Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Legenda jménem Stratos se vrací. Výroba je zatím nejistá

Asi nejrychlejší a rozhodně nejuctívanější auto se znakem Lancie na přídi se dočkává pokračovatele po víc než třiceti letech. Stratos vznikne zatím jen v jediném exempláři, ale prý už je zaděláno na limitovanou pětadvacetikusovou sérii.
Stratos

Stratos | foto: new-stratos.com

Stratos, který na svoji slavnou - a pořádně drsnou - babičku jasně odkazuje, vznikl u Pininfariny. Objednal si ho tam německý majitel výrobce autokomponent Brose, milovník veteránů a hlavně stratosů Michael Stoschek.

Kultovní jméno si tohle auto zaslouží, nezaměnitelné linie původního stratosu stačilo jen trochu pošlechtit, to si vzal na starost jeden z nejuznávanějších současných autodesignérů Jason Castriota. Tenhle Američan s italskými kořeny je teď nově u Saabu, donedávna ale studiu Pininfarina velel a prošel si i epizodou u značky Bertone.

Nový Stratos

Úkolu se ujal se ctí, musel totiž navazovat na práci jednoho z nejgeniálnějších designérů aut všech dob Marcella Gandiniho, který původní Lancii Stratos v ateliérech Bertoneho namaloval, aby vítězila v rallye.

A stratos bylo opravdu vítězné nářadí. Stal se mistrem světa třikrát po sobě v letech 1974 až 1976. Poháněl ho vidlicový šestiválec 2,4 litru s výkonem 190 koní z Ferrari Dino (další automobilová legenda).

I nový stratos pro 21. století dostává orgány z maranellských stájí. Za základ posloužilo Ferrari 430 Scuderia. Stoschekova lahůdka dostala stejně jako předchůdkyně za záda řidiče uložený osmiválec s výkonem zvýšeným na 515 koní (objem 4,3 litru, kroutící moment 470 Nm). Karoserie postavená na zkráceném podvozku scuderie je celá z karbonu, takže se hmotnost udržela na dietních 1 240 kilech.

Nový Stratos s původní Lancií Stratos HF

Nový Stratos s původní Lancií Stratos HF

Zatím není jisté, jestli vznikne více exemplářů, prý se uvažuje o exkluzivní pětadvacetikusové sérii. Tomu by nasvědčovaly i špionážní obrázky z testovacího okruhu Fiatu v Baloccu, kde za volantem speciálu kroužil bývalý jezdec F1 Tiago Monteiro. Vyřešit se bude muset také otázka jména. Značku Stratos má totiž rezervovanou Chris Hrabalek, majitel firmy Fenomenon, který před několika lety koncept nástupce stratosu vozil za velkého zájmu veřejnosti po autosalonech. Hrabalek se ale se Stoschkem kamarádí, takže by se mohli dohodnout.

Lancia Stratos

Lancia Stratos HF

Představila se před čtyřiceti lety jako koncept Bertone Stratos Zero na autosalonu v Turíně. Rok na to se na autosalonu v Turíně objevil rallyeový prototyp Stratos HF. Kromě závodní verze postavila Lancia v dílnách Bertone také silniční verzi označenou Stradale. Aby splňovala homologační předpisy pro rallye, musela jich vyrobit minimálně 400 kusů. Civilní stratos měl 190 koní, speciály pro rallye 240 ale i 420 koňských sil. Nejvíce si se stratosem rozuměl Sandro Munari. V letech 1973 až 1976 vzniklo 492 kusů Lancii Stratos.

Lancia Stratos

Autor:
  • Nejčtenější

Autofotka: Sen z plakátů v kotrmelcích. Mladíček v tunelu rozbil Ferrari F40

28. dubna 2024

Symbol italské nenažranosti se již skoro čtyři dekády pokouší zabít své řidiče. Jízda s Ferrari F40...

Test prodejců aut: Za hvězdy, exoty i nuly. Ani milion nezaručí respekt

26. dubna 2024

Premium I když automobilky odvážně plánují strategie, jak si podmaní české zákazníky, takříkajíc skutek...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Pražský vynález: dodávky ohlídá umělá inteligence, odpočítá jim parkování

27. dubna 2024

Časomíry, umělá inteligence, která umí číst poznávací značky a kamery. Radnice Prahy 1 dokončila...

Fiat 500X je tajný tip z bazaru. Když měníte olej, vydrží věčně

29. dubna 2024

Premium Kompaktní crossover je na trhu od roku 2014 a v roce 2018 prodělal facelift spolu s přechodem na...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Autosalon v Pekingu ukazuje, jak moc Čína ujela zbytku světa

30. dubna 2024

„Auto není mrtvé a autosalony také ne. Když vidíte, kolik stovek influencerů a moderátorů, převážně...

Michelangelo špíny vystačí s málem. Zaprášená auta proměňuje v umělecká díla

1. května 2024

Žádná plátna, žádné barvy. Američan Scott Wade si vystačí se štětcem a špinavými auty. Na jejich...

Tip pro autaře, na Prvního máje je veteránský závod s devadesátiletou tradicí

30. dubna 2024

Okruh Českobrodský, slavný závod s devadesátiletou tradicí odstartuje svůj jubilejní ročník už...

Autosalon v Pekingu ukazuje, jak moc Čína ujela zbytku světa

30. dubna 2024

„Auto není mrtvé a autosalony také ne. Když vidíte, kolik stovek influencerů a moderátorů, převážně...

Analýza: EU by k zastavení ataku elektromobilů z Číny potřebovala 50% cla

30. dubna 2024

K zastavení přílivu levných elektromobilů z Číny by Evropská unie musela na dovoz těchto vozů...

Horňáci versus dolňáci. Víme, čemu muži dávají přednost, a je to překvapení

Ženské tělo je pro muže celkově velmi atraktivní a nabízí jejich očím mnoho zajímavých partií. Největší pozornosti se...

Hello Kitty slaví padesátiny. Celý svět si myslí, že je to kočička, jenže není

Kulatý obličej se dvěma trojúhelníkovýma ušima, drobný čumáček, vousky a červená mašle na uchu. Taková je Hello Kitty,...

Muž má recept na dlouhověkost, v jednašedesáti je ve skvělé formě

Dave Pascoe chce dokázat světu, že i v důchodu můžete vypadat jako za mlada a také se tak cítit. Stačí dodržovat pár...

Natáčení Přátel bylo otřesné, vzpomíná herečka Olivia Williamsová

Britská herečka Olivia Williamsová (53) si ve čtvrté sérii sitcomu Přátelé zahrála epizodní roli jedné z družiček na...

Jsou nebezpeční či přešlechtění. Evropa zakazuje chov oblíbených psích plemen

Premium Máte doma jezevčíka? Francouzského buldočka? A co třeba pitbulla, rotvajlera nebo nějakého velkého ovčáckého psa? Tak...