Lada 2105 patří k nejlevnějším autům světa

Lada 2105 patří k nejlevnějším autům světa

Legendární lada konkuruje nejlevnějším autům, v Rusku stojí 63 tisíc

  • 197
Ruská automobilka AvtoVAZ se rozhodla zlevnit nejstarší model ve své nabídce. Legendární Ladu 2105, která má svůj původ ještě ve Fiatu 124, zlevní na 3 300 amerických dolarů.

Lada 2105 se začala v tehdejším Sovětském svazu vyrábět na začátku osmdesátých let a ve výrobním programu se udržela dodnes. Její kořeny přitom sahají ještě hlouběji. Model 2105 (také označován Riva) je vlastně vylepšený typ 2101, tedy známý Žiguli. Ten se vyráběl od roku 1970 do roku 1984. Jeho technickým základem přitom bylo evropské Auto roku 1966 Fiat 124, vyráběné v letech 1966-1974.

Není proto divu, že auto s technickým původem v šedesátých letech patří dnes k nejlevnějším vozům, které lze jako nové koupit. Prodává se ale jen na několika trzích, především v Rusku. Základní provedení stojí 168 926 rublů, tedy v přepočtu asi 105 000 korun. Jenže automobilka se rozhodla letitý vůz, jehož ojetinu z prvních ročníků už můžete přihlásit jako veterána, výrazně zlevnit.

Server RT.com s anglickými zprávami z Ruska uvedl, že nově bude model 2105 stát v základním provedení asi 3 300 dolarů, což je v přepočtu asi 63 000 korun. Přesná cena záleží na aktuálním kurzu dolaru vůči rublu nebo rublu vůči koruně, každopádně je jasné, že prastará lada se tímto stává pomyslným soupeřem pro Tatu Nano.

Je otázkou, který z vozů lze vlastně považovat za technický vyspělejší. Malý ruský sedan má motor 1,6 s osmi ventily a výkonem 53,5 kW a točivým momentem 116 Nm. Plní přitom emisní normu Euro 3. Jezdí na třináctipalcových kolech a spotřebuje 8,5 litru paliva na 100 kilometrů. Stejně jako Tata Nano pak ani lada nemá žádné technické vychytávky. Tatu Nano pohání 25kilowattový hliníkový dvouválec o objemu o litr menším (624 ccm), který je umístěný u zadní poháněné nápravy. Čtyřstupňová převodovka přenáší 48 newtonmetrů kroutícího momentu na dvanáctipalcová kola. Maximální rychlost je 105 km/h, zrychlení z nuly na šedesátku trvá 8 sekund.

Výše zmíněná cena nemusí být příliš překvapivá. Přes čtyřicet let stará konstrukce musí být z vývojového hlediska zaplacená snad již stokrát a tak jedinými náklady jsou ty aktuální výrobní. Zdá se, že 2105 bude v Rusku ještě nějakou dobu oblíbená.