Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Legenda F1 chystá automobilovou revoluci. Autolego

aktualizováno 
Jeho vozy získaly řadu titulů mistra světa ve Formuli 1, jím zkonstruovaný McLaren F1 patřil dlouho do klubu nejrychlejších aut planety. Nyní chce Gordon Murray ovládnout automobilový svět pomocí levných minivozů a elektromobilů.

Gordon Murray Design T27 | foto: Gordn Murray Design

Gordon Murray je znám především jako konstruktér monopostů Formule 1 a superaut. Nyní se ale zabývá zcela jiným projektem. Ve společnosti Gordon Murray Design vyvíjí nový dopravní prostředek, který by se mohl stát jakýmsi novodobým Fordem T.

Murray pracuje na jednoduchém miniaturním městském vozu, který bude praktický, levný a šetrný k životnímu prostředí. Pomocí svého projektu chce vyřešit problém přeplněných měst. Minivozítko T25 má být o něco menší než smart, uvnitř však nabídne více místa. Díky tomu se do něj vejdou dokonce tři cestující.

Uspořádání sedadel je podobné jako u legendárního McLarenu F1: řidič sedí uprostřed vpředu, dva cestující pak po stranách za ním. Interiér přitom bude velmi variabilní a umožní až šest druhů uspořádání. T25 tak v případě potřeby odveze i větší náklad.

Gordon Murray Design T25

Malé rozměry dovolí jízdu dvou T25 vedle sebe v jednom standardním pruhu, do jednoho běžného parkovacího místa se vejdou dokonce tři. Malý a lehký vůz s maloobjemovým motorem přitom nebude žádnou brzdou provozu ani když se městská zácpa rozjede. Poměr výkonu ku hmotnosti totiž bude o něco lepší, než u dnešního běžného dvoulitrového sedanu střední třídy.

Gordon Murray

Narozen v roce 1946 v jihoafrickém Durbanu. Vystudoval strojní inženýrství na University of Technology v Durbanu a v roce 1969 se přestěhoval do Anglie. Tam začíná pracovat u Brabhamu, později se stává jeho šéfkonstruktérem.

V letech 1973 až 1985 vyhrály jeho vozy Brabham 22 velkých cen a dvakrát skončily druhé v poháru konstruktérů. Nelson Piquet s nimi vyhrál titul mistra světa v letech 1981 a 1983.

V roce 1987 odchází Murray k McLarenu. Jeho McLaren MP4/4 vyhrál v sezoně 1988 15 ze 16 závodů a Ayrton Senna s ním získal první titul mistra světa. Murrayovy McLareny vyhrály pohár konstruktérů v letech 1988 - 91 a zároveň s nimi jezdci získali tituly mistrů světa. V roce 1989 to byl Alain Prost, v letech 1990 a ´91 pak opět Senna.

V letech 1991 - 2004 vedl Murray automobilku McLaren Cars. Postavil tehdejší nejrychlejší vůz světa, McLaren F1. Podílel se také na vývoji Mercedesu SLR McLaren.

Od roku 2007 vlastní vývojářskou a konzultantskou společnost Gordon Murray Design.

Nelze pochybovat o tom, že vůz T25 bude velmi úsporný. Gordon Murray jde ale dál a ve spolupráci se společností Zytek vyvíjí i elektrickou variantu. Ta nese označení T27 a na její vývoj přispěla britská vláda částkou 4,5 milionu liber. Celkové náklady v první fázi vývoje budou dvojnásobné, v únoru roku 2011 mají být hotovy čtyři prototypy.

T27 má být neúspornější a nejekologičtější elektromobil. Vývojáři spočítali, že díky jednoduché konstrukci jsou emise za celý životní cyklus T25 (od výroby po recyklaci) o 63 % nižší, než v případě průměrného evropského vozu. U T27 to bude podobné, v porovnání se současnými elektromobily mají být celkové emise o 27 % nižší.

Gordon Murray Design T25

Takových výsledků lze dosáhnout nejen díky samotné konstrukci obou vozidel, ale také s pomocí zcela nového výrobního procesu, který Gordon Murray nazývá iStream. Modely T25 a T27 jsou totiž navrženy s ohledem na co nejsnazší výrobu a s trochou nadsázky tak jde o přerostlé stavebnice Lego.

Díky tomu má továrna na výrobu T25 zabírat jen 20 % plochy běžné fabriky vyrábějící současné vozy. S tím jsou také spjaté výrazně nižší náklady, které mají oproti běžným továrnám na auta klesnout až o 80 %.

Gordon Murray Design T25

Murrayova minivozítka se tak budou vyrábět v celé řadě továren po celém světě. Výrobny budou vlastněny různými společnostmi a každá bude vozítka stavět na základě licence jak samotné konstrukce, tak výrobního procesu. Tyto jednotlivé miniaturní automobilky přitom budou moci nabídnout z hlediska designu i velmi svébytné vozy. Hotová karoserie se totiž k celému vozu montuje až téměř na konci výrobního procesu a jednoduše se připevní ke konstrukci šasi. Zákazníci by si tak mohli po několika letech zakoupit na svůj vůz třeba jen novou karoserii. Staré vozy půjdou snadno vylepšovat i po mechanické stránce.





Nejčtenější

Nově vyrobené vozy Seat v továrně automobilky ve španělském Martorellu (24....
Katalánsko je automobilová velmoc, snahy o odtržení děsí výrobce

Bouřící se Katalánci dělají vrásky také automobilkám. V nejbohatším regionu Pyrenejského ostrova, který se chce odtrhnout od Španělska, sídlí Seat a velkou...  celý článek

Na palubním počítači nového GAZu si zahrajete i Tetris.
VIDEO: Facebook v autě? Ten má každý druhý, to ruská dodávka má Tetris

Тетрис, latinkou Tetris, je asi nejslavnější počítačová videohra všech dob. V roce 1984 ji vyvinul Rus Alexej Pažitnov....  celý článek

Toyota Tj Cruiser
Autofotka týdne: Toyota zkřížila SUV s dodávkou

Crossovery, to jsou dnes módní auta křížící SUV s kdečím. Obvykle to ovšem končí u vcelku konvenčně tvarovaných aut. U Toyoty se ale odvázali, jejich koncept...  celý článek

Polestar 1
Kupé od Volva je zpátky, má jiné jméno, elektromotor a koupit se nedá

Volvo představuje první model své nové značky Polestar. Doposud vozila toto jméno upravená volva, dnes se z ní ovšem stává značka specializovaná na elektrické...  celý článek

Další z rubriky

(Ilustrační snímek)
Nová Dieselgate, tentokrát u kamionů. Německo loví podvádějící dopravce

Řada velkých nákladních aut podle všeho jezdí i na našich silnicích s odpojeným systémem čištění výfukových plynů. Stačí k tomu krabička z internetu za 80 eur....  celý článek

Pražská taxikářka Kateřina Šenkeříková
Ženy za volantem: Milí řidiči, chceme vám říct...

Jedenadevadesátiletá královna Alžběta II. celý život jezdí autem, aniž by měla řidičák, Eliška Junková by strčila spoustu mužů za volantem do kapsy, první...  celý článek

Turbodiesel V6 TDI koncernu Volkswagen
Podle kapitánů automobilového průmyslu není diesel žádná mrtvola

Diesely rozhodně nejsou ze hry, shodují se výrobci aut i jejich dodavatelé. Do vývoje naftových motorů v uplynulých letech investoval autoprůmysl obrovské...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.