Mercedes E 200 NGT BlueEFFICIENCY

Mercedes E 200 NGT BlueEFFICIENCY | foto: Jaroslav Halamka, iDNES.cz

Léčba klidem: plynový mercedes je parádně pohodlný

  • 123
Mercedes na zemní plyn není laciný, ale umí jezdit opravdu úsporně. Navíc se s příšernými českými silnicemi vypořádá jako žádné jiné auto.

Když chcete šetřit při tankování, koupíte si naftové auto. A šetřit chtějí i kupci milionových mercedesů. Když jim nafta nevoní, mohou zkusit plyn. Mercedes nabízí spořivým už tradičně varianty na zemní plyn. Od října už navíc mohou auta na zemní plyn (CNG) legálně do podzemních garáží, takže odpadla i poslední nepříjemnost.

Když tedy hledíte na náklady, můžete začít počítat, jestli se nevyplatí připlatit si za zeměplynový pohon. Startovací pozici nemá verze Mercedesu E 200 NGT BlueEFFICIENCY vůbec lehkou, hlavně kvůli vysoké cenovce i v porovnání s "éčky" na standardní paliva.

Mercedes E 200 NGT BlueEFFICIENCY

Pro mercedes je připravený dlouhatánský seznam příplatkové výbavy. Opancéřování za 1,3milionový příplatek pro plynové E mít nemůžete, jako jediné taky nemůže mít vzduchový podvozek airmatic. Když si nepřiplatíte za větší než základní šestnáctipalcová kola, uděláte nejlíp. Na těch malých ráfcích je snad ještě pohodlnější než na"vzduchu". Jen možná nevypadá tak fajnově...

Za E 200 NGT (120 kW) Mercedes účtuje 1,154 milionu korun, srovnatelné benzinové provedení E 200 (135 kW) stojí 1,017 milionu a dieselové E 200 CDI (100 kW) jen 991 tisíc. Stlačený zemní plyn se po Česku minulý týden prodával od 22 Kč do necelých šestadvaceti korun za kilogram, benzin ke 35 korunám a nafta lehce nad 34 Kč. Plynová varianta se tedy vyplatí těm, kdo opravdu hodně jezdí.

Pro ty, co bydlí za "plynárnou"

Když vám matematika ukáže, že se tankování zemního plynu opravdu vyplatí, ještě prostudujte mapu čerpaček. V Česku jich je něco přes třicet a přibývají. Relativně snadno seženete zemní plyn v Praze nebo Ostravě, ale třeba na východní Moravě vůbec. Jinak jsou docela rovnoměrně rozprostřené po Česku (mapa benzinek na www.cng.cz). Když nemáte plynovou plničku za rohem, nebo třeba malou mobilní doma, budete jezdit i na benzin, a to už se u "éčka" o výhodném provozu mluvit nedá. Hlavně proto, že čtyřválcová přeplňovaná jedna osmička má s jedenatřičtvrtětunovým, skoro pětimetrovým autem dost práce, takže si řekne o nějakých devět litrů benzinu (s lehkou nohou o sedm a ve městě deset a půl litru).

Mercedes-Benz E 200 NGT BlueEFFICIENCY v číslech

  • Motor: kompresorem přeplňovaný zážehový čtyřválec 1,8 l
  • Výkon: 120 kW (163 k)
  • Točivý moment: 240 Nm
  • Maximální rychlost:  224 km/h
  • Zrychlení: 10,4 s
  • Převodovka: automatická pětistupňová
  • Spotřeba benzin/plyn: 8,1 l na 100 km / 5,5 kg na 100km
  • Délka × šířka × výška × rozvor: 4 868 × 1 854 × 1 472 × 2 874 mm
  • Objem kufru: 400 l
  • Základní cena: 1 154 400 Kč

Poznámka: údaje výrobce

Velký displej v prostředním budíku rychloměru ukázal jednomu řidiči v testu průměrnou spotřebu 9,2 l benzinu/100 km a 6,1 kg CNG/100 km. Druhý řidič byl lepší: 8,4 litru a 5,3 kilogramu.

Přepínání mezi plynovým a benzinovým pohonem probíhá zcela automaticky a pokud nesledujete palubní počítač nebo zelenou kontrolku CNG, ani ho nepostřehnete. Auto má dva palivoměry: stav v benzinové nádrži ukazuje tradiční budík, naplnění plynem pak displej. Pokud chcete přepínat mezi pohony na benzin a plyn ručně, musíte zapátrat v menu palubního počítače, ale není proč to dělat. Nakonec si budete stejně hlavně hlídat dojezd na plyn. Hezky jasně se to zobrazuje graficky na displeji.

Plynař není žádný stěhovák

Na plyn ujedete něco přes tři sta kilometrů, dvacet kilo je ho poschovávaných ve třech nádržích s celkovým objemem 121,5 litrů. Dvě jsou pod podlahou v kufru a jedna za zády těch, kdo sedí vzadu. Nebojte, je to bezpečné, ale má to jednu chybu: zmenší se objem kufru na 400 litrů a nedají se kvůli tomu taky sklopit zadní opěradla. Bohužel kombíkové provedení éčka přestavěné na plyn Mercedes nenabízí, takže na rodinné jízdy na plyn s hromadou věcí zapomeňte.

Fotogalerie

Plynové E ještě dostalo zvětšenou osmdesátilitrovou nádrž na benzin, standardní je šedesátilitrová. S trochou citu se tak dá dostat na celkový dojezd nějakých 1 300 kilometrů.

Léčba klidem

Kompresorem přeplňovaný čtyřválec 1,8 litru snaživě táhne, až někam kousek nad dálniční maximum s ním umí být éčko docela svižné. Pak už je akcelerace hlavně plynulá, ale podle tabulek se umí "plyňák" rozdovádět až k 224kilometrové rychlosti. Prehistorický pětistupňový automat – jinou převodovku do E 200 NGT nedostanete – rozhodně není naladěný na závodivé choutky. Řidič, který umí jezdit plavně se s ním ale naučí pracovat. Je pomalý, ale oceníte dokonale plynulé řazení. Jen občas se elektronika s železem nedohodne a při rázném sešlápnutí plynu výrazně cukne.

Mercedes E 200 NGT BlueEFFICIENCY

Tovární přestavba na zemní plyn spočívá v instalaci druhé sady vstřikovačů umístěných na spodní straně sacího potrubí, regulačního okruhu, vysokotlakého palivového vedení a zásobníků na stlačený plyn.

Tenhle mercedes, to je ale hlavně léčba klidem. Netváří se, že je nejrychlejší na světě, zatímco konkurenti se až křečovitě snaží být co nejsportovnější, nejdynamičtější. Je nad věcí a přitom také umí se stoickým klidem frčet dvoustovkou po německé dálnici.

Zastoupí silničáře

Je to jedno z mála aut, které opravdu funguje i na příšerných českých silnicích. Přes všechny ty krátery a vrásky v asfaltu se ladně přenese. V kabině vás díky skvělé aerodynamice, odhlučnění a odladění podvozku nic neruší. Je to i díky relativně malým šestnáctipalcovým kolům obutým do vysokých pneumatik. Velkou parádu nedělají, ale auto na nich funguje perfektně – není prkenně tvrdé, ale i tak je jisté. Přesně tak má jezdit mercedes, říkáte si.

Pozve vás do svého světa klidné, ladné jízdy. Ten majestát vyjádřený hvězdou na špičce kapoty, přes kterou vnímáte zpoza volantu svět, je doslova cítit. I když nemá kožené sedačky a neodkapává z něj výkon, je pánem silnice. Najednou vůbec nemáte potřebu závodit. Není to ukolébávání, je to jistota, kterou s nenucenou samozřejmostí šíří.

Sedačky, potažené nijak draze vypadající látkou, vypadají jak staré mohutné klubovky, jsou ale dokonale pohodlné a kupodivu i podrží tělo při dravější jízdě.

Vnitřek na auto s cenovkou přes milion nevypadá, ale i ze zadního sedadla se ozývá pochvala, jak se v těch na pohled úplně obyčejných a ne moc atraktivních sedadlech parádně hoví. Plavnou jízdu má tohle auto v krvi, ale zároveň umí být lehkonohé, dokonale jisté při rychlých dálničních přejezdech a nečekaně obratné všude jinde.

Mercedes E 200 NGT BlueEFFICIENCY

Jednoduché, strohé a elegantní linky uvnitř, modernější a stále tradičně mercedesářské zvenku. Aktuální "éčko" možná nemá tak silný výraz jako klasické mercedesy minulosti, stále je na ulici ale jedinečným důstojným solitérem, ve kterém "meďáka" odhalí každý, i kdyby neměl hvězdu na přídi.

Řízení je lehké a má hodně dlouhý převod (musíte hodně točit volantem), ale je dokonale přesné a citlivé. Lehký motor nezatěžuje předek, takže mohutný mercedes ochotně zatáčí. Všimněte si polohy za tím relativně velkým kormidlem: vidíte dokonale do stran, přední sloupky nepřekáží v pohledu do oblouku, protože jsou posazené hodně do stran a nezvykle blízko řidiči.

Všechno je v tomhle autě naladěné na plynulou jízdu, a právě ta autu sluší nejvíc. Snad každému, do se v plynovém "éčku" svezl, se takové klidné ježdění moc líbilo a zapomněl na závodění.