Vítězslav Záborec se svou Škodou 130 RS

Vítězslav Záborec se svou Škodou 130 RS | foto: Jiří Bervida, MF DNES

Legendární Škodu 130 RS si stavěl tři roky

  • 46
Jedenadvacetiletý mladík stavěl legendu 70. let - Škodu 130 RS - tři roky. "Připomíná porsche," říkal hrdě na srazu škodovek na Klatovsku.

Jedenadvacetiletý Vítězslav Záborec je blázen do aut. Na rozdíl od svých vrstevníků si však nelibuje jen v novinkách světových automobilek, ale jeho vášní jsou autoveteráni.

"Mám repliku vozu Škoda 130 RS, originály začaly jezdit kolem roku 1975. Konkrétně můj model o dva roky později,“ konstatuje jednadvacetiletý Vítězslav Záborec.

Na svém voze pracoval tři roky. "Karoserie je vyrobená ze tří původních. A samozřejmě technické vybavení, motor nebo brzdy, jsou nové,“ upozorňuje Záborec.

Škoda 130 RS

Neustále dokupuje nové a nové díly. "Teď přes zimu plánuju změnu motoru. Brzy mi přijde balíček ze Spojených států,“ těší se mladý muž, který je přesvědčen, že na vozidle se dá pořád něco vylepšovat.

Typ Škoda 130 RS jej zaujal svým vzhledem. "Je úplně jiný než ostatní škodovky. Připomíná porsche, a to se mi líbí,“ popisuje Vítězslav Záborec.

A jak se shání díly? "Něco se dá koupit na stránkách, které se na výměnu dílů do škodovek zaměřují, velká část je domácí výroby. Původní na autě už není téměř nic,“ doplňuje muž, jehož zaměstnáním je ekologická likvidace autovraků.

Škoda 130 RS

Řídí veterány i poslepu
Vítězslav Záborec nechyběl na víkendovém srazu majitelů starých škodovek v Běšinech na Klatovsku.

"Sjelo se sem zhruba sto osmdesát účastníků,“ říká organizátor akce Roman Šavel. K vidění byly vozy nové, ale i staré více než padesát let.

Na programu byla soutěž o nejhlasitější výfuk nebo jízda zručnosti naslepo. "Je to slalom, při kterém má řidič zavázané oči a naviguje jej spolujezdec,“ popisuje Šavel.

"V pátek se také jely sprinty a noční orientační závod, kdy posádka jede podle itineráře a na jednotlivých zastávkách plní soutěžní úkoly. Jedním z nich je třeba zdolání opičí dráhy v šesti metrech nad zemí,“ přibližuje Roman Šavel.

Vrcholem víkendového programu byl amatérský závod. Na dvou stech kilometrech čekaly na závodníky tři rychlostní zkoušky.

Ty se jely na Strážovsku, v Klatovech-Beňovech a v bývalých klatovských kasárnách. Na srazech se schází zpravidla lidé podobného ražení.

"Chceme se pochlubit a poměřit, co jsme doma vyrobili. Samozřejmě si taky popovídáme, poradíme a zazávodíme,“ zamýšlí se Záborec.

Podle pořadatele mají účastníci společné nadšení pro auta. "Jsou to lidé, které zaujaly staré škodovky. Mají je doma, ladí je, udržují. Auta neberou jako spotřební zboží,“ přibližuje Šavel.

Sraz v Běšinách se konal již podvanácté. Podobné akce se pořádají po celé republice během sezony téměř každý víkend.