Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Legendární lada konkuruje nejlevnějším autům, v Rusku stojí 63 tisíc

  9:00aktualizováno  9:00
Ruská automobilka AvtoVAZ se rozhodla zlevnit nejstarší model ve své nabídce. Legendární Ladu 2105, která má svůj původ ještě ve Fiatu 124, zlevní na 3 300 amerických dolarů.

Lada 2105 patří k nejlevnějším autům světa

Lada 2105 se začala v tehdejším Sovětském svazu vyrábět na začátku osmdesátých let a ve výrobním programu se udržela dodnes. Její kořeny přitom sahají ještě hlouběji. Model 2105 (také označován Riva) je vlastně vylepšený typ 2101, tedy známý Žiguli. Ten se vyráběl od roku 1970 do roku 1984. Jeho technickým základem přitom bylo evropské Auto roku 1966 Fiat 124, vyráběné v letech 1966-1974.

Není proto divu, že auto s technickým původem v šedesátých letech patří dnes k nejlevnějším vozům, které lze jako nové koupit. Prodává se ale jen na několika trzích, především v Rusku. Základní provedení stojí 168 926 rublů, tedy v přepočtu asi 105 000 korun. Jenže automobilka se rozhodla letitý vůz, jehož ojetinu z prvních ročníků už můžete přihlásit jako veterána, výrazně zlevnit.

Server RT.com s anglickými zprávami z Ruska uvedl, že nově bude model 2105 stát v základním provedení asi 3 300 dolarů, což je v přepočtu asi 63 000 korun. Přesná cena záleží na aktuálním kurzu dolaru vůči rublu nebo rublu vůči koruně, každopádně je jasné, že prastará lada se tímto stává pomyslným soupeřem pro Tatu Nano.

Je otázkou, který z vozů lze vlastně považovat za technický vyspělejší. Malý ruský sedan má motor 1,6 s osmi ventily a výkonem 53,5 kW a točivým momentem 116 Nm. Plní přitom emisní normu Euro 3. Jezdí na třináctipalcových kolech a spotřebuje 8,5 litru paliva na 100 kilometrů. Stejně jako Tata Nano pak ani lada nemá žádné technické vychytávky. Tatu Nano pohání 25kilowattový hliníkový dvouválec o objemu o litr menším (624 ccm), který je umístěný u zadní poháněné nápravy. Čtyřstupňová převodovka přenáší 48 newtonmetrů kroutícího momentu na dvanáctipalcová kola. Maximální rychlost je 105 km/h, zrychlení z nuly na šedesátku trvá 8 sekund.

Výše zmíněná cena nemusí být příliš překvapivá. Přes čtyřicet let stará konstrukce musí být z vývojového hlediska zaplacená snad již stokrát a tak jedinými náklady jsou ty aktuální výrobní. Zdá se, že 2105 bude v Rusku ještě nějakou dobu oblíbená.





Nejčtenější

Yamaha Venture
Vzduchem chlazení obři od Yamahy couvají a popojíždí na elektřinu

Že by první důsledek odstoupení USA od klimatické dohody? Nová dvojice obřích cesťáků Yamaha Venture a Yamaha Eluder je zatím určena pouze pro americký trh....  celý článek

Opel Insignia první generace
Ojetý Opel Insignia boduje cenou. Minusem je prostor a kila

Insignia na trhu s ojetými automobily prodejní rekordy netrhá. To se přirozeně projevuje na cenách vozů. Jako ojetina tak přijde levněji i o desítky tisíc ve...  celý článek

Test zimních pneumatik pro SUV
Suverenita SUV je v zimě zrádná. Pohon všech kol zimní gumy nenahradí

„Kvalitní zimní pneumatiky jsou bezpodmínečně nutné i u pohonu všech kol,“ varují odborníci, kteří otestovali pláště pro velká SUV v rozměru 235/55 R 17. Ty...  celý článek

Ford Fiesta
Prodeje malých aut rostou, Evropané si dopřávají dražší provedení

S 1,8 milionu prodaných vozů je kategorie malých aut v prvním pololetí letošního roku stále nejpopulárnější automobilovou třídou. Ale není tomu tak díky ceně,...  celý článek

Kdo peče s kým a kdo koho vlastní v automobilovém průmyslu?
Kdo komu patří: přehledný průvodce automobilkami

Letošní prodej Opelu společnosti PSA opět změnil situaci na poli automobilových koncernů a aliancí. Kdo peče s kým? A kdo koho vlastní? Připravili jsme velký...  celý článek

Další z rubriky

Veteránský závod Pražská noblesa
OBRAZEM: Pražská noblesa je závod, kde nevyhrává nejrychlejší

Rekordních 144 historických automobilů a motocyklů soutěžilo o uplynulém víkendu v pražské Jeremenkově ulici v závodě v pravidelnosti do vrchu. Na trať směly...  celý článek

Řidič, volant, řízení
Jezdíte v autě, nebo latríně? Ukliďte si i klimatizaci

Čas prosezený v autě už pomalu konkuruje tomu strávenému v obývacím pokoji na gauči. Za volantem tráví většina řidičů takovou dobu, že na čtyřech kolech jedí,...  celý článek

Ford Fiesta
Prodeje malých aut rostou, Evropané si dopřávají dražší provedení

S 1,8 milionu prodaných vozů je kategorie malých aut v prvním pololetí letošního roku stále nejpopulárnější automobilovou třídou. Ale není tomu tak díky ceně,...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.