Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Legendární kachna slaví šedesátiny

  15:33
Francouzský automobil století nevozil prominenty, neporážel konkurenty v prestižních závodech, ba ani nenabízel mimořádné pohodlí. Byl "pouze" autem "pro všechny". Populární "kachna" neboli Citroën 2CV byla poprvé představena před šedesáti lety na pařížském autosalonu. A až do ukončení výroby v roce 1990 bylo těchto vozů vyrobeno přes pět milionů.
Citroën 2CV Hermés na autosalonu v Paříži

Citroën 2CV Hermés na autosalonu v Paříži | foto: Michal Šafránek, iDNES.cz

První prototyp lidového vozítka vznikl z iniciativy viceprezidenta společnosti Citroën Pierra-Julese Boulangera v roce 1937. Práci na něm zahájili konstruktér André Lefebvre a designér Flaminio Bertoni v létě 1936. Požadavek na nové lidové vozítko údajně zněl tak, že musí uvézt čtyři venkovany se slamáky na hlavě a pytel brambor přes zorané pole rychlostí 60 km/h, aniž by se rozbilo jediné vejce v ošatce.

Posléze bylo vyrobeno 250 prototypů, sériovou výrobu však překazila druhá světová válka. Myšlenka nenáročného vozu ale nezapadla, na oficiální představení si však musel počkat až do 7. října 1948.

Automobil netradičních tvarů sice nevzbudil svým vzhledem všeobecné nadšení, přinesl však řadu pokrokových konstrukčních řešení včetně nezávislého zavěšení kol. Zákazníci oceňovali hlavně praktické věci jako vysokou světlou výšku, která umožnila jízdu po nekvalitních polních cestách, nízkou spotřebu, pohodlné pérování a především jednoduchost, která umožňovala rozebrat vůz jen s pomocí nejzákladnějšího nářadí, minimálních znalostí a základní zručnosti, takže jej dokázal opravit takřka každý.

"Je to zvláštní auto. Lidi si získalo především svým tvarem a jednoduchostí. Technické parametry roli nehrají," řekl předseda sdružení 2CV Club Jesenice Tomáš Neruda.

Kachnaři si na svých miláčcích cení nenáročnou údržbu. "Cestuji s ním po celém světě. Mohu si ho opravit kdekoli sám. Žádnou cizí pomoc nepotřebuji," tvrdí Neruda. Odhalil i další přednosti. "Skýtá různé výhody. Po úpravě se v něm dá spát ve dvou nebo naložit spousta věcí. Má to i stahovací střechu," vypočítává přednosti. Sám prý tímto autem dojel až za polární kruh, procestoval Norsko i jih Itálie. "Auto je to spolehlivé a pohodlné," tvrdí.

Citroën 2CV byl označován za průlom v minimalizaci automobilů a v jeho zpřístupnění většině obyvatel, což samozřejmě umožnila hlavně nízká cena.

Citroën 2CV

Tomu odpovídaly také technické parametry vozidla. První verze byla osazena dvouválcovým motorem o objemu pouhých 375 cm3 a výkonu 6,6 kW, který bylo možné nastartovat pouze klikou. Postupně se objem motoru zvětšoval na 425, 435 a 602 cm3 o výkonu přes 20 kW.

Drobné kosmetické úpravy prodělala i karoserie. Kromě základní čtyřdveřové varianty bylo velmi populární i provedení pick-up. Existovala řada dalších úprav populárního vozítka. Kachna tak sloužila v pouští verzi (model Sahara poháněný dvojicí dvouválcových motorů o objemu 375 cm3 s pohonem všech čtyř kol), ve vojenské úpravě, jako elegantní kabriolet nebo jako malý náklaďáček. Na základě 2CV vzniklo několik dalších citroënů, například Dyane nebo víceúčelový lehký vůz Méhari.

Poslední "kachna" sjela z výrobní linky v portugalském městě Mangualde 27. července 1990. Ve Francii byla její výroba definitivně zastavena již na počátku roku 1988. V roce 1999 vůz Francouzi v anketě zvolili automobilem století.

Vozítko si získalo nesmírnou popularitu a dodnes má tisíce obdivovatelů, kteří historická auta udržují v původní podobě, ale také neustále vylepšují či přestavují. Na celém světě existují stovky klubů majitelů těchto vozů.

Přezdívka "kachna" je přitom pro Francouze velkou neznámou. Nejčastěji totiž používají "deux chevaux", tedy dva koně, což není o výkonu motoru, ale o propočtu zdanění. Autu se přezdívá také zkráceně deuche, ale i dodoche nebo "deux pattes" (dvě tlapky) a "deux lapins" (dva králíci).

Auto bylo také oblíbenou rekvizitou filmařů, nejznámější jsou zřejmě scény ze série o četnících ze Saint-Tropez.

V Česku se první "kachny" objevily už v 50. letech. "Bylo to ale spíš náhodné. Před rokem 1989 tady bylo jen 36 těchto vozů. Ve velkém se dovážely až v 90. letech," uvedl předseda 2CV Clubu Jesenice Tomáš Neruda. V současnosti mají čeští "kachnaři" asi 650 aut. Nejde jim však prý o výhodnou investici.

"Je to auto, které si koupíte pro potěšení. Když ho zrenovujete, peníze se nevrátí. Je tam nulový zisk. Renovace převyšuje cenu," říká Neruda. Upozorňuje zároveň, že jsou i "kachny", kterých si sběratelé cení. Jde o malosériová auta, která stojí zhruba 1,5 milionu korun. "V Česku se ale nevyskytují," doplňuje.

Jedinečnou příležitost pohladit i ty nejvzácnější "kachny" budou mít čeští fanoušci v příštím roce. Od 27. července do 2. srpna by se na Hipodrom Most mělo sjet asi 6 000 těchto vozů. Jde o vůbec první mezinárodní sraz přátel 2CV v Česku. "Bude to poprvé a pravděpodobně naposled. Je to jakási olympiáda. Koná se každé dva roky. Další šance uspořádat ji bude asi až za dvacet let. Nedokážu si představit, jaká bude v té době kachní scéna," uzavírá Tomáš Neruda.

Citroën 2CV

Autoři: ,
  • Nejčtenější

Test prodejců aut: Za hvězdy, exoty i nuly. Ani milion nezaručí respekt

26. dubna 2024

Premium I když automobilky odvážně plánují strategie, jak si podmaní české zákazníky, takříkajíc skutek...

Tatra má nejmladšího šéfa vývoje v historii, třicetiletého veteránistu

23. dubna 2024

Od počátku března nově zastává pozici ředitele výzkumu a vývoje společnosti Tatra Trucks Jakub...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Slovenská superstar Kabaň namaluje auta pro Číňany. Dohlédne i na tvary MG

23. dubna 2024

Premium Na otázku, co bude s designérem Jozefem Kabaněm poté, co skončil v odkladišti stylistů Volkswagenu...

Exota z bazaru se není třeba bát, SsangYong Korando postavili festovně

22. dubna 2024

Premium Když se řekne SsangYong Korando, mnoho lidí sice ví, že je to nějaké auto, ale vlastně ani nevědí,...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

VW chystá restart v Číně. Nový koncept jsme prozkoumali jako jediní na světě

24. dubna 2024

Exkluzivně Andreas Mindt, obrovský sympaťák a nadšený autař s šéfdesignérskou tužkou značky Volkswagen obchází...

Čína udává v autoprůmyslu směr, pekingskému salonu vládnou elektromobily

27. dubna 2024

Elektromobily a digitální konektivita jsou hlavním tématem největšího čínského autosalonu, který...

Pražský vynález: dodávky ohlídá umělá inteligence, odpočítá jim parkování

27. dubna 2024

Časomíry, umělá inteligence, která umí číst poznávací značky a kamery. Radnice Prahy 1 dokončila...

Europoslanci schválili lepší vymáhání pokut za dopravní přestupky v zahraničí

26. dubna 2024

V Evropské unii by měla fungovat lepší spolupráce mezi členskými státy při vymáhání pokut pro...

Toyota slaví, je novou dvojkou českého trhu

26. dubna 2024

Domácí automobilka Škoda Auto je prakticky neotřesitelnou jedničkou českého trhu s novými...

Bývalý fitness trenér Kavalír zrušil asistovanou sebevraždu, manželka je těhotná

Bývalý fitness trenér Jan Kavalír (33) trpí osmým rokem amyotrofickou laterální sklerózou. 19. dubna tohoto roku měl ve...

Herečka Hunter Schaferová potvrdila románek se španělskou zpěvačkou

Americká herečka Hunter Schaferová potvrdila domněnky mnoha jejích fanoušků. A to sice, že před pěti lety opravdu...

Tenistka Markéta Vondroušová se po necelých dvou letech manželství rozvádí

Sedmá hráčka světa a aktuální vítězka nejprestižnějšího turnaje světa Wimbledonu, tenistka Markéta Vondroušová (24), se...

Horňáci versus dolňáci. Víme, čemu muži dávají přednost, a je to překvapení

Ženské tělo je pro muže celkově velmi atraktivní a nabízí jejich očím mnoho zajímavých partií. Největší pozornosti se...

Za vytlačení z linky do Brna musí Student Agency zaplatit náhradu 21 milionů

Společnost Student Agency provozující autobusy a vlaky pod označením RegioJet musí zaplatit bývalému konkurentovi 21...