Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Legendární motorkář opět poletí

  12:52aktualizováno  12:52
Evel Knievel je americkou legendou. Pro nás je jeho jméno jen legrační cizojazyčnou rýmovačkou (ívl nývl), ale zeptejte se třeba Phila Collinse nebo Johna Cashe, koho v mládí obdivovali. Mezi partou umělců a nezávislých skladatelů by si nepochybně vzpomněli na létajícího blázna s motorkou.

Byl to právě Evel, kdo dal Američanům zábavu, po které podvědomě prahli, zábavu plnou napětí, adrenalinu a násilí. Při svých nesčetných leteckých pokusech si přelámal sedmatřicet kostí a nejednou utekl hrobníkovi z lopaty - jako třeba v roce 1968, kdy místo, aby po přeletu fontány v Las Vegas přistál na rampu, roztříštil se o zaparkovaný mikrobus.

V kómatu, stavu blízkém smrti, strávil v nemocnici plných třicet dní. Fanoušci si tehdy mysleli, že jejich idol končí, ale mýlili se. Evel se už při návratu ze špitálu zajímal o osud svého stroje...

Robert Craig Knievel alias Evel Knievel je dnes už starší muž a jeho slavnou motorku sžírá rez. Hrdina, podle nějž jsou pojmenovány motorkářské obchody, žije dvacet let v ústraní a sem tam si skočí na skleničku nealka, neboť jeho játra kdysi podlehla cirhóze a lékaři mu je museli transplantovat.

Dvaašedesátiletý hrdina se totiž rozhodl dokázat, že ještě nedozrál do stařeckých papučí. "Chystám ještě jeden skok, nejdelší ve své kariéře," dušoval se nedávno v rozhovoru pro nevadský lokální tisk.

Skok za 12 milionů dolarů

Předběžně již stanovil termín, kdy hodlá svůj rekord pokořit. Riskantní zkoušku podstoupí příští rok na jaře při příležitosti otevření svého nového restaurantu Xperience Café u silnice na hranicích Kalifornie a Nevady, asi půl hodinu cesty z Las Vegas. Jeho součástí bude malé muzeum připomínající Evelovy největší úspěchy.

"Přemýšlel jsem, že to udělám znovu, a tak to znovu udělám," prohlásil. V minulosti nikdy neskočil víc než padesát metrů, ale nyní sní o letu ještě o deset metrů delším. Heroický čin mu pomůže splnit moderní motorka o menší hmotnosti a s lepším tlumením. Oproti předcházejícím pokusům chce snížit úhel nájezdové rampy a zvýšit odrazovou rychlost na 160 kilometrů v hodině.

Všechny významné televizní stanice v Americe mu již doručily lukrativní nabídky. "Zisky za přímý přenos mohou dosáhnout 12 milionů dolarů," uvedl Evel v Los Angeles, kde se setkal s představiteli společnosti Universal Pictures, aby s nimi dojednal práva na film popisující jednu z jeho nejdramatičtějších životních situací.

Krůček ke smrti

Ta se odehrála v roce 1974. Evel si vzal do hlavy, že na kapotované motorce připomínající kosmickou raketu přeskočí 400 metrů široký kaňon, a jakmile dosáhne protějšího břehu snese se na zem na padáku. Ve svých plánech ovšem nepočítal se silným větrem, který jej po opuštění kabiny zavál do řeky. Chybělo málo a skok přes Snake River Canyon mohl být jeho poslední.

I na toto drama Evel brzy zapomněl a hazardoval dalších šest let. V roce 1980 přeletěl řadu autobusů, a ač přistál na obě kola, prudkým nárazem si vykloubil rameno. Pohár přetekl, Evel dal motorku do garáže a oženil se. Vztah mu vydržel jedenáct let. "Prošel jsem si dost drsným manželstvím," řekl po rozvodu. "Jako bych byl léta připoután ke stromu chřestýšem. Chtěla, abych přestal být Evel Knievel, ale jsem, kdo jsem, a nebudu na tom nic měnit." V roce 1999 se oženil podruhé, vzal si o třicet let mladší Crystal Kennedyovou.

A že legendární kaskadér zůstává Evelem Knievelem i nadále, dosvědčuje jeho prohlášení: "Ještě jednou si skočím a pak se pěkně připravím na den, kdy mě uloží do dvoumetrové truhly."

Autor:




Nejčtenější

Opel Insignia první generace
Ojetý Opel Insignia boduje cenou. Minusem je prostor a kila

Insignia na trhu s ojetými automobily prodejní rekordy netrhá. To se přirozeně projevuje na cenách vozů. Jako ojetina tak přijde levněji i o desítky tisíc ve...  celý článek

Kdo peče s kým a kdo koho vlastní v automobilovém průmyslu?
Kdo komu patří: přehledný průvodce automobilkami

Letošní prodej Opelu společnosti PSA opět změnil situaci na poli automobilových koncernů a aliancí. Kdo peče s kým? A kdo koho vlastní? Připravili jsme velký...  celý článek

Škoda Rapid Spaceback ScoutLine
VW dál plánuje levné auto pro Čínu. Indii má na starost Škoda

Navzdory zmrazení jednání s indickou Tata Motors pokračuje Volkswagen v plánu na vstup do segmentu levných aut. Do roku 2020 chce mít dvě nové modelové...  celý článek

Ferdinand Porsche se svým zkušebním, nejúspěšnějším vozem Volkswagen Brouk
Vychází kniha o Porscheho začátcích pod hákovým křížem

Pro Ferdinanda Porscheho bylo bodem zvratu setkání s Adolfem Hitlerem. Po špatných obchodech byl automobilový inženýr značně zadlužený, když v květnu roku 1933...  celý článek

Test zimních pneumatik pro SUV
Suverenita SUV je v zimě zrádná. Pohon všech kol zimní gumy nenahradí

„Kvalitní zimní pneumatiky jsou bezpodmínečně nutné i u pohonu všech kol,“ varují odborníci, kteří otestovali pláště pro velká SUV v rozměru 235/55 R 17. Ty...  celý článek

Další z rubriky

Volvo od roku 2019 nabídne pouze elektrická či hybridní auta
Evropa je pozadu ve výrobě baterií pro elektroauta

Evropská komise má zájem o vytvoření konsorcia typu Airbusu, které by spojilo přední evropské společnosti s cílem vyvíjet technologie pro baterie. V této...  celý článek

Volkswagen Golf sedmé generace prošel faceliftem.
VW upraví strategii, aby si Volkswagen, Škoda a Seat nekonkurovaly

Koncern VW chce, aby se její tři značky pro masový trh více odlišily, omezilo se tak překrývání a potlačilo napětí v rámci skupiny. Prohlásil to generální...  celý článek

Pražská taxikářka Kateřina Šenkeříková
Ženy za volantem: Milí řidiči, chceme vám říct...

Jedenadevadesátiletá královna Alžběta II. celý život jezdí autem, aniž by měla řidičák, Eliška Junková by strčila spoustu mužů za volantem do kapsy, první...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.