Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Látkové řetězy nasadíte rychle, ale železo nenahradí

aktualizováno 
Látkové sněhové řetězy jsou novinkou letošní sezony. Jejich plusem je snadné nasazování, nízká váha a fakt, že při jízdě neruší hlukem. Velkou nevýhodou je ovšem to, že se na asfaltu rychle opotřebují.

Dali jsme si s kolegou malý závod – za jak dlouho nasadíme na kola klasické kovové a látkové sněhové řetězy. Já měl látkové za dvě minuty, kolega se s klasickými kovovými pral skoro půl hodiny. Je třeba dodat, že ačkoliv oba jezdíváme často na hory, řetězy jsme nasazovali poprvé.

Tentokrát jsme se do Krušných hor vypravili vyzkoušet, jak se bude chovat auto obuté v látkových návlecích, vyrobených ze speciální umělohmotné textilie.

Nasazení je vážně snadné

Jeden pár látkových sněhových řetězů AutoSock na pneumatiky rozměru 195/65 R15 (například Škoda Octavia, Ford Focus) jsme na internetu objednali za 1 892 korun, na větší kola stojí maximálně dva a půl tisíce.

Klasické kovové řetězy na focus od specializované firmy Pewag vyjdou na dva tisíce korun. Cena je tedy zhruba srovnatelná, výhoda těch látkových by měla být zřejmá: výrobce tvrdí, že je zvládnete nasadit během okamžiku.

Látkové sněhové řetězy

Vlastně je jen přetáhnete přes horní část kola, popojedete, aby se kolo otočilo o půl otáčky, znovu natáhnete a "řetěz" (nebo spíš návlek) je na kole. I když se ho pomocí oranžových popruhů nepodaří nasadit úplně rovně, po pár desítkách metrech jízdy se sám srovná. Nasazení je tedy opravdu rychlé.

Jedinou nevýhodou je, že si stejně jako u klasických řetězů zašpiníte ruce. Naštěstí jsou k návlekům přiloženy i oranžové plastové rukavice; ale vzhledem k materiálu tak na jedno použití. Hodí se mít proto svoje pracovní.

Stejně bezproblémové je i sejmutí návleků. Přetáhnout, popojet a sundat zbytek. Opět záležitost dvou minut.

Jen do sněhu

Jízda s látkovými sněhovými řetězy je bezproblémová na uježděném i v hlubokém sněhu. Lepší záběr kola je znát. Tam, kde už zimní pneumatiky nestačily, do pevné látky (připomíná pytlovinu) obalená kola zabírala. Oproti řetězům je výhoda i to, že se od kol neozývá žádný hluk.

sněhové řetězy

Výsledky testu řetězů ZDE

Podle rakouského autoklubu ÖAMTC problém s látkovými řetězy nastává na ledu. Tam se klasickým řetězům s lepším záběrem nevyrovnají. V testu byla jejich schopnost jízdy na ledu označena jako nedostatečná. Další, co je látkovým sněhovým řetězům vyčítáno, bývá jejich slabá výdrž při jízdě na asfaltu.

"Po šestnácti kilometrech jízdy po asfaltu byl i ten nejlepší textilní výrobek na cucky," shrnul výsledky testu odborník na pneumatiky Steffan Kerbl z rakouského autoklubu ÖAMTC.

S tím musíme souhlasit. Mírné rozedření se začalo projevovat i po úmyslně bezhlavém pokusu o rozjezd s návleky na uježděném sněhu, kdy se kola protáčela ostošest.

Ideální pro občasné použití

Komu se tedy látkové řetězy hodí? Těm, kteří na hory jezdí občas a chtějí mít jistotu, že si v případě problémů poradí, aniž by desítky minut trávili pokusy o nasazení klasických kovových řetězů. Návleky naopak nemůžeme doporučit tomu, kdo na horách tráví hodně času, kovové řetězy nasazuje často, takže mu to nedělá problém, a při ježdění po horách se pohybuje na úsecích, kde se na vozovce střídá sníh s ledem a asfaltem.

Výrobce upřesňuje, že látkové řetězy splňují danou normu a mohou tedy plně nahradit klasické řetězy v Rakousku, Německu a Itálii, kde je jejich použití v některých místech povinné v případě, že nemáte obuté zimní pneumatiky.

Jak na to

Krok 1: Nejprve se látkový návlek přetáhne přes horní část kola. Na jeho zadní části je guma, takže drží bez problémů. Nevýhodou je, že ruce musíte prostrčit za špinavou pneumatiku.

Látkové sněhové řetězy

Krok 2: Když je návlek uchycen nahoře, je nutné popojet asi metr, aby se nenasazená část dostala nahoru, kde se přes kolo přetáhne stejným způsobem jako v prvním kroku. K povytažení lze použít pevně přichycené oranžové popruhy.

Látkové sněhové řetězy

Krok 3: Po natažení látkových řetězů na kolo není potřeba zoufat, když vše nesedí úplně rovně. Po pár metrech pomalé jízdy se návlek na kole sám vycentruje do správné polohy.

Látkové sněhové řetězy


Nejčtenější

Revoluce v kufru auta. Ministerstvo chystá změny v povinné výbavě

Test autolékárniček

Ministerstvo dopravy připravilo návrh na změny, které mají výrazně omezit povinnou výbavu aut. Od 1. října by tak už...

Škoda Fabia lépe vypadá a má už jen litrové motory

Škoda Fabia s novou tváří

Škoda Fabia přichází do prodeje v modernizovaném provedení. Za ceny od 279 900 Kč nabízí vylepšený vzhled, standardně...



Průvodkyně za volantem: policii zajímá, za kolik krav mě táta prodá

Průvodkyně za volantem Nela Přidálková najezdila desetitisíce kilometrů po...

Za poslední čtyři měsíce najela 21 tisíc kilometrů po Africe. Loni odřídila kolem 45 tisíc kilometrů po USA, sedm tisíc...

Nejlepší auto na světě: nemá střechu a 170 koní pohání zadní kola

Alfa Romeo Spider 2000 vs. Abarth 124 Spider

Každý, kdo se v něm svezl, věděl, že ho nutně potřebuje. Abarth 124 Spider nás uklidnil, že jsou ještě k mání normální...

S tímto Tankem můžete legálně na silnice. Pod kapotou má pekelnou kočku

Rezvani Tank Military Edition

Malosérioví výrobci hledají každou skulinu na trhu. Americká značka Rezvani připravila SUV, které ty ostatní zahalí...

Další z rubriky

Vědci varují: vibrace auta vás mohou za volantem uspat

Řidič za volantem usnul a havaroval. Neprobudil ho ani sedmiletý syn.

Výzkum melbournské univerzity RMIT ukazuje, že přirozené vibrace vozu mohou řidiče uspat již za 15 minut.

Elektropohon a autonomní řízení změní vzhled aut, říká slovenský designér

Vedoucí designér interiérů škodovek Peter Olah

Jako obor s krátkou historií, ale rozhodně velkou budoucností vnímá automobilový design jeho přední slovenský...

Špinavá Praha má viníky: auta s chybějícími filtry pevných částic

Ilustrační snímek

Praha dlouhodobě bojuje se znečištěním vzduchu ze silniční dopravy. Studie ÚAMK a ČVUT, kterou si magistrát zadal,...

Najdete na iDNES.cz