Stratos

Stratos | foto: new-stratos.com

Legenda jménem Stratos se vrací. Výroba je zatím nejistá

  • 22
Asi nejrychlejší a rozhodně nejuctívanější auto se znakem Lancie na přídi se dočkává pokračovatele po víc než třiceti letech. Stratos vznikne zatím jen v jediném exempláři, ale prý už je zaděláno na limitovanou pětadvacetikusovou sérii.

Stratos, který na svoji slavnou - a pořádně drsnou - babičku jasně odkazuje, vznikl u Pininfariny. Objednal si ho tam německý majitel výrobce autokomponent Brose, milovník veteránů a hlavně stratosů Michael Stoschek.

Kultovní jméno si tohle auto zaslouží, nezaměnitelné linie původního stratosu stačilo jen trochu pošlechtit, to si vzal na starost jeden z nejuznávanějších současných autodesignérů Jason Castriota. Tenhle Američan s italskými kořeny je teď nově u Saabu, donedávna ale studiu Pininfarina velel a prošel si i epizodou u značky Bertone.

Nový Stratos

Úkolu se ujal se ctí, musel totiž navazovat na práci jednoho z nejgeniálnějších designérů aut všech dob Marcella Gandiniho, který původní Lancii Stratos v ateliérech Bertoneho namaloval, aby vítězila v rallye.

A stratos bylo opravdu vítězné nářadí. Stal se mistrem světa třikrát po sobě v letech 1974 až 1976. Poháněl ho vidlicový šestiválec 2,4 litru s výkonem 190 koní z Ferrari Dino (další automobilová legenda).

I nový stratos pro 21. století dostává orgány z maranellských stájí. Za základ posloužilo Ferrari 430 Scuderia. Stoschekova lahůdka dostala stejně jako předchůdkyně za záda řidiče uložený osmiválec s výkonem zvýšeným na 515 koní (objem 4,3 litru, kroutící moment 470 Nm). Karoserie postavená na zkráceném podvozku scuderie je celá z karbonu, takže se hmotnost udržela na dietních 1 240 kilech.

Nový Stratos s původní Lancií Stratos HF

Nový Stratos s původní Lancií Stratos HF

Zatím není jisté, jestli vznikne více exemplářů, prý se uvažuje o exkluzivní pětadvacetikusové sérii. Tomu by nasvědčovaly i špionážní obrázky z testovacího okruhu Fiatu v Baloccu, kde za volantem speciálu kroužil bývalý jezdec F1 Tiago Monteiro. Vyřešit se bude muset také otázka jména. Značku Stratos má totiž rezervovanou Chris Hrabalek, majitel firmy Fenomenon, který před několika lety koncept nástupce stratosu vozil za velkého zájmu veřejnosti po autosalonech. Hrabalek se ale se Stoschkem kamarádí, takže by se mohli dohodnout.

Lancia Stratos

Lancia Stratos HF

Představila se před čtyřiceti lety jako koncept Bertone Stratos Zero na autosalonu v Turíně. Rok na to se na autosalonu v Turíně objevil rallyeový prototyp Stratos HF. Kromě závodní verze postavila Lancia v dílnách Bertone také silniční verzi označenou Stradale. Aby splňovala homologační předpisy pro rallye, musela jich vyrobit minimálně 400 kusů. Civilní stratos měl 190 koní, speciály pro rallye 240 ale i 420 koňských sil. Nejvíce si se stratosem rozuměl Sandro Munari. V letech 1973 až 1976 vzniklo 492 kusů Lancii Stratos.

Lancia Stratos