Land Rover Freelander

Land Rover Freelander | foto: iDNES

Land Rover Freelander: Off-road nebo SUV?

  • 13
hodnocení iDNES 4,3/5 Nejmenší z rodiny land roverů je už řadu let jedním z nejprodávanějších SUV starého kontinentu a není tomu náhodou. Pod sympatickým a nadčasovým kabátem je ukryt potenciál, který obvyklé automobily této kategorie nenabízejí. Image značky, nedávný facelift a příznivá cena zajímavost freelanderu ještě podtrhují. VNĚJŠÍ VZHLED * INTERIÉR A KUFR * JÍZDNÍ VLASTNOSTI MOTOR A SPOTŘEBA * CENA

Land Rover Freelander je ve třídě vozů SUV svým způsobem výjimečný.

Na rozdíl od většiny konkurentů, kteří dominují při jízdě na silnici, totiž exceluje v terénu.

Z početné rodiny moderních SUV freelander vyčnívá i po stránce designové.

I přes poměrně pokročilý věk je vozem s velmi pohledným a nadčasovým kabátem.

Může se hodit

Nové i ojeté automobily Land Rover můžete koupit na www.automodul.cz

Malý „landy“ má  trochu těžší ovládání, než jsme u vozů SUV zvyklí.

Z těchto důvodů a zejména díky výtečným terénním schopnostem bude vyhovovat především mužům.

 hodnocení 

PLUSY
- útulný interiér 

- příznivá pořizovací cena
- jizdní vlastnosti v terénu
- velké množství odkládacích přihrádek a kapes
- pohodlná přední sedadla 
- přehledné pracoviště řidiče 
- dobře přístupný a skladný kufr

MINUSY
- vyšší spotřeba
- slabší dynamické vlastnosti
- méně kvalitní plasty v interiéru 
- volant nastavitelný pouze výškově
- omezený prostor na předních sedadlech
- hlučnost motoru při vyšších rychlostech
- vpravo se otvírající dveře kufru 

Vzhled auta
Interiér a provedení
Zavazadelník
Odkládací plochy
Bezpečnost
Ovladatelnost a jízdní vlastnosti
Volba motoru a spotřeba
Jízda v terénu
Základní výbava
Poměr cena/užitek
Konečné hodnocení (průměr)

Je to vůz, který se nepodbízí atraktivní přemodernizovaným designem, špičkovou technologií ani skvělou výbavou. Je to velmi solidní automobil a je to Land Rover, navíc Land Rover za téměř „lidovou cenu“.

Jako odpověď na stoupající zájem o vozy určené k aktivnímu využití volného času představila v roce 1997 automobilka Land Rover model Freelander.

Sympatický automobil se zvýšenou průchodností terénem se řadu let těšil značné pozornosti nejen díky svým konstrukčním řešením, ale i díky pohlednému kabátu.

Po modernizaci, kterou malý „landy“ koncem loňského roku prodělal, má všechny předpoklady, aby se těšil pozornosti i nadále. Největší změny (údajně má být na voze 700 nových dílů), které se na voze odehrály, jsou patrné na první pohled a mají tudíž estetický charakter.

Freelander pro modelový rok 2004 se odlišuje především novým pojetím přední části ve stylu větších modelů značky. Mohutná příď má čelní masku navazující na nárazník v barvě karosérie.

Dvojité přední reflektory, překryté čirým plastem, jsou z části zapuštěny do nárazníku a zabíhají více do boků karoserie. Drobných změn doznala i zadní část vozu. Skupinové svítilny jsou umístěny výše a mají pozměněný design, podobně jako nárazník, který je nyní opatřen lakem v barvě karoserie. Zbylá část vozu zůstala prakticky beze změn.

Decentní omlazovací kůra malému land roveru vysloveně prospěla. Hranatá karoserie se zaoblenými rohy, výraznými plastovými lemy a vyvýšenou zadní částí střechy působí i po letech nadčasově.

INTERIER A KUFR

Modifikovaný vnitřní prostor freelanderu neoslní elegancí ani luxusem, zato je čistě praktický a poměrně útulný. Přístrojová deska je klasické koncepce a převažují na ní vodorovné a svislé přímky. V její horní části jsou umístěny digitální hodiny a dvojice otvorů pro kelímky s nápoji.

Přístrojová kaplička hranatějších tvarů ukrývá všechny podstatné ukazatele, sdělovače a čtveřici kruhových ciferníků. Poněkud nezvyklé je umístění ovladačů stěračů a ostřikovačů zadního okna uprostřed přístrojové desky. Pracoviště řidiče působí možná až příliš chudě, ergonomie ovládání tím ale rozhodně netrpí, právě naopak.

Nový středový panel má trochu technicistní vzhled a nezapře příbuznost s automobily značky Ford. Všechny ovládací prvky jsou na něm rozmístěny do několika logických skupin.

Pochvalu zaslouží anatomicky tvarované přední sedačky, které velmi dobře obepnou těla pasažéru. Zavalitějším postavám může ovšem vadit výraznější boční vedení. Zadní řada sedadel je také velmi pohodlná, k dokonalosti jí chybí jen delší sedáky.

Velikostí vnitřního prostoru freelander na špičku daného segmentu rozhodně nedosahuje. Pohodně se v něm usadí čtveřice dospělých pasažérů, pro přepravu pěti středně urostlých cestujících nabízí místa tak akorát.

Na předních sedadlech je velmi málo místa pro hlavy řidiče a spolujezdce. I průměrně vzrostlý řidič má hlavu téměř "na doraz". Vzadu je situace o poznání lepší díky vyvýšené střeše. Velmi dobře je na tom malý „landy“ s odkládacími prostory.

Kromě již tradičně umístěných přihrádek před sedadlem spolujezdce a ve dveřích, nabízí i několik odkládacích prostor v přístrojové desce nebo praktické síťky umístěné nad hlavami cestujících na zadních sedadlech.

Zavazadlový prostor je dobře přístupný jednodílnými dveřmi s vpravo umístěnými závěsy. Prostor pro zavazadla je skladný a dobře využitelný. Základní objem zavazadelníku má hodnotu 354 litrů (do výše oken), sklopením asymetricky dělených zadních sedadel lze přepravní kapacitu zvětšit až na 1320 litrů. V podlaze zavazadlového prostoru je navíc umístěna praktická uzamykatelná schránka na drobné předměty.

Kvalita vnitřního zpracování je na běžné úrovni, od vozu s takovou tradicí bychom ale očekávali kvalitnější plasty.

JÍZDNÍ VLASTNOSTI

Pokud budeme o modelu Freelander uvažovat jako o voze kategorie SUV, tedy o voze jehož doménou by měla být silnice, musíme objektivně uznat, že většina soudobých konkurentů má na silnici vybranější chování.

V terénu je situace zcela opačná a troufáme si říct, že freelander bez potíží porazí většinu konkurentů daného segmentu. Chování vozu na nezpevněných komunikacích je skutečně výtečné. Relativně velká zkřížitelnost náprav umožňuje průjezd složitějším terénem bez ztráty květinky, trochu limitovaný je freelander jen ve světlé výšce.

Promyšlená koncepce pohonu jízdní vlastnosti v terénu ještě podtrhuje. Na suché silnici se přenáší na přední kola až 95% kroutícího momentu, zadní kola se připojují automaticky pomocí viskozní mezinápravové spojky v okamžiku, kdy dojde k rozdílu otáček mezi nápravami. Toto řešení se v praxi velmi dobře osvědčilo, připojení zadní nápravy je ale občasně doprovázeno drobným škubnutím. Freelander nemá žádné volitelné terénní redukce, ale je vybaven redukčním soukolím IRD s permanentní účinností, které slouží k přenosu trakční síly na zadní nápravu. Za zmínku stojí i manuálně ovládaný systém HDC, který při zařazeném prvním rychlostním stupni nebo zpátečce udržuje konstantní rychlost a minimalizuje tak nebezpečí smyku při sjíždění prudkých svahů.

Podvozek vybavený nezávislým zavěšením všech kol je velmi tuhý, stejně jako skelet karoserie. Díky precizně odladěným tlumičům je ale jízda pohodlná a především vyvážená. Freelander zvládne i trochu hrubší zacházení, náklon karosérie při rychlém průjezdu zatáčkami není příliš výrazný. Trochu výraznější je naopak náchylnost na boční vítr, za kterou mohou hranatější tvary auta.

Řízení nepatří mezi nejpřesnější, což je u vozu s pneumatikami s terénním vzorkem obvyklé. Trochu nervózní je vůz jen při přejíždění příčných nerovností. Schopnosti brzd jsou dobré a korespondují s hmotností a dynamickými vlastnostmi vozu. Jejich nástup je trochu pozvolnější a při brzdění je třeba více síly.

Pod rozměrnou a téměř vodorovnou kapotou testovaného freelanderu se ukrýval vznětový agregát 2,0 Td4. Jde o upravený motor BMW, který zbyl Land Roveru z doby, kdy patřil mnichovské automobilce.

Čtyřválcový dvoulitr, vybavený přímým vstřikováním, nepatří mezi konstrukčně nejmodernější a je to znát i na jeho parametrech. Přeplňovaný motor o objemu 1951ccm produkuje výkon 82 kW (112 koní), hodnota jeho maximálního kroutícího momentu je 260 Nm. Papírově pouze průměrné parametry mají zásadní podíl na průměrných dynamických vlastnostech vozu. Jeden a půl tuny těžký freelander zrychluje z klidu na 100 km/h za 14,4 vteřiny a dosahuje maximální rychlosti 159 km/h.

Motorový prostor je poměrně solidně akusticky izolován. Při běžném provozu je hladina hluku pronikající do kabiny s pasažéry na slušné úrovni, v rychlostech přes 120 km/h ale rychle narůstá, navíc se k ní přidává aerodynamický hluk a hluk od odvalujících se pneumatik. Uložení motoru je velmi dobré, přenos vibrací do kabiny je minimální.

Čtyřválec Td4 je standardně doplněn pětistupňovou přímo řazenou převodovkou. Z hlediska provozních nákladů tedy nepříliš vhodnou alternativou, šest stupňů by freelanderu rozhodně prospělo.

Řazení jednotlivých převodových stupňů je v této kategorii na běžné úrovni. Páka se pohybuje po delších drahách s drobnou vůli, změna převodů je trochu tužší. Odstupňování převodovky koresponduje se spíše terénním zaměřením vozu. Jednička je velmi krátká a i ostatní čtyři převody jsou orientovány více na využití síly než na dosahování vysokých rychlostí. Pro běžné cestování, při dodržování rychlostních limitů platných na našem území, je partnerství motoru a převodovky velmi dobré, piráti silnic se ale budou muset poohlédnout někde jinde.

Nízká spotřeba paliva není doménou většiny vozů SUV a malý Land Rover, vybavený pětistupňovou převodovkou, není v tomto směru výjimkou. V kombinovaném cyklu a s lehkou nohou na plynu oscilovala průměrná spotřeba okolo devíti litrů nafty, na jízdu konstantně vysokou rychlostí odpověděl plně naložený freelander spotřebou přesahující 12 litrů.

Základní cena pětidvéřového modelu Freelander je na českém trhu stanovena na  804 600 Kč. Verze s dieselovým motorem 2,0 Td4 v provedení SE se prodává za 961 600 Kč. Testovaný exemplář s příplatkovou výbavou měl hodnotu 1 083 500 Kč.

Standardní výbava modelu Freelander zahrnuje dvojici čelních airbagů, protiblokovací systém (ABS) protiprokluzový systém (ETC), systém kontrolovaného zdolávání prudkých svahů (HDC) posilovač řízení, manuální klimatizaci, dálkově ovládané centrální zamykání, elektricky ovládaná přední a zadní okna, elektricky ovládaná a vyhřívaná vnější zpětná zrcátka, elektricky a dálkově ovládané okno pátých dveří, alarm, imobilizér, tónovaná skla, přípravu pro instalaci autorádia a šest reproduktorů, bederní opěrku na sedadle řidiče, uzamykatelnou schránku v zavazadlovém prostoru, výškově nastavitelný volant, dělená a sklopná zadní sedadla v poměru 2/3, roletku zavazadlového prostoru atd.

Výbava vozu v provedení SE zahrnuje navíc: čalounění v kombinaci kůže / alcantara, osvětlené make-up zrcátko, elektricky sklopná vnější zpětná zrcátka, ráfky z lehkých slitin o rozměru 16“, dálkové ovládání autorádia na volantu.

Testovaný vůz obsahoval navíc: přední mlhová světla, kola z lehkých slitin o rozměru 17“ s pneumatikami 225/55 R17, vyhřívaná přední sedadla, střešní nosiče, přestavbu na vůz skupiny N1, autorádio s přehrávačem CD, zatmavená zadní okna, boční ochranné lišty, metalický lak.

Land Rover Freelander 2,0 Td4 SE

Nissan X-Trail 2,2 dCi Sport
 
Hyundai Santa-Fe 2,0 CRDi
objem motoru (cm3) 1951 2184 1991
výkon (kW/k) 82/112 100/136 83/113
max.toč.
moment (Nm)
260 314 255
počet válců/ventilů 4/16 4/16 4/16
typ motoru vznětový přeplňovaný vznětový přeplňovaný vznětový přeplňovaný
max. rychlost (km/h) 159 180 166
zrychlení 0-100 km/h (s) 14,4 11,5 14,9
spotřeba město/mimo město/kombin. (l/100 km) 9,1/
6,7/
7,6
9,0/
6,1/
7,2

9,5/
6,5/
7,6

objem kufruskl./neskl. zadní sedadla(l) 354/1320 350/1841 690/1475
rozměry d/š/v (mm) 4368/
1809/
1828
4455/
1765/
1750
4500/
1820/
1730
rozvor (mm) 2557 2625 2620
objem nádrže (l) 59 60 65
kola z lehkých slitin/mlhovky ano/ne ano/ano ano/ano
airbag řidiče/
spolujezdce
ano/ano ano/ano ano/ano
boční a hlavové airbagy ne/ne ano/ne ano/ne
ABS/ESP ano/ne ano/ano

ano/ne

šestistupňová převodovka ne ano ne
klimatizace/autorádio ano/ne automatická/ano ano/ne
záruka (roky) 3 3 3
cena v Kč 961 600 914 000 799 900

CENA

MOTOR A SPOTŘEBA

VNĚJŠÍ VZHLED

,