Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Legenda jménem Stratos se vrací. Výroba je zatím nejistá

aktualizováno 
Asi nejrychlejší a rozhodně nejuctívanější auto se znakem Lancie na přídi se dočkává pokračovatele po víc než třiceti letech. Stratos vznikne zatím jen v jediném exempláři, ale prý už je zaděláno na limitovanou pětadvacetikusovou sérii.

Stratos | foto: new-stratos.com

Stratos, který na svoji slavnou - a pořádně drsnou - babičku jasně odkazuje, vznikl u Pininfariny. Objednal si ho tam německý majitel výrobce autokomponent Brose, milovník veteránů a hlavně stratosů Michael Stoschek.

Kultovní jméno si tohle auto zaslouží, nezaměnitelné linie původního stratosu stačilo jen trochu pošlechtit, to si vzal na starost jeden z nejuznávanějších současných autodesignérů Jason Castriota. Tenhle Američan s italskými kořeny je teď nově u Saabu, donedávna ale studiu Pininfarina velel a prošel si i epizodou u značky Bertone.

Nový Stratos

Úkolu se ujal se ctí, musel totiž navazovat na práci jednoho z nejgeniálnějších designérů aut všech dob Marcella Gandiniho, který původní Lancii Stratos v ateliérech Bertoneho namaloval, aby vítězila v rallye.

A stratos bylo opravdu vítězné nářadí. Stal se mistrem světa třikrát po sobě v letech 1974 až 1976. Poháněl ho vidlicový šestiválec 2,4 litru s výkonem 190 koní z Ferrari Dino (další automobilová legenda).

I nový stratos pro 21. století dostává orgány z maranellských stájí. Za základ posloužilo Ferrari 430 Scuderia. Stoschekova lahůdka dostala stejně jako předchůdkyně za záda řidiče uložený osmiválec s výkonem zvýšeným na 515 koní (objem 4,3 litru, kroutící moment 470 Nm). Karoserie postavená na zkráceném podvozku scuderie je celá z karbonu, takže se hmotnost udržela na dietních 1 240 kilech.

Nový Stratos s původní Lancií Stratos HF

Nový Stratos s původní Lancií Stratos HF

Zatím není jisté, jestli vznikne více exemplářů, prý se uvažuje o exkluzivní pětadvacetikusové sérii. Tomu by nasvědčovaly i špionážní obrázky z testovacího okruhu Fiatu v Baloccu, kde za volantem speciálu kroužil bývalý jezdec F1 Tiago Monteiro. Vyřešit se bude muset také otázka jména. Značku Stratos má totiž rezervovanou Chris Hrabalek, majitel firmy Fenomenon, který před několika lety koncept nástupce stratosu vozil za velkého zájmu veřejnosti po autosalonech. Hrabalek se ale se Stoschkem kamarádí, takže by se mohli dohodnout.

Lancia Stratos

Lancia Stratos HF

Představila se před čtyřiceti lety jako koncept Bertone Stratos Zero na autosalonu v Turíně. Rok na to se na autosalonu v Turíně objevil rallyeový prototyp Stratos HF. Kromě závodní verze postavila Lancia v dílnách Bertone také silniční verzi označenou Stradale. Aby splňovala homologační předpisy pro rallye, musela jich vyrobit minimálně 400 kusů. Civilní stratos měl 190 koní, speciály pro rallye 240 ale i 420 koňských sil. Nejvíce si se stratosem rozuměl Sandro Munari. V letech 1973 až 1976 vzniklo 492 kusů Lancii Stratos.

Lancia Stratos

Autor:




Nejčtenější

Ferdinand Porsche se svým zkušebním, nejúspěšnějším vozem Volkswagen Brouk
Vychází kniha o Porscheho začátcích pod hákovým křížem

Pro Ferdinanda Porscheho bylo bodem zvratu setkání s Adolfem Hitlerem. Po špatných obchodech byl automobilový inženýr značně zadlužený, když v květnu roku 1933...  celý článek

(Ilustrační snímek)
Nová Dieselgate, tentokrát u kamionů. Německo loví podvádějící dopravce

Řada velkých nákladních aut podle všeho jezdí i na našich silnicích s odpojeným systémem čištění výfukových plynů. Stačí k tomu krabička z internetu za 80 eur....  celý článek

Test zimních pneumatik pro SUV
Suverenita SUV je v zimě zrádná. Pohon všech kol zimní gumy nenahradí

„Kvalitní zimní pneumatiky jsou bezpodmínečně nutné i u pohonu všech kol,“ varují odborníci, kteří otestovali pláště pro velká SUV v rozměru 235/55 R 17. Ty...  celý článek

Dětská sedačka s airbagy
VIDEO: Dětská autosedačka dostala airbagy, už se prodává

Každý den je podle světových statistik více než 5 500 dětí vážně zraněno při haváriích v silničním provozu. Děti mají v poměru k tělu větší hlavu než dospělí a...  celý článek

Kdo peče s kým a kdo koho vlastní v automobilovém průmyslu?
Kdo komu patří: přehledný průvodce automobilkami

Letošní prodej Opelu společnosti PSA opět změnil situaci na poli automobilových koncernů a aliancí. Kdo peče s kým? A kdo koho vlastní? Připravili jsme velký...  celý článek

Další z rubriky

Hyundai Kona
První dojmy: městský floutek Hyundai Kona má štramácký kabát

Frankfurt nad Mohanem (od zpravodaje iDNES.cz) Zatraktivnit značku, oslovit nové zákazníky a přispět k dosažení pozice nejsilnější asijské značky v Evropě – takovými hesly začíná oficiální popis nového vozu...  celý článek

Honda Urban EV Concept
OBRAZEM: Elektrický sen doktora Blažeje, to je nádherná hondička

Frankfurt nad Mohanem (od zpravodaje iDNES.cz) Doktor Arnošt Blažej jezdil civikem první generace do nemocnice na kraji města a snilo o něm celé Československo (o autě pánové, o fešákovi Arnoštovi dámy)....  celý článek

Jaguar E-Pace
E-Pace je nejmenší jaguar pro masy. Zas to zkouší s pohonem předních kol

Tradiční britská značka se mění. Většinu její nabídky sice stále tvoří sportovní sedany, ale v počtu prodaných aut brzy získají převahu SUV. Stačit bude, když...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.