Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Legendární americké cobry vyrábí vězni

aktualizováno 
Typický muscle car - silný, zuřivý, nekompromisní. Ten nejsvalnatější ze svalnatých nosí na zádi vetknuté jméno Cobra. Čistokrevný americký sporťák musí vznikat v Americe, pro výrobce je proto těžké snížit náklady přesunem výroby mimo USA. Ale američtí šéfové mají nápady, dokážou snížit náklady a přitom zůstat doma. Cobry budou vyrábět vězňové, řekl si Gary Paterson, šéf automobilové továrny Shelby v Las Vegas.

Shelby Cobra | foto: Cobra

Cobra, těší mě
Píše se rok 1965 a automobilového závodníka Carolla Shelbyho napadá zamontovat hrůzostrašný big block V8 ford 427 ci pod kapotu lehkého roadsteru AC, původem z Velké Británie. Tak se narodila legenda jménem Cobra. Už první generace jezdila v šedesátých letech na svou dobu neskutečných 222 kilometrů za hodinu a na stovku se rozdováděla za pět a půl sekundy.

Cobry se v šedesátých letech řadily k nejrychlejším autům na světě, ze své reputace nechtějí slevit ani dnes.

Základní cena Cobry od Shelbyho dnes začíná na 47 995 dolarech, ale umí se vyšplhat až třeba na 135 tisíc dolarů. To když si naporoučíte, aby karoserii navěšenou na trubkový rám vytvořili z nějakého ušlechtilejšího materiálu. oblíbený je hliník, případně skelná, nebo uhlíková  vlákna.

Auta se prodávají bez motoru a převodovky, pod kapotu patří pětilitrový motor Ford, který je k mání ve výkonových verzích 225 až 450 koní (168 - 336 kW). Kroutící moment se pohybuje podle provedení mezi 400 a 542 newtonmetry, o jeho přenesení na zadní kola se stará pětistupňová manuální převodovka.

Cobra ve vězení
Proslulé sporťáky nosící jméno Carrola Shelbyho se dnes rodí ve fabrice v Las Vegas. Problém přišel s krizí v automobilovém průmyslu, který kosí smělé plány i mnohem větších výrobců. Shelbyho luxusní hračky byly najednou příliš drahé. Jedním z řešení, které zná i česká kotlina, je přemístit výrobu tam, kde je levněji.

Jenže na rozdíl od ostatních, kteří musí své výrobní linky stavět na druhé straně zeměkoule, našel šéf Shelbyho Gary Paterson továrnu svých snů jen 40 km nedaleko. V Indian Springs uvnitř jedné z největších věznic v americké Nevadě. Továrna tam na plný úvazek zaměstnává 50 vězňů, které si vyučila; jsou to montéři, svářeči, elektrikáři. Pracují pod dohledem dozorce seržanta Rodrigueze.

"Někteří jsou tady na doživotí, jiní na dva až tři roky. Naučí se dobrou práci a jsou na to pyšní. Tady není snadné dostat práci. A navíc mají výhodu, jsou stranou od ostatních vězňů," říká.

Mistr Tom D´Antonio kontroluje jejich práci. "Když dělník nedělá, co chceme, když je líný nebo se nesoustředí na práci - to se také může stát - pak ho můžeme propustit, vzít mu pracovní průkaz a vrátit ho mezi ostatní," popisuje.

Odsouzený, který si odsedí 15 let za ozbrojený útok, mluví pod dohledem šéfů: "Mnoha lidem připadají ta auta nádherná a to ani nevědí, kdo je vyrábí, vidí jen tu výbornou práci," chlubí se.

Taková továrna je snem snad každého podnikatele. Platí dělníkům dva dolary na hodinu - to je desetkrát méně než venku - a to není jediná výhoda pro továrníka: "Neunaví se dojížděním, chodí včas, nemají problém s manželkami, mají daleko méně osobních problémů. Víte, s lidmi zvenku máme daleko více potíží," říká mistr Tom D´Antonio.

Kromě nízkých platů výrobce neplatí žádné fixní náklady ani sociální pojištění, o to se stará věznice. Auta se pak převážejí k finálním úpravám k civilním zaměstnancům do Las Vegas. "Samozřejmě, že nás k tomu dovedly ekonomické důvody a vyplácejí se. Tím, že berou daleko méně než tito zaměstnanci, snižují naše celkové náklady, navíc mají dost času k práci," dodává Paterson.

Shelby je jedna z mála firem, která se nestydí a mluví otevřeně o tom, že využívá práci vězňů.

Ford Shelby Cobra Concept Ford Shelby Cobra Concept
V roce 2004 se zosobnění sportovního ducha cobry alespoň na chvíli vrátilo v moderním kabátě 21. století. Síle a rychlosti, která z detroitského konceptu přímo odkapává, zdatně sekundují nejmodernější technologie. Dva "šílenci", kteří by cobru chtěli zkrotit, se musí poprat se silou 605 koňských sil fordova desetiválce.

Ford Shelby Cobra ConceptFord Shelby Cobra ConceptFord Shelby Cobra Concept



Ford Shelby Cobra ConceptFord Shelby Cobra ConceptFord Shelby Cobra Concept





Cobra nejcobrovatější
Cobra také dala vzniknout jednomu z nejsilnějších aut dneška.

Wieneck Cobra dostal téměř třináctilitrový osmiválec s výkonem jedenáctset koní (809 kW).

Asfalt asi moc dlouho nevydrží pod kroutícím momentem 1760 newtonmetrů, který na zadní kola přenáší speciálně zesílená čtyřstupňová převodovka.

Hodnotu zrychlení 4,9 sekundy by záviděl leckterý sportovní speciál, ale pozor, v případě cobry od Wienecku je to čas potřebný k dosažení dvousetkilometrové rychlosti, nikoliv stovky.

Ve zbytku automobilového světa tím údaje o zrychlení povětšinou končí, v případě Wieneck Cobry ale ještě následuje údaj o hodnotě zrychlení z nuly na třístovku - 10 sekund.

Pravděpodobně nejsilnější auto světa, homologované pro běžný provoz, obouvá na zadní osmnáctipalcová kola pneumatiky s rozměrem 315/35, vpředu mají šířku 255 milimetrů a profilové číslo 40.

Z německé manufaktury vyjelo pouze patnáct exemplářů Wienecku Cobra, každý za necelých šestnáct milionů korun.

Wieneck Cobra

Wieneck Cobra

Wieneck Cobra

Wieneck Cobra

Wieneck Cobra

Wieneck Cobra


Autoři:




Nejčtenější

Opel Insignia první generace
Ojetý Opel Insignia boduje cenou. Minusem je prostor a kila

Insignia na trhu s ojetými automobily prodejní rekordy netrhá. To se přirozeně projevuje na cenách vozů. Jako ojetina tak přijde levněji i o desítky tisíc ve...  celý článek

Škoda Rapid Spaceback ScoutLine
VW dál plánuje levné auto pro Čínu. Indii má na starost Škoda

Navzdory zmrazení jednání s indickou Tata Motors pokračuje Volkswagen v plánu na vstup do segmentu levných aut. Do roku 2020 chce mít dvě nové modelové...  celý článek

Ferdinand Porsche se svým zkušebním, nejúspěšnějším vozem Volkswagen Brouk
Vychází kniha o Porscheho začátcích pod hákovým křížem

Pro Ferdinanda Porscheho bylo bodem zvratu setkání s Adolfem Hitlerem. Po špatných obchodech byl automobilový inženýr značně zadlužený, když v květnu roku 1933...  celý článek

Tatra 600 Tatraplan
První prototypy Tatraplanu byly fiaskem. Musel pomoci vězněný Ledwinka

První poválečný aerodynamický osobní automobil z Kopřivnice se měl jmenovat Autoplan. Za jeho úspěšným dotažením do stavu vhodného pro sériovou výrobu stál i...  celý článek

Kdo peče s kým a kdo koho vlastní v automobilovém průmyslu?
Kdo komu patří: přehledný průvodce automobilkami

Letošní prodej Opelu společnosti PSA opět změnil situaci na poli automobilových koncernů a aliancí. Kdo peče s kým? A kdo koho vlastní? Připravili jsme velký...  celý článek

Další z rubriky

Partisan One
Autofotka týdne: Nejdrsnější offroad Partisan je jako z české stavebnice

Pár dobrých věcí naše země v pupku Evropy světu přeci jen dala, jednou z nich je stavebnice Merkur. Juri Postnikov si s ní určitě musel hrát, jinak by ho...  celý článek

Volvo od roku 2019 nabídne pouze elektrická či hybridní auta
Evropa je pozadu ve výrobě baterií pro elektroauta

Evropská komise má zájem o vytvoření konsorcia typu Airbusu, které by spojilo přední evropské společnosti s cílem vyvíjet technologie pro baterie. V této...  celý článek

Řidič, volant, řízení
Jezdíte v autě, nebo latríně? Ukliďte si i klimatizaci

Čas prosezený v autě už pomalu konkuruje tomu strávenému v obývacím pokoji na gauči. Za volantem tráví většina řidičů takovou dobu, že na čtyřech kolech jedí,...  celý článek

Ford Transit 2.2 L1H1...
Ford Transit 2.2 L1H1...

r.v. 2011, naj. 155 000 km, diesel
289 190 Kč (s DPH)

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.