Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Přesvítí Václavák a neoslní. Laserové světlomety udělají z noci den

aktualizováno 
Není to tak dávno, co se na trhu objevila LED světla. Ale automobiloví výrobci už mají připraveny laserové lampy s dvojnásobným dosvitem. V prodeji budou již od letošního podzimu, zatím pouze v hybridním BMW i8. Vyzkoušeli jsme je při noční jízdě.

Světlo použitých diod má výrazně modrou barvu, takže pro aplikaci ve světlometech automobilu prochází fosforovou destičkou, která jej změní na světlo bílé. | foto: BMW

Laserový světlomet je dalším vývojovým stupněm LED světel a jejich světelných diod. Tyto diody pracují na principu elektroluminiscence, kdy po zavedení elektrického napětí světelný čip vyzařuje světlo. Oproti klasické LED má laserovou diodou vyzařované světlo velmi malý rozsah vlnových délek a je koherentní. Díky tomu jej lze označovat slovem laser.

Není to tak dávno, co se na trhu objevila LED světla. Ale automobiloví výrobci...

Světlo těchto diod má výrazně modrou barvu, takže pro aplikaci ve světlometech automobilu prochází fosforovou destičkou, která jej změní na světlo bílé. To je pro lidské oko nejpřirozenější a díky tomu jej nejméně zatěžuje. Laserová světelná dioda je o přibližně 50 procent účinnější než konvenční LED a vyznačuje se stejnou životností, jež odpovídá plánovanému životnímu cyklu celého automobilu.

Srovnání dosvitu LED světel (zleva): tlumené svícení (100 m), dálkové (300 m),...

Srovnání dosvitu LED světel (zleva): tlumené svícení (100 m), dálkové (300 m), laser (600 m)

Konkrétní řešení nových světel s laserovými zdroji světla ukazuje BMW, které je chystá do prodeje na letošní podzim. Laserová světla připravuje také Audi, které se s nimi zatím pochlubilo na konceptu Sport Quattro (více zde).

U BMW budou dodávána za příplatek do nekonvenčně pojatého hybridního sportovního modelu i8, z něj také pocházejí snímky v tomto článku. Laserový světlomet je zde použit pouze pro funkci dálkových světel. Ostatní druhy světel (obrysová, potkávací, směrová) jsou tvořeny diodami LED.

Dosvit standardních LED světel

Dosvit standardních LED světel

Dosvit laserových světel je až 600 metrů.

Dosvit laserových světel je až 600 metrů.

Právě v dálkových světlech se nejlépe uplatní velký světelný výkon. BMW udává dosvit 600 metrů (Václavské náměstí je 682 metrů dlouhé), přičemž aktuálně používané LED dosvítí do vzdálenosti přibližně poloviční. Praktická zkušenost s prototypem těchto světel navíc ukázala i zvětšenou šířku světelného kuželu, stejně jako mnohem jasnější osvětlení vozovky i krajnice. Světlomety samozřejmě byly vybaveny také zatáčecí funkcí i schopností zamezit oslnění ostatních řidičů. Funguje to tak, že ostatní řidiči jsou odstíněni (a toto odstínění se s nimi pohybuje) a kolem nich zůstává plným výkonem světlometu osvětlený zbytek prostoru před vozem.

Fotogalerie

Každý z laserových světlometů je v tomto konkrétním případě tvořen trojicí laserových diod  (výrobce Osram). Laserové světlo z těchto světelných zdrojů se pomocí soustavy zrcadel spojí do jediného paprsku, který je následně nasměrován na fosforovou destičku, měnící jeho barvu na bílou, a poté přiveden na zrcadlo o rozměrech přibližně 30 × 30 mm, jež ho vypouští ze světlometu na silnici.

Kromě mimořádného dosvitu se jako další přednosti laserových světlometů zmiňují také nižší energetická náročnost a v neposlední řadě i menší zástavbové rozměry.

Modul laserového světla je malý a lehký.

Modul laserového světla je malý a lehký.

Zdá se tedy, že nový typ světelného zdroje má cestu pro použití v autech otevřenou. Přesto však bude ještě nějakou dobu trvat (zejména kvůli ceně), než dojde k jeho většímu rozšíření. V každém případě je však jisté, že v budoucnu budou jízdy v noci mnohem bezpečnější než dnes.

Autoři:




Nejčtenější

Opel Insignia první generace
Ojetý Opel Insignia boduje cenou. Minusem je prostor a kila

Insignia na trhu s ojetými automobily prodejní rekordy netrhá. To se přirozeně projevuje na cenách vozů. Jako ojetina tak přijde levněji i o desítky tisíc ve...  celý článek

(Ilustrační snímek)
Nová Dieselgate, tentokrát u kamionů. Německo loví podvádějící dopravce

Řada velkých nákladních aut podle všeho jezdí i na našich silnicích s odpojeným systémem čištění výfukových plynů. Stačí k tomu krabička z internetu za 80 eur....  celý článek

Ferdinand Porsche se svým zkušebním, nejúspěšnějším vozem Volkswagen Brouk
Vychází kniha o Porscheho začátcích pod hákovým křížem

Pro Ferdinanda Porscheho bylo bodem zvratu setkání s Adolfem Hitlerem. Po špatných obchodech byl automobilový inženýr značně zadlužený, když v květnu roku 1933...  celý článek

Tatra 600 Tatraplan
První prototypy Tatraplanu byly fiaskem. Musel pomoci vězněný Ledwinka

První poválečný aerodynamický osobní automobil z Kopřivnice se měl jmenovat Autoplan. Za jeho úspěšným dotažením do stavu vhodného pro sériovou výrobu stál i...  celý článek

Test zimních pneumatik pro SUV
Suverenita SUV je v zimě zrádná. Pohon všech kol zimní gumy nenahradí

„Kvalitní zimní pneumatiky jsou bezpodmínečně nutné i u pohonu všech kol,“ varují odborníci, kteří otestovali pláště pro velká SUV v rozměru 235/55 R 17. Ty...  celý článek

Další z rubriky

Nissan Dayz Roox
Japonská aféra: výrobce hliníku lhal o kvalitě, automobilky mají poplach

Druhý největší výrobce oceli v Japonsku Kobe Steel se přiznal, že falšoval údaje o kvalitě některých produktů dodaných zhruba 200 společnostem. Mezi nejvíce...  celý článek

Řidič, volant, řízení
Jezdíte v autě, nebo latríně? Ukliďte si i klimatizaci

Čas prosezený v autě už pomalu konkuruje tomu strávenému v obývacím pokoji na gauči. Za volantem tráví většina řidičů takovou dobu, že na čtyřech kolech jedí,...  celý článek

Škoda Rapid Spaceback ScoutLine
VW dál plánuje levné auto pro Čínu. Indii má na starost Škoda

Navzdory zmrazení jednání s indickou Tata Motors pokračuje Volkswagen v plánu na vstup do segmentu levných aut. Do roku 2020 chce mít dvě nové modelové...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.