý hatchback na svém jediném trhu překonal roční celoevropské prodeje Alfy Romeo. Loni (43 076 vs. 35 718 kusů), ale i v předcovidovém roce 2019 (58 820 vs. 54 365 kusů).

Modely jako Lancia Ypsilon jsou snem všech účetních. Auto představené před deseti lety, navíc s technikou již vysloužilého Fiatu Panda, je již dávno zaplacená technika a generuje jen zisk. Na druhé straně „držet“ značku jen kvůli jednomu modelu také něco stojí. Ale jak je vidět, tak se to nakonec vyplatilo. Zákazníci zůstali Lancii věrní, a ta tak nyní dostala další šanci, kterou musí co nejlépe využít.

Šéf koncernu Stellantis Carlos Tavares potvrdil, že v nadcházejících deseti letech bude skupina investovat do všech svých značek, poté se uvidí, jak vše bude dál. V koncernu má podle něj dokonce panovat i jakási meziznačková rivalita. Lancia bude společně s DS a Alfou Romeo součástí skupiny prémiových značek, dostane tedy opět špičkovou techniku a širší portfolio modelů. 

Skutečnost, že to Stellantis myslí s Lancií vážně, potvrzuje fakt, že její design dostal na starost Jean-Pierre Ploué. Ten byl ředitelem designu koncernu PSA a po vytvoření koncernu Stellantis v letošním roce byl jmenován hlavním designérem pro značky Lancia a Alfa Romeo. V turínském designovém centru tak tento Francouz a jeho tým budou tvořit budoucnost Lancie.

25. července 2018

Zkušenosti má opravdu bohaté. Ploué pracoval od roku 1985 pro Renault, kde navrhl koncept Laguny, malé Twingo a podílel se i na první generaci Méganu a Renaultu Clio II. O deset let přešel k Volkswagenu a v letech 1998 až 1999 byl Ploué vedoucím exteriérového designu u evropské pobočky Fordu. Následovala funkce vedoucího designového centra Citroënu. V roce 2009 byl povýšen na ředitele designu pro skupinu PSA a po vytvoření koncernu Stellantis v letošním roce byl Jean-Pierre Ploué jmenován hlavním designérem pro značky Lancia a Alfa Romeo. 

Eklekticismus

Podle Wikipedie

Způsob tvorby a práce, který čerpá z cizích vzorů nebo z děl starších období a mísí je dohromady.

A jeho tým tedy čeká hodně práce. Obě značky potřebují „nakopnout“. Více to samozřejmě platí pro Lancii, kde ho čeká skutečně hodně práce, na druhé straně je v pozici, že může začít s kusem čistého papíru a od základu vytvořit nový designový „jazyk“. Ploué podle italského deníku La Repubblica měl doslova říci, že styl obrozené lancie bude „eklektický a no-gender“.

Nějaké retro ale nečekejme. Jak se nechal slyšet Luca Napolitano, hlavní představitel značky Lancia, tak to budou auta, která mají být plně zrcadlem dnešní doby. Magazín Autoblog už spekuluje o tom, že prvním novým modelem bude malé SUV postaveném na platformě koncernu PSA, takže bude rozměry odpovídat Peugeotu 2008. Oprášit má jméno Musa, které před patnácti lety přivezlo malé MPV (dvojče Fiatu Idea).

Budoucnost Lancie bude z velké části elektrická a značka má být nově „rozkročena velmi do široka“. Auta tak mají cílit nejen na muže a ženy, ale již na všechny ty desítky pohlaví, generace Y a Z, hipstery i vyznavače eko a bio trendů. Každý si má přijít na své. Nejen pro tým Jean-Pierra Ploué, ale především pro marketingové oddělení Lancie, to je určitě velká výzva. Jestli se to všechno splní, tak to bude asi hodně barevný a hlasitý mejdan.

Historie plná inovací

Automobilka Lancia, kterou v roce 1906 založil závodník Vincenzo Lancia, je kultovní italskou značkou, která byla po většinu své existence výkladní skříní italského technického umu. Je průkopníkem nových technických řešení, mimo jiné prvním použitím samonosné karoserie u modelu Lambda (1922). A například model Ardea z roku 1948 byl prvním sériově vyráběným automobilem s pětistupňovou manuální převodovkou. Finanční problémy ale Lancii v roce 1969 přivedly do „náruče“ Fiatu a společně s ním až do koncernu FCA, kde již vyloženě živořila. V rámci úspor modelovou paletu kromě Ypsilonky tvořily jen lehce opticky upravené americké modely od sesterského Chrysleru, což samozřejmě jen stěží mohlo fungovat.

Lancia Lambda byla v roce 1922 první automobilem se samonosnou karoserií.

Lancia byla úspěšná i na závodních tratích. Díky J. M. Fangiovi vyhrála v roce 1956 mistrovství světa formule 1, v letech 1979 až 1981 získala tři tituly ve vytrvalostních závodech a na kontě má i plných jedenáct titulů v automobilových soutěžích mezi značkami (1972, 1974 až 1976, 1983, 1987 až 1992). Kdo by si nevzpomněl na Fulvie, Stratosy, Lancie 037 či Delty S4 v divokých smycích a s oblaky prachu za sebou.

12. listopadu 2007

Autor:
  • Nejčtenější

Autofotka: Sen z plakátů v kotrmelcích. Mladíček v tunelu rozbil Ferrari F40

28. dubna 2024

Symbol italské nenažranosti se již skoro čtyři dekády pokouší zabít své řidiče. Jízda s Ferrari F40...

Fiat 500X je tajný tip z bazaru. Když měníte olej, vydrží věčně

29. dubna 2024

Premium Kompaktní crossover je na trhu od roku 2014 a v roce 2018 prodělal facelift spolu s přechodem na...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Autosalon v Pekingu ukazuje, jak moc Čína ujela zbytku světa

30. dubna 2024

„Auto není mrtvé a autosalony také ne. Když vidíte, kolik stovek influencerů a moderátorů, převážně...

Hračka do terénu CFMOTO v akci. Novinku roku jsme zkusili jako první z Česka

30. dubna 2024

Exkluzivně Největší novinka letošního roku je tady. Enduro CFMOTO 450MT jsme vyzkoušeli mezi prvními na světě....

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Francouzský kodiaq se otočí na pětníku. Nabídne však milionové svezení?

3. května 2024

Vpředu tříválcová dvanáctistovka, vzadu větší „batoh“. Slavné jméno Renault Espace se vrací v nové...

Autovideo týdne: Kupte si Sennův „služebák“, který právě před 30 lety osiřel

5. května 2024

První květnový den uplynulo přesně třicet let od chvíle, kdy Ayrton Senna přišel na okruhu v Imole...

Nadšenci nastartovali své poklady a pádí z Prahy. Cílem je dojet do Atén

4. května 2024  13:35

V druhém ročníku akce Oldtimer Express vyrazilo v sobotu ráno z Prahy 43 posádek veteránů,...

Po Okruhu Českobrodském uháněli autodědečci i veteránský dorost

4. května 2024

Okruh Českobrodský, slavný závod s devadesátiletou tradicí, odstartoval svůj jubilejní ročník ve...

Před sto lety potkal Rolls Royce, aby postavili nejlepší auta světa

4. května 2024

Na den přesně před 120 lety se v Manchesteru poprvé setkali Henry Royce a baronet Charles Stewart...

Dara Rolins je po další plastice. Kritiku fanoušků nechápe, cítí se svěží

Zpěvačka Dara Rolins (51) se na čas stáhla z veřejného života. V tom období prodělala „estetický zákrok“ a na sociální...

Natáčení Přátel bylo otřesné, vzpomíná herečka Olivia Williamsová

Britská herečka Olivia Williamsová (53) si ve čtvrté sérii sitcomu Přátelé zahrála epizodní roli jedné z družiček na...

Byli vedle ní samí ztroskotanci, vzpomíná Basiková na muže Bartošové

Byly každá z jiného těsta, ale hlavně se pohybovaly na opačných pólech hudebního spektra. Iveta Bartošová byla...

Ukaž kozy, řvali na ni. Potřebovala jsem se obouchat, vzpomíná komička Macháčková

Rozstřel Pravidelně vystupuje v pořadu Comedy Club se svými stand-upy, za knihu Svatební historky aneb jak jsem se nevdala se...

Je to šílený, hodnotily firmy práci řemeslníků, kteří opravili střechu

Po zimě se často ukážou mnohé „vady na kráse“ domu, střechy nevyjímaje. Někdy nezbývá nic jiného než kompletní výměna....