ilustrační snímek

ilustrační snímek | foto: Koláž - iDNES.cz

S ročním leasingem je konec, místo toho se auta půjčují za dvojnásobek

  • 38
Loni touto dobou byly pro mnoho leasingových společností noční můrou krátkodobé smlouvy na jeden až dva roky. Odstavná parkoviště po celé republice byla plná ojetých firemních aut, která měla účetně jinou hodnotu, než za jakou se dala prodat. Jaká je situace dnes? Dá se ještě pořídit auto na roční operativní leasing?

Pořídit si každý jeden až dva roky úplně nové auto na leasing nadchlo spoustu lidí. I automobilky a leasingové společnosti v tom viděly díru na trhu, kde se naskýtala příležitost nahnat nová čísla a zobchodovat víc aut než v minulém účetním období. Ale ukázalo se, že většina hráčů na trhu měla velmi špatný odhad, který způsobil vážné problémy některým automobilkám a podstatné části leasingových společností.

Ty musely odepsat desítky až stovky milionů korun, parkoviště se vyprázdnila a roční operativní leasing už téměř nikdo z velkých hráčů nenabízí. Pokud chcete auto na takto krátkou dobu, musíte si ho spíš pronajmout, což vyjde dráž.

Pokud se dnes podíváte do nabídky operativních leasingů, variant je proti situaci před jedním, dvěma lety podstatně méně. „V individuálních případech může Volkswagen Financial Services nabídnout financování již od dvanácti měsíců, ve srovnání s minulými roky jsme však zaznamenali pokles poptávky,“ tvrdí Erik Kaiser, vedoucí úseku remarketing & service managementu VWFS.

Je to spíš výjimka. „Aktuálně nenabízíme roční operativní leasingy,“ říká Lenka Vlčková z Arvalu. „ČSOB Leasing krátkodobé roční operativní leasingy nenabízí,“ přidává se Petr Neuvirth z této leasingové společnosti.

„Roční ani dvouleté pronájmy v tuto chvíli aktivně nenabízíme,“ vysvětluje podrobněji Martin Brix, generální ředitel společnosti LeasePlan Česká republika. 

„Důvod je jednoduchý ‒ z pohledu klientů dnes už opět vycházejí levněji tradiční tříleté nebo čtyřleté operativní leasingy. Trh se tak vrátil do normálu po odeznění vlny krátkých pronájmů, která byla vyvolána agresivní, ale dlouhodobě neudržitelnou cenovou politikou některých výrobců a leasingových společností. Na určitou dobu sice skokově vzrostl objem operativního leasingu, zejména v privátní sféře, zároveň však došlo k nežádoucímu výkyvu na sekundárním trhu s ojetými vozy, jenž byl zasycen zánovními auty, která jen obtížně hledala kupce. Boom krátkých leasingů je tedy za námi.“

Trend nabízet na krátkodobý pronájem auta soukromým osobám přenesla z firemní sféry před pěti lety ve velkém Škoda. Její program Škoda Bez Starostí pak inspiroval i ostatní značky nebo leasingové společnosti. 

„Od spuštění programu v roce 2014 byl zpočátku program fixně omezen v délce trvání dvou let, následně se prodloužil až na čtyři roky,“ uvádí pro iDNES.cz Vítek Pelc, mluvčí českého zastoupení značky.

Škoda program provozuje stále, nyní ovšem propaguje hlavně dlouhodobější varianty. Nejlevnější je čtyřletý nájem, nejlevnější model Fabia na čtyři roky je za 4 800 korun měsíčně, Octavia lehce přes osm tisíc. Při zkrácení nájmu na rok v obou případech ceny asi o tisícikorunu narostou. 

„V současnosti využívají klienti programu Škoda Bez Starostí nejvíce pronájem vozu na 36 měsíců,“ uvádí Pelc. „Jednoznačně nejoblíbenějším modelovou řadou je Škoda Fabia, na kterou připadá více než čtyřicet procent všech smluv, následovaná modely Rapid a Karoq. V těsném závěsu je naše nedávná novinka Scala, která by měla nahradit právě Rapid,“ vypočítává.

Pronájem místo leasingů

Zájem o roční leasingy byl z velké části uměle vyhnaný přehnaně atraktivními cenami splátek. Ale existuje část klientů především ve firemní sféře, která z různých důvodů chce auto na kratší dobu, než jsou tři roky. Leasingovky o ně logicky nechtějí přijít. Hromadně proto přešly k poněkud jinému produktu – staly se z nich autopůjčovny.

„Při provozování firemních flotil, na které se specializujeme, je občas nezbytné zajistit flexibilnější způsob mobility,“ vysvětluje Martin Brix z LeasePlanu. „Z tohoto důvodu klientům nabízíme produkt FlexiPlan ‒ pronájem vozu řádově na měsíce. Firmy jej vyhledávají v období sezonních prací, při realizaci jednorázových zakázek, ale třeba také pro zaměstnance, kteří čekají na nový vůz objednaný z výroby. V praxi to tedy obvykle vypadá tak, že firma využívá náš klasický tříletý nebo čtyřletý operativní leasing a v případě potřeby doplní flotilu pomocí FlexiPlanu.“ 

Arval zase nabízí produkt „Mid-Term Rental“, kde si klient může pronajmout auto na den až 24 měsíců. U ČSOB Leasing se tento typ služby jmenuje Autopůjčovna.

Pro zákazníka je jedno, jak se produkt jmenuje, prostě jezdí a platí měsíčně nějakou částku a na konci sjednaného období auto vrátí. Rozdíl je ve zmíněné částce. Jestliže u Arvalu zaplatíte za Ford Focus Combi splátku měsíčního operativního leasingu 5 999 Kč bez DPH při smlouvě na 48 měsíců, tak půjčit si Focus Combi od Arvalu vyjde při dvanáctiměsíční smlouvě na 11 491 Kč bez DPH měsíčně. To je ilustrační příklad, u stejné společnosti najdete i menší nebo větší rozdíly, podobně jako u ostatních. Jasné však je, že pořídit si auto na jeden rok je podstatně dražší než dřív.