Discovery Sport: nový Land Rover se povedl, počkejte ale na nový motor

Nejmladší z rodu Land Roverů spojuje styl modelu Evoque s praktičností vozů Discovery. Novinka, která cílí hlavně na rodiny s aktivním způsobem života, okouzlí i v jiných ohledech. Ačkoliv se začala prodávat teprve před pár dny, už na přelomu roku se dočká drobné modernizace. Vyplatí se počkat?

Discovery Sport svým designem navazuje na malý úspěšný Range Rover. Spřízněnost s evoqem ostatně nezastírá ani výrobce, jenže při pozornějším zkoumání zjistíte, že karoserie se asi týkat nebude. Ani na přídi, kde jsou si oba sourozenci nejpodobnější, mnoho shodných dílů nenajdete.

Funkční a pohledný

Nezaměnitelné jsou blatníky, světlomety, nárazník i kapota motoru. Podobná je na pohled pouze maska a plastové lemy blatníků. Rozdíly s právě modernizovaným evoqem jsou pak ještě výraznější.

Land Rover Discovery Sport SD4

Trochu osobitější styl ukazuje malé „disko“ na zádi a na bocích, s nápady ale nijak nehýří. Karoserie zaujme hlavně vyváženými proporcemi a oblými tvary, které účinně maskují jeho mohutnost. Asi nejzajímavějším stylistickým prvkem je robustní střešní C- sloupek lakovaný v barvě karoserie, který je jakýmsi mementem modelů Freelander a Discovery.

Discovery Sport 2,2 SD4 HSE

Motor: přeplňovaný vznětový čtyřválec
Převodovka / stupňů: Auto/9   
Válců/ventilů: 4 / 16   
Zdvihový objem (cm³): 2179   
Výkon (kW/koní): 140 / 190  
Točivý moment (Nm): 420   
Zrychlení 0–100 km/h (s): 8,9  
Maximální rychlost (km/h): 188   
Průměrná spotřeba (l/100 km): 6,3 
Délka / šířka / výška (mm): 4589 / 2069 / 1724
Rozvor (mm): 2741
Brodivost (mm): 600
Světlá výška (mm): 212
Objem nádrže (l): 65   
Zavazadlový prostor (l): 479 - 1698
Pohotovostní hmotnost (kg): 1755 
Základní cena (Kč): 1 111 264 
Základní cena provedení HSE (Kč): 1  386  781 

Nejnovější přírůstek rodiny Land Roverů chce ohromit především funkcionalitou, designérům se jej přesto podařilo zabalit do velmi pohledné karoserie. Testované provedení v grafitové metalíze s lesklou černou střechou a stejně lakovanými dvacetipalcovými koly bylo šik a přitahovalo spoustu pozornosti, přestože na silnici nepůsobilo kdovíjak výrazně.

Moderní starý známý

Interiér je jednou ze silných stránek sportovního discovery, hlavně z hlediska prostoru. Designově je spíš tradiční, což rozhodně není na škodu. Věrní zákazníci Land Roveru se v něm zorientují okamžitě, ovládací prvky jsou totiž tam, kde obvykle. Překvapením není ani tvar přístrojové desky, která je moderní interpretací té, kterou jsme mohli vidět u předchůdce, tedy modelu Freelander.

Řada prvků v interiéru je známá z jiných současných modelů značky. Třeba kruhový volič automatické převodovky nebo dotykový displej palubního infotainmentu, který se zanedlouho dočká nové grafiky a jemnějšího rozlišení. Z hlediska zpracování je interiér bez výhrad, v praktickém tmavém provedení vypadá možná až přehnaně usedle. Výrobce má v záloze ještě pětici výraznějších barevných schémat, které uspokojí konzervativní i výstřednější zákazníky.

Land Rover Discovery Sport SD4

Honosnější sourozenec evoque je uvnitř propracovanější, má rafinovanější detaily, pohlednější materiály a trochu hezčí volant, praktickými vlastnostmi se však srovnávat nemůže. Malé „disco“ v pětimístném provedení (třetí řada sedadel je za příplatek) překypuje prostorem, tísnit se v něm nebudou dospělí pasažéři, ani jejich zavazadla. Pro ty je vyhrazen prostor s objemem 479 litrů (829 při naložení po strop), velmi pravidelným tvarem a šířkou, která má v nejužším bodě hodnotu 111 centimetrů.

Posunutím druhé řady lze kapacitu zvětšit o dalších 152 litrů, ve dvou se dá cestovat s celkem 1698 litry nákladu. Pod čalouněnou podlážkou, která je v rovině s nákladovou plochou, navíc zbylo místo pro plnohodnotné rezervní kolo s rozměrem 20 palců.

Silou potěší, kultivovaností méně

Označení SD4 znamená, že pod kapotou pracuje silnější z dvojice aktuálně dostupných vznětových agregátů, čtyřválec o objemu 2,2 litru, který známe nejen z Land Roverů a Jaguarů, ale i z modelů koncernu PSA a Fordu. Ten ve své nejlepší formě nabízí 190 koní výkonu a 420 Nm kroutícího momentu a zajišťuje jeden a tři čtvrtě tuny těžkému vozu solidní dynamiku a dostatečný přísun síly v kterékoliv jízdní situaci.

Pohonná jednotka SD4, která je pro kultivovanější chod vybavená vyvažovacími hřídelemi, nezklame výkony ale hrubým projevem. Rozpačití jsme byli hlavně z výrazného přenosu vibrací do vnitřního prostoru. Chod motoru nelichotivě prozrazují vibrace ve volantu a pedálech.

Námi testované provedení si v kombinovaném cyklu řeklo zhruba o 8,5 litrů na sto kilometrů. Asi o litr vyšší jsou nároky při jízdě po městě, na okreskách se lze pohodovým tempem přiblížit k šestilitrové spotřebě nafty.

Potenciál motoru dokáže velmi dobře využít devítistupňový automat od ZF. Ačkoliv řadí hladce a plynule, s podřazováním o několik stupňů občas zbytečně otálí. Ve sportovním režimu je změna převodových stupňů rychlá a tím, že převodovka udržuje otáčky motoru v optimálním rozmezí od dvou do čtyř tisíc, umí částečně zamaskovat i jeho výraznější turboefekt. Z nízkých otáček se totiž agregát sbírá trochu neochotně, citelný nárůst výkonu naopak přichází těsně před hranicí dvou tisíc.

V konečném hodnocení se jednotka SD4 tak špatně nejeví, v kontextu s moderními konkurenty má ale mouchy. Ty by měla vyhubit instalace moderních pohonných jednotek z nové modulární řady Ingenium. Nejsilnější agregát SD4 nahradí na přelomu roku vznětový dvoulitr s výkonem okolo 180 koní.

Land Rover Discovery Sport SD4
Land Rover Discovery Sport SD4

„Jen kola zdolaj výmoly“

Asociace s textem jednoho z hitů populární skupiny Mig 21 se přímo nabízí. Ne snad proto, že by jízda v modelu Discovery Sport byla srovnatelná s malotraktorem, ale tím, že novinka Land Roveru patří k nepočetné skupině aut, se kterými to můžete pálit lesem i po poli, aniž byste se museli obávat o životnost mechanických komponentů.

I nový přírůstek ve výrobním programu má totiž v sobě trochu toho dobrodružného ducha, kterým jsou modely Land Roveru vyhlášené. Od svých prapředků, kteří dobývali svět v náročných expedicích, se samozřejmě liší nejen vizuálně, ale i technicky.

Časem ubylo mechanické vazby ve prospěch moderní elektroniky, která přináší vyšší komfort obsluhy a zpřístupňuje terén i opravdovým laikům. Armádou elektronických systémů, které pomáhají řidiči v náročných trakčních podmínkách, je vybavené i „sportovní“ discovery, nezůstalo však pouze u nich.

Mimořádnou průchodnost terénem zajišťuje i konstrukce podvozku a karoserie. Minimální světlá výška vozu činí 212 mm, krátké převisy jsou zárukou velmi dobrých nájezdových úhlů. Přední má hodnotu 25 °, zadní dokonce 31 °. Terénní schopnosti korunuje mimořádná brodivost, která umožňuje překonávat vodní toky hluboké až 600 milimetrů.

Land Rover Discovery Sport SD4

Systém pohonu všech kol, který je zde standardně řešený elektrohydraulickou spojkou Haldex páté generace, funguje rychle a spolehlivě, stejně jako u většiny moderních konkurentů.

Sofistikovaný systém Terrain Response, který v závislosti na zvoleném režimu upravuje vlastnosti hnacího ústrojí, je ale výsadou landroverů. A umí toho opravdu dost, rozhodně mnohem více, než od něj budou zákazníci očekávat. Hlavním limitem pro většinu výprav mimo zpevněný povrch stejně budou standardní pneumatiky.

Ještě větší respekt budí Discovery Sport svým chováním na silnici. Jeho podvozek totiž funguje výborně. Na příplatkových devatenáctipalcových kolech dokáže být komfortní na dobrých silnicích, pro nekvalitní české silnice budou vhodnější pláště o palec či o dva menší. Dvacetipalcové obutí na testované verzi jsme proto zpočátku vnímali jako klukovinu.

Nové discovery dává přídomkem Sport jasně najevo své zaměření, skvěle odladěný podvozek výtečně obstojí i z hlediska komfortu. Jeho schopnost pohlcovat nerovnosti je mimořádná, malé „disco“ trochu znervózní pouze na vícenásobných příčných nerovnostech (roletách). S těmi má ale problémy většina dnešních automobilů na nízkoprofilových gumách.

Land Rover Discovery Sport SD4

Discovery Sport mimo jiné okouzlí i mimořádnou přilnavostí. Do zatáček se vrhá s chutí. Jsou sice okamžiky, kdy se projeví vyšší pohotovostní hmotnost a stavba karoserie, ale rozhodně se nejedná o nic dramatického. Náklony jsou na danou třídu minimální a vrozená nedotáčivost se projevuje až při hodně dynamickém stylu jízdy.

Ruku v ruce s charakterem modelu jde i řízení, které sice nenabízí kdovíjak výraznou zpětnou vazbu, je ale příjemně strmé a citlivé. Přestože dvacetipalcová kola novince velmi sluší, s ohledem na možnosti využití a cestovní komfort by určitě lépe posloužilo standardní osmnáctipalcové obutí (pro výbavu HSE).

Sebevědomí mu nechybí

Modelem Discovery Sport udělal Land Rover tlustou čáru za předchůdcem jménem Freelander a bohužel i za jeho příznivou cenovou politikou. Jenže srovnávat do jisté míry spartánského předchůdce s ambiciózní novinkou, která ctí ty nejnovější trendy, by nebylo spravedlivé. A co víc, konkurence je ještě dražší.

Ve prospěch Discovery mluví i fakt, že vše podstatné je již ve výbavě základního provedení S, které s motorem SD4 a automatickou převodovkou stojí 1 111 264 Kč. Vyšší stupně výbav jsou orientované především na uživatelský komfort, exkluzivitu provedení a moderní komunikační technologie, vliv na schopnosti vozu tedy mají minimální. Námi testované provedení HSE s další příplatkovou výbavou mělo hodnotu cca 1,5 milionu korun.

Počkejte na vylepšení

Land Rover Discovery Sport je pohledné a prostorné moderní auto, které je radost řídit. Kromě designu a velkorysého interiéru, který za příplatek dovolí převážet až sedm pasažérů, oslní i jízdními vlastnostmi na silnici i mimo ní.

Land Rover Discovery Sport SD4
Land Rover Discovery Sport SD4

Ačkoliv svým naturelem aspiruje na jeden z nejuniverzálnějších modelů své kategorie, svůj potenciál zatím nedokáže zcela využít.

K výbornému hodnocení mu aktuálně chybí moderní vznětové jednotky, rychlejší nebo přehlednější infotainment. Plánovaná modernizace, která přinese nové motorizace z řady Ingenium a propracovanější palubní systém, pravděpodobně dokáže většinu našich výhrad rozprášit. Pokud vás netlačí čas a stojíte o modernější techniku, s nákupem raději vyčkejte.

  • Nejčtenější

Autoškoly mají povinně vyučovat holandský chvat na otevření dveří, přeje si EU

25. března 2024

Autoškoly by se měly do budoucna při výcviku nových řidičů věnovat bezpečnosti chodců a cyklistů....

Ukrajinský malíř nevzdává boj se Škodou. Spor o design zamítl i ústavní soud

28. března 2024

Malíř a designér Vladislav Vovkanič neuspěl s ústavní stížností ve sporu se společností Škoda Auto....

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

AUTOVIDEO: Čínské ferrari nemá žádné zápaďácké díly. Stovku dá za 1,9 s a stojí třetinu

24. března 2024

Čína se stále více emancipuje i v případě supersportovních aut. V poslední době se objevily...

Autorizované, nebo neautorizované servisy? Boj mezi nimi se vyostřuje

22. března 2024

Dát auto do autorizovaného, nebo neautorizovaného servisu? Věčné dilema, které nemá jednoduchou...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Šedesátiny slavné škodovky. Embéčko bylo krásné a moderní, na dlouho poslední

21. března 2024

Dnešní Škoda se dá co do objemu výroby i množství modelů jen těžko srovnávat s předchozí...

Diář petrolheada: Do Mostu za klenoty z Mnichova i Stuttgartu

28. března 2024

Zdá se, že i přes poslední záchvěvy je zima u konce a vládu po ní přebírá snad rovnou léto. Alespoň...

Za nula i skoro sedm procent. Úrok na dotovaný elektromobil se hodně liší

28. března 2024

V půlce března byly v Česku spuštěny dotace na elektromobily. Řada lidí je vítá, ale systém podpory...

Ukrajinský malíř nevzdává boj se Škodou. Spor o design zamítl i ústavní soud

28. března 2024

Malíř a designér Vladislav Vovkanič neuspěl s ústavní stížností ve sporu se společností Škoda Auto....

Číňané vycítili šanci uspět s létajícími auty, koupili práva na slovenský AirCar

27. března 2024  18:40

Čínská společnost Hebei Jianxin Flying Car Technology koupila exkluzivní práva na výrobu a...

Rána pro britskou monarchii. Princezna Kate má rakovinu, chodí na chemoterapii

Britská princezna z Walesu Kate (42) se léčí s rakovinou. Oznámila to sama ve videu na sociálních sítích poté, co se...

Smoljak nechtěl Sobotu v Jáchymovi. Zničil jsi nám film, řekl mu

Příběh naivního vesnického mladíka Františka, který získá v Praze díky kondiciogramu nejen pracovní místo, ale i...

Rejžo, jdu do naha! Balzerová vzpomínala na nahou scénu v Zlatých úhořích

Eliška Balzerová (74) v 7 pádech Honzy Dědka přiznala, že dodnes neví, ve který den se narodila. Kromě toho, že...

Kam pro filmy bez Ulož.to? Přinášíme další várku streamovacích služeb do TV

S vhodnou aplikací na vás mohou v televizoru na stisk tlačítka čekat tisíce filmů, seriálů nebo divadelních...

Stále víc hráčů dobrovolně opouští Survivor. Je znamením doby zhýčkanost?

Letošní ročník reality show Survivor je zatím nejkritizovanějším v celé historii soutěže. Může za to fakt, že už...