Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Legendární motorkář opět poletí

  12:52aktualizováno  12:52
Evel Knievel je americkou legendou. Pro nás je jeho jméno jen legrační cizojazyčnou rýmovačkou (ívl nývl), ale zeptejte se třeba Phila Collinse nebo Johna Cashe, koho v mládí obdivovali. Mezi partou umělců a nezávislých skladatelů by si nepochybně vzpomněli na létajícího blázna s motorkou.

Byl to právě Evel, kdo dal Američanům zábavu, po které podvědomě prahli, zábavu plnou napětí, adrenalinu a násilí. Při svých nesčetných leteckých pokusech si přelámal sedmatřicet kostí a nejednou utekl hrobníkovi z lopaty - jako třeba v roce 1968, kdy místo, aby po přeletu fontány v Las Vegas přistál na rampu, roztříštil se o zaparkovaný mikrobus.

V kómatu, stavu blízkém smrti, strávil v nemocnici plných třicet dní. Fanoušci si tehdy mysleli, že jejich idol končí, ale mýlili se. Evel se už při návratu ze špitálu zajímal o osud svého stroje...

Robert Craig Knievel alias Evel Knievel je dnes už starší muž a jeho slavnou motorku sžírá rez. Hrdina, podle nějž jsou pojmenovány motorkářské obchody, žije dvacet let v ústraní a sem tam si skočí na skleničku nealka, neboť jeho játra kdysi podlehla cirhóze a lékaři mu je museli transplantovat.

Dvaašedesátiletý hrdina se totiž rozhodl dokázat, že ještě nedozrál do stařeckých papučí. "Chystám ještě jeden skok, nejdelší ve své kariéře," dušoval se nedávno v rozhovoru pro nevadský lokální tisk.

Skok za 12 milionů dolarů

Předběžně již stanovil termín, kdy hodlá svůj rekord pokořit. Riskantní zkoušku podstoupí příští rok na jaře při příležitosti otevření svého nového restaurantu Xperience Café u silnice na hranicích Kalifornie a Nevady, asi půl hodinu cesty z Las Vegas. Jeho součástí bude malé muzeum připomínající Evelovy největší úspěchy.

"Přemýšlel jsem, že to udělám znovu, a tak to znovu udělám," prohlásil. V minulosti nikdy neskočil víc než padesát metrů, ale nyní sní o letu ještě o deset metrů delším. Heroický čin mu pomůže splnit moderní motorka o menší hmotnosti a s lepším tlumením. Oproti předcházejícím pokusům chce snížit úhel nájezdové rampy a zvýšit odrazovou rychlost na 160 kilometrů v hodině.

Všechny významné televizní stanice v Americe mu již doručily lukrativní nabídky. "Zisky za přímý přenos mohou dosáhnout 12 milionů dolarů," uvedl Evel v Los Angeles, kde se setkal s představiteli společnosti Universal Pictures, aby s nimi dojednal práva na film popisující jednu z jeho nejdramatičtějších životních situací.

Krůček ke smrti

Ta se odehrála v roce 1974. Evel si vzal do hlavy, že na kapotované motorce připomínající kosmickou raketu přeskočí 400 metrů široký kaňon, a jakmile dosáhne protějšího břehu snese se na zem na padáku. Ve svých plánech ovšem nepočítal se silným větrem, který jej po opuštění kabiny zavál do řeky. Chybělo málo a skok přes Snake River Canyon mohl být jeho poslední.

I na toto drama Evel brzy zapomněl a hazardoval dalších šest let. V roce 1980 přeletěl řadu autobusů, a ač přistál na obě kola, prudkým nárazem si vykloubil rameno. Pohár přetekl, Evel dal motorku do garáže a oženil se. Vztah mu vydržel jedenáct let. "Prošel jsem si dost drsným manželstvím," řekl po rozvodu. "Jako bych byl léta připoután ke stromu chřestýšem. Chtěla, abych přestal být Evel Knievel, ale jsem, kdo jsem, a nebudu na tom nic měnit." V roce 1999 se oženil podruhé, vzal si o třicet let mladší Crystal Kennedyovou.

A že legendární kaskadér zůstává Evelem Knievelem i nadále, dosvědčuje jeho prohlášení: "Ještě jednou si skočím a pak se pěkně připravím na den, kdy mě uloží do dvoumetrové truhly."

Autor:



Nejčtenější

Nohu z plynu! Policie bude ve středu měřit na každém rohu, víme kde

(Ilustrační snímek)

Policisté budou ve středu 18. dubna měřit rychlost na stovkách míst v celé České republice, která vybrali občané....

Všichni dealeři Opelu dostanou výpověď, jsou málo produktivní

Opel Grandland X

Opel chystá v Evropě rozsáhlou úpravu prodejní sítě. Všichni dealeři dostanou výpověď, týkat se to bude i České...



Tesla opět nevyrábí. Musk spí v továrně ve spacáku, zradili ho roboti

Majitel firmy Tesla Elon Musk.

Výroba Tesly 3 opět stojí. Elon Musk věnuje všechen čas tomu, aby jeho automobilka na elektromobily konečně rozběhla...

Kamufláž, která nefunguje: nálepky na SPZ proti radarům jsou vyhozené peníze

Facebookové stránky nabízejí polep na SPZ proti radaru, po osvícení bleskem...

Přelepte, posprejujte SPZ a zákon vás nedohoní. Internet je plný tipů, jak bez rizika zakrýt registrační značku, aby ji...

Tesla Model S je méně ekologická než diesely, ukázala analýza ADACu

auto, spaliny, diesel (ilustrační snímek)

Německý autoklub se ve svém aktuálním testu nesoustředil jen na emise, které vznikají při provozu, ale i na výrobu...

Další z rubriky

Čína zruší povinnou účast domácích značek na výrobě cizích aut

Výroba octavií v čínském Ningbo nedaleko Šanghaje. Zbrusu nová továrna otevřela...

Čína do roku 2022 zruší limity pro podíl zahraničních investorů ve firmách v automobilovém sektoru a umožní jim tak...

Tesla Model S je méně ekologická než diesely, ukázala analýza ADACu

auto, spaliny, diesel (ilustrační snímek)

Německý autoklub se ve svém aktuálním testu nesoustředil jen na emise, které vznikají při provozu, ale i na výrobu...

VIDEO: Jak se obouvá rallyový speciál? Je to alchymie, guma vydrží 100 km

Jan Kopecký spotřebuje na Rallye Šumava maximálně 25 pneumatik

Tovární tým Škody pro iDNES.cz odhalil tajemství závodních pneumatik na Rally Šumava. Tradiční česká soutěž startuje v...

Najdete na iDNES.cz