Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Autofotka týdne: Filigránská dřevostavba L&K pro nóbl klientelu

aktualizováno 
Patentované karoserie podle Weymanna jsou dnes v pokladnici automobilismu a protože jsou vzácné, přitahují publikum. Dřevěnou karoserii typu Weymann dostala i laurinka pro smetánku.

Na tehdejším pražském Nábřeží legií 39 stál v té době měšťanský dům. Před ním odpovídající auta. Toto je Laurin & Klement s karoserií typu Weymann s nápadnou dekorací ve stylu art deco. | foto: Archiv Škoda Auto

Klasická stavba karoserií používala dřevo a plech. Letecký konstruktér Weymann vsadil na lehčí materiály. Odlehčit auto přispělo jeho výkonu a úspoře paliva. Hlavní přínos byl ve zvýšení komfortu pasažérů.

Charles Terres Weymann

(1889 – 1976)

V Paříži usazený francouzský a americký občan prodal 123 licencí na svou karoserii firmám od Británie, přes Ameriku po Itálii (Carozzeria Touring). Pionýrovi letectví, vynálezci a úspěšnému podnikateli, který se narodil na Haiti americkému otci a haitské matce, se za dekádu, kdy byly Weymannky populární, sešly licenční poplatky za 70 tisíc vyrobených karoserií. V roce 1963 si nechal patentovat automatickou spojku, svůj nápad ovšem nedokázal komerčně využít.

Zatímco dřevěná konstrukce - výdřeva - se běžně lepila napevno ze solidních hranolů a hoblovala do formy karoserie, Weymann sestavoval výdřevu z téměř filigránských lištiček, často po dvou, paralelně a spojoval je kovovými elementy. Lištičky byly na důležitých místech povlečeny kaučukem. Tam, kde se karoserie dotýkala kovu, vkládal olejem nasáklý papír, aby zamezil skřípání. Weymannovy karoserie byly pružné, jejich povrch z lakované koženky nebo plátna nepraskal, jako to bylo běžné u ocelových nebo hliníkových karoserií.

Odhlučnění si Weyman nechal patentovat. Sedadla a výdřevu montoval na základní rám zvlášť. Výdřeva nebyla k šasi sešroubovaná napevno, tak se mu podařilo omezit přenos vibrací a hluku do kabiny. A že to na tehdejších nerovných silnicích drncalo...

Cestující ve „Weymannce“ tak seděli jako v zvukotěsné komoře. Vnitřek kabiny byl vyložen tenkou leteckou, mnohavrstevnou překližkou. Taková konstrukce byla dokonce levnější než klasická z plechu. Nevýhodou však byla omezená životnost.

Zákaznické karoserie podle Weymanna stavěly renomované karosárny na dražších podvozcích pro vybranou vrstvu automobilistů. Laurin & Klement typ 110 byl v nabídce právě i v provedení s karoserií typu Weymann, jeho fotka před výstavním pražským palácem se našla v archivu Škody Auto.

Dům na Janáčkově nábřeží byl postaven 1876 -77. Roku 1925 byl přestavěn podle...
Stejný dům dnes a před ním druhá generace Škody Superb v provedení...

Na tehdejším pražském Nábřeží legíí 39 stál v té době měšťanský dům. Dnes se nábřeží jmenuje Janáčkovo. Dům byl postaven v letech 1876 - 77 a roku 1925 přestavěn podle plánů rakouského architekta Rudolfa Eislera pro generálního ředitele Škodových závodů Plzeň. V domě bydlely významné osobnosti veřejného života jako armádní generál R.Medek, Univ. Profesor J.Pekař nebo divadelní diva Nataša Gollová.

Autoři:




Nejčtenější

Test zimních pneumatik pro SUV
Suverenita SUV je v zimě zrádná. Pohon všech kol zimní gumy nenahradí

„Kvalitní zimní pneumatiky jsou bezpodmínečně nutné i u pohonu všech kol,“ varují odborníci, kteří otestovali pláště pro velká SUV v rozměru 235/55 R 17. Ty...  celý článek

Partisan One
Autofotka týdne: Nejdrsnější offroad Partisan je jako z české stavebnice

Pár dobrých věcí naše země v pupku Evropy světu přeci jen dala, jednou z nich je stavebnice Merkur. Juri Postnikov si s ní určitě musel hrát, jinak by ho...  celý článek

Kdo peče s kým a kdo koho vlastní v automobilovém průmyslu?
Kdo komu patří: přehledný průvodce automobilkami

Letošní prodej Opelu společnosti PSA opět změnil situaci na poli automobilových koncernů a aliancí. Kdo peče s kým? A kdo koho vlastní? Připravili jsme velký...  celý článek

Ford Fiesta
Prodeje malých aut rostou, Evropané si dopřávají dražší provedení

S 1,8 milionu prodaných vozů je kategorie malých aut v prvním pololetí letošního roku stále nejpopulárnější automobilovou třídou. Ale není tomu tak díky ceně,...  celý článek

Turbodiesel V6 TDI koncernu Volkswagen
Podle kapitánů automobilového průmyslu není diesel žádná mrtvola

Diesely rozhodně nejsou ze hry, shodují se výrobci aut i jejich dodavatelé. Do vývoje naftových motorů v uplynulých letech investoval autoprůmysl obrovské...  celý článek

Další z rubriky

Škoda Favorit
OBRAZEM: Shortcut, Eltra, MTX, podívejte se na favority, které neznáte

Favorit letos slaví třicet let od představení. Klasický hatchback a kombík jménem Forman, tak si většina pamatuje nabídku Favoritu, modelu, který dovezl...  celý článek

Škoda Fabia, která najela přes jeden a čtvrt milionu kilometrů.
Zemřel muž, který dal Škodovce Fabii a Superb a zachránil Kvasiny

Byl víc než kdo jiný spojen s rozvojem značky Škoda pod křídly koncernu VW. Za 79 měsíců, kdy v ní pracoval, prosadil nejen Fabii a Superb, ale nastartoval...  celý článek

Škoda Favorit
Škoda Favorit: nejlevnější ojetina na trhu i sběratelský kousek

Škodu Favorit si pořizují nenároční motoristé, kteří ocení možnost na autě sem tam něco vlastními silami opravit, nebo sběratelé. Ti ve škodovce, která letos...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.