České pivo odvezete na dovolenou v autoledničce, ale zázraky nečekejte

aktualizováno 
Přivézt si na dovolenou svoje oblíbené jídlo a pití a zpátky do Česka dobroty, které u nás nepořídíte, je lákavé. Hitem posledních sezon jsou lednice do auta, které zapojíte do autozásuvky. Vyzkoušeli jsme různé varianty, ale zrovna nadšení jsme nebyli.

(ilustrační snímek) | foto: Profimedia.cz

Sýr, šunka, bageta, lahev koly, to dnes na dovolené v Chorvatsku či Itálii nepořídíte o moc dráž než doma. Jenže nad řízek od maminky a české pivo prostě není, a tak si čím dál více lidí pořizuje do auta ledničku. Jakou se vyplatí koupit? Při expedici do Itálie jsme vyzkoušeli tři varianty, které nám do testu zapůjčila Alza.cz: jednu za šest stovek, druhou za 2200 korun a třetí rovnou za jedenáct tisíc. Výsledek: Nejjednodušší bude ochutnat místní pivo a řízky si dát, až dorazíte od moře zpátky domů.

Autolednička

Klasika se osvědčila nejlépe

Vlastně nejvíc nás nakonec uspokojila ta nejlevnější. Musíte do ní dát klasické modré namrazené vložky (aspoň čtyři), ale pak udrží obsah docela dlouho bezpečně v chladu. Ještě po dvanácti hodinách byly potraviny, které na vložkách ležely, dostatečně studené (zmrzlinu ale snězte rovnou). Není třeba ji napájet, po chvilce testování odhadnete, jak dlouho vydrží vnitřek chladný; nepřipraví vám žádné nemilé překvapení. 

Klasickou polystyrénovou lednici s koženkovým futrálem, se kterou jsme jezdili na dovolenou před dvaceti lety, rozhodně nezahazujte, poslouží taky. A kupodivu velmi dobře fungují látkové chladicí tašky, se kterými máme dlouhodobou zkušenost.

Autolednička

Dražší s větrákem se neosvědčila

Dnes už se ale dají pořídit i lepší varianty. Chladicí box s tepelným čerpadlem, který využívá Peltierova jevu (když prochází proud obvodem se dvěma rozdílnými vodiči zapojenými v sérii, jedna z jejich styčných ploch se ochlazuje a druhá zahřívá),  s integrovaným „větrákem“, má vnitřek udržet studený, dokud je připojený k elektřině. Existují i verze, které umí také ohřívat. Pořídit se dá od tisícovky. I když jsme do takové autochladničky dali věci předchlazené z lednice, v třicetistupňovém horku to po deseti hodinách už nebyla žádná sláva. Když jsme dovnitř vložili nákup, nevychladil se. Dovnitř se na výšku nevešla dvoulitrová lahev, museli jsme ji dát šikmo. Navíc je větrák hlučný – v kufru auta to až tak nevadí, ale při připojení doma do zásuvky to bylo otravné. Tyto lednice mají navíc ten neduh, že v nich kondenzuje voda, takže po několika hodinách věci na dně leží ve vodě.

Autolednička

Umí i mrazit, ale ne v autě

Pokud máte opravdu velké auto, hladovou posádku a velkou žízeň, umí vám prodejci autopříslušenství nabídnout kompresorový chladicí box, který při připojení do domácí zásuvky umí obsah i zmrazit. V autě po připojení do klasické kulaté cigaretové zásuvky ovšem pouze chladí. Ovoce jsme dovezli parádně vychlazené i po dvanácti hodinách cesty, ale zmrzlina se nám stejně roztekla.

Výrobci obvykle deklarují schopnost vychladit vnitřek lednice oproti okolí o zhruba 18-20 stupňů, my jsme se v třicetistupňových vedrech dostali podle displeje boxu maximálně na polovinu (venku bylo 26 stupňů, v autě něco přes 20, v boxu kolem 10 stupňů)

Prokletá autozásuvka

Ty lepší lednice vyžadují vždy napájení a také jsou dost těžké. Dostali jsme k nim dva kabely: do domácí zásuvky (230 V) a pak do autozásuvky (12 V). Autozásuvku dnes mívají moderní auta i v kufru, jenže i ta se většinou při vypnutí motoru odpojí. Takže když někde zastavíte a jdete se na dvě hodiny projít, nechladí.

V tu chvíli se projeví další zádrhel těchto chladicích krabic: mají totiž mizernou izolaci. Výrobci v tomto případě totiž považují za izolant vzduch (což principiálně špatně není), který je v tlustých stěnách boxů, ale to jednoduše nefunguje. Když nám u kompresorové lednice vypadl ze zásuvky napájecí konektor, za dvě hodiny už bylo uvnitř teplo stejné jako v kabině auta. A ještě jeden problém: kompresorový box, který sám o sobě zabírá v kufru spoustu místa, navíc vyžaduje podle návodu nechat kolem výdechů volný prostor – vyskládat kolem něj tašky tak nemůžete.

Že konektor ze zástrčky vypadne, je obecně problém cigaretových zásuvek. Ještě nebezpečnější je to, když se jen uvolní, takže jím i nadále protéká proud. To se pak koncovka zahřívá a umí se doslova roztéct, už z toho bylo i pár požárů.

Nejčtenější

Kopecký: Čeští řidiči jsou šílení. A začíná to v autoškolách

Automobilový závodník Jan Kopecký na tiskové konferenci továrního týmu Škoda...

Tovární jezdec Škody Motorsport Jan Kopecký je nejlepší český automobilový jezdec současnosti. Míní, že čeští řidiči...

Test kamer do auta: opravdu dobrá není žádná

Test kamer do auta

Německý automotoklub ADAC a časopis pro počítačovou techniku c’t testovaly devět palubních kamer. Výsledek: sedm z...

Německé továrny VW přejdou na elektro, Passat vyrobí Škoda v Kvasinách

Volkswagen I.D. Vision

Po roce 2020 se budou v německých továrnách Volkswagenu vyrábět statisíce elektroaut. První bude model ze Cvikova. Z...

Ford hledá partnery pro cestu z mizérie. Jedná s Volkswagenem

Dav návštěvníků a novinářů na autosalonu Auto China v Pekingu během show...

Americký Ford a německý koncern VW s tím mají zkušenosti. Sdílení techniky, platformy a motorů si vyzkoušely desítky...

Se sluchátky na uších a mobilem v ruce ohrožují sebe i dopravu

Sluchátka

Pouliční jev dnešní doby: nesledují provoz, bezduše přecházejí ulici nebo koleje bez toho, aniž by se rozhlédli....

Další z rubriky

Čeští borci se chystají na Dakar. Macháček nechce do písku a zůstává doma

Macíkův závodní kamion Franta

Už 6. ledna odstartuje v Peru 41. ročník legendárního dálkového závodu Dakar. Čeští závodníci představují nové stroje a...

Nejhorší silnice je na Blanensku. Nákladní auta tam ničí asfalt i domy

Výmoly: Nejhorší díra republiky 2018

V hlasování řidičů o největší výtluky na silnicích v celém Česku je nejhorší komunikace v obci Lhota Rapotina na...

Na zimní gumy zatím přezulo osmdesát procent řidičů, méně než loni

ADAC test letních pneumatik

Na zimní pneumatiky má v současnosti přezuto kolem osmdesáti procent českých řidičů, což je o jednotky procent méně než...

Najdete na iDNES.cz