MERCEDES 300 SL: Jeden z nejkrásnějších vozů automobilové historie

MERCEDES 300 SL: Jeden z nejkrásnějších vozů automobilové historie | foto: DaimlerChrysler

Legendární mercedes s racčími křídly zneuctěn

  • 48
Milovníci veteránů se chytají za hlavu, obdivovatelé extrémně rychlých a drahých aut jsou nadšeni. Z pohledu těch prvních se německá firma chystá zneuctít legendární Mercedes 300 SL; očima druhých připravuje obdivuhodné sportovní auto.

Totiž: pod kapotu kabrioletu z padesátých let minulého století chce montovat nejmodernější techniku. Slibuje to podle zprávy ČTK Frank Rickert z firmy Mechatronik, která hodlá veterány vybavovat novým motorem, převodovkou, řízením i nápravami.

Takto "zrekonstruované“ auto pak přijde na 450 tisíc eur, což je asi 12,5 milionu korun. Podle listu Die Welt si už jeden exemplář pořídil katarský šejk.

Možnost takové úpravy auta je však hodně teoretická; podle Rickerta si totiž každý zájemce musí "použitelný“ vůz sehnat sám. To nebude jednoduché: luxusních vozů se během celých padesátých let vyrobilo pouhých 1858 kusů. Mezi sběrateli je o ně obrovský zájem, takže pokud se dá v jakémkoli stavu sehnat, nebude to za méně než zhruba šest milionů korun.

Firma Mechatronik ze Stuttgartu chce původní motor nahradit novým ("pod kapotou už nezůstane nic, jak bylo dřív“, tvrdí Rickert), s nímž lze prý dosáhnout rychlosti 288 kilometrů v hodině; celé auto má být odlehčené.

Nejen milovníci veteránů však znehodnocením vzácného auta nebudou nadšeni, protože původní třílitrový šestiválec byl ve své době naprosto jedinečný tím, že pracoval s přímým vstřikováním benzinu.

A maximální rychlost auta, vážícího v originální verzi pouhých 1300 kilogramů, byla i tak 260 kilometrů v hodině; zrychlení z nuly na sto kilometrů v hodině rovných deset sekund.

Hvězdy ho milovaly
Legenda jménem Mercedes 300 SL (Sport Leicht = sportovní lehký, jiné zdroje uvádějí Super Leicht) se začala psát v roce 1952, kdy ještě čistě závodní vůz vyhrál závod 24 hodin Le Mans.

Do dvou let připravili ve Stuttgartu civilní verzi, v níž však zůstal závodní trubkový rám - takže dveře byly zavěšeny na střechu.

Po jejich otevření vypadalo auto jako pták s křídly, proto se mu začalo přezdívat Gullwing (křídlo racka). Přidáme-li nádhernou aerodynamickou karoserii, nemohl mercedes nemít úspěch u soudobých celebrit.

Pořídila si ho třeba Sophia Lorenová, Gina Lollobrigida, Romy Schneiderová, Clark Gable či dirigent Herbert von Karajan; ale i řada korunovaných hlav - třeba řecký kníže a jordánský král. A jeho kvality byly v roce 1999 odměněny: v anketě Auto století se dostal mezi 25 nejvýznamnějších automobilů světové historie.