Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Nejdražší propadák od Jaguaru si konečně drží cenu. Po dvaceti letech

aktualizováno 
Měl to být nejrychlejší, ale také nejdražší sériový vůz všech dob. Superauto, se kterým se upadající britská značka Jaguar vrátí mezi světovou elitu. V roce 1992 se Jaguar XJ 220 dostal k prvním zákazníkům, kteří si jej dva roky před tím předplatili. Většinou už však o něj vůbec nestáli.

Jaguar XJ 220 | foto: Jaguar

Jaguar XJ 220 byl jako nový ke koupi také v Československu.  Auto, které v showroomu v pražské Vodičkově ulici šokovalo kolemjdoucí cenovkou 27 milionů korun, nakonec skončilo v soukromém muzeu Antonína Charouze v Lánech.

Ani dvacet let od neslavného prodejního startu nejrychlejšího jaguaru všech dob není zcela zřejmé, co způsobilo tak rychlý odliv nadšení bohatých fanoušků značky. Z 1 200 předběžných objednávek měla nakonec vzniknout omezená série 350 kusů. Ani na tu však nedošlo, výroba se zastavila už v roce 1994 na čísle 275.

Jaguar XJ 220

Automobilka s odstupem času přiznává, že XJ 220 přišel do jiné společenské nálady, než ve které vznikal. Vinu připisuje také překupníkům, kteří se po přehnaných očekáváních, kdy cenu auta nerealisticky přifoukli, snažili objednaných vozů za každou cenu zbavit.

Ale zřetelný podíl na neúspěchu nese i samotný Jaguar. Od prvního prototypu k sériové verzi prodělal XJ 220 výrazné technické změny, které mnozí předplatitelé označili za podvod. A hrozili soudní žalobou, když nedostanou své peníze zpět. Horší publicitu právě uváděné novinky si lze jen těžko představit.

Znovu to všem ukážeme

Začátkem 80. let minulého století vyrábí Jaguar pouhých 15 000 aut ročně a už to vypadá, že kvůli prohlubujícím se problémům s kvalitou míří k neodvratnému konci. Jenže v roce 1984 nastupuje do čela firmy energický John Egan, který umí vytrhnout zaměstnance z letargie a k tomu dokáže pověst značky během pouhých pár měsíců nečekaně vylepšit.

Jaguar XJ 220

Jaguar XJ 220 v číslech

  • Šestiválcový motor D0HC, čtyři ventily na válec, dvě turba 
  • Objem 3 498 cm3, výkon 404 kW/550 k
  • Pohotovostní hmotnost 1 440 kg
  • Zrychlení z 0-100 km/h za 3,9 s,
    0-200 km/h za 12 s, 0-300 km/h za 32,4 s
  • Maximální rychlost 343 km/h

Na tento okamžik čeká i šéfkonstruktér Jaguaru Jim Randle, který sní o návratu značky do slavného závodu v Le Mans. Peníze na vývoj závodního auta ovšem Jaguar nemá, a tak se Randle a jeho nejbližší spolupracovníci scházejí nad "Projektem XK 220" ve svých volných chvílích, nejčastěji o sobotách. Spolek dobrovolníků, jenž si v automobilce vysloužil označení Saturday Club, nezvolil název pro svůj projekt náhodně: auto má vyvinout rychlost 220 mil (354 km/h) a zahanbit všechny své soupeře z řad Ferrari, Lamborghini a Porsche.

Jakkoliv mají dobrovolné sobotní směny nádech naivní romantiky, Randle přistupuje ke své představě s maximální zodpovědností. Vznikají tak například dva alternativní návrhy karoserie, z nichž ten vítězný, od designéra Keitha Helfera, okouzlí hned několik firem, které Jaguar do společného podniku láká. Například od FF Developments, která v roce 1966 vyvinula pro model Jensen FF první sériový pohon všech kol a ABS, chce Jaguar řešení pohonu 4x4, firmy Park Sheet a Alcan zase mají dodat podvozek, hliníkovou karoserii a bezpečnostní rámy.

Jaguar XJ 220

A pak přichází červen 1988, kdy Jaguar se strojem XJR 9, který postavil ve spolupráci s TWR (Tom Walkinshaw Racing) skutečně poráží všechny své soupeře ve slavném závodu Le Mans. Přesně čtyřicet let poté, co na stejném místě automobilka zazářila s modelem XK 120.

Když v říjnu téhož roku Jaguar vystaví prototyp XJ 220 na výstavě v Birminghamu, je toto gesto považováno za definitivní tečku temného období britské automobilové legendy. Na pódiu stojí pět metrů automobilové krásy s racčími křídly a dvanáctiválcovým motorem nad zadní nápravou, který svůj výkon přes 500 koní posílá ke všem čtyřem kolům. Své plány na sériovou výrobu oznámí Jaguar až na sklonku roku 1989. To už natěšení zájemci po stovkách žhaví telefonní linky do Coventry a žádají o neodkladný zápis do pořadníku.

Jaguar XJ 220

Nejrychlejší Ford Transit všech dob

Tou dobou však už vývoj auta probíhá několik měsíců v bizarním utajení. Jaguar kupuje dodávku Ford Transit, která se od běžné verze liší jen podivnými hliníkovými disky a pneumatikami s rychlostním indexem ZR. Nic netušící okolí má co do činění s monstrem, které dokáže na stovku zrychlit za necelých pět vteřin. Přesně tak probíhají u Jaguaru zkoušky nového motoru.

Útroby transitu však neukrývají původně slibovaný atmosferický dvanáctiválec, ale dvěma turby přeplňovaný 3,5litrový šestiválec, který pro Jaguar vyvinul TWR. John Egan to nepovažuje za problém, protože i s ním předsériové kusy dokážou splnit původně vytyčenou rychlostní metu. Tedy přesněji, dokážou to téměř.

Šéfovi Jaguaru nevadí ani ústup od pohonu 4x4, ani fakt, že racčí křídla nahradily u sériového proveden konvenční dveře.

Když princezna Diana před zraky kamer otvírá novou výrobní linku a první vyrobené kusy si z továrny odváží zpěvák Elton John a brunejský sultán, dosahuje ochota nakupovat absolutního vrcholu.

Jaguar XJ 220 nakonec dostal namísto slibovaného dvanáctiválce motor s

Jenže nadšení pro vůz, za který automobilka v Evropě žádá 470 000 liber nebo 1,1 milionu německých marek, rychle opadá. První testy ukazují, že v běžném silničním provozu je Jaguar XJ 220 spíše nepoužitelný: má mizerný rejd, je z něj špatný výhled a k jeho ovládání jsou zapotřebí vypracované svaly.

Fotogalerie

K tomu mu nový vlastník Jaguaru, americký Ford, nadělil pochybně vyhlížející přístrojovou desku z laciného plastu, která dokonale zabila dojem z hliníkového interiéru a kevlarem potažených sedadel.

Překupníci, kteří investovali do záloh, museli se svými právníky rychle vymyslet, jak své peníze dostat zpět. A při pohledu do poloprázdného motorového prostoru je patrně napadlo, že je automobilka vlastně obelhala, když autu nadělila jen šest válců a obyčejné dveře.

Pověst XJ 220 se ocitla v troskách. A nezachránil ji ani speciální model 220 S, který automobilka představila už v srpnu 1993. Na auto s karbonovou karoserií a motorem posíleným na 680 koní, který stačil pro rychlost 370 km/h, už nechce skládat zálohy vůbec nikdo. Jaguar jich nakonec vyrobí pouhých pět kusů.

Jaguar XJ 220 S

A pověst totálního propadáku neopouští Jaguar XJ 220 ani dnes, kdy už pomalu míří do kategorie veteránů. Za zachovalé exempláře s maximálně několika tisíci kilometry na tachometru žádají prodejci 200 000 eur, zatímco Ferrari F40 ze stejné doby si cení na dvojnásobek. A protože ceny přehlížené legendy se na této úrovni drží už několik let a nezamávala s nimi ani hospodářská krize, stává se Jaguar XJ 220 po dvaceti letech konečně dobrou investicí.

Autoři:



Nejčtenější

Vánoční shon znamená i chaos na parkovišti. A „ťukanců“ přibývá

Parkoviště před pražským obchodním centrem Metropole Zličín bylo během druhé...

Dlouhé minuty čekání, pak ještě delší hledání parkovacího místa a k tomu vystresovaní řidiči, kteří si navzájem...

Trik s dotací: Bude každý majitel Tesly v Německu vracet 4 tisíce eur?

Tesla Model S 85D

Aby bylo možné získat v Německu na koupi elektromobilu dotaci ve výši 4 tisíce eur, nesmí překročit cena vozu hranici...



Poctivost zdraží kontroly aut. Konec švindlů s měřením emisí

Fiat 500X při měření emisí ve švýcarské laboratoři na objednávku německé...

Od Nového roku začnou platit přísnější pravidla pro emisní kontroly. Každé auto bude mít fotku. Ale jsou s tím opět...

První jízda s Eclipse Cross. Nová éra Mitsubishi začíná nadějně

Mitsubishi Eclipse Cross

Japonsko je pro Evropana úplně jiný svět. Co je zvykem jinde, se tam nedělá. Třeba se nepřetahují zaměstnanci, prostě...

Filtr pevných částic z druhovýroby: Příliš drahá atrapa

Použitý filtr pevných částic

Problém s drahými filtry pevných částic řeší tisíce řidičů. Často se snaží ušetřit a vybírají mezi lacinými kopiemi....



Další z rubriky

První sportovní porsche zabilo Jamese Deana. Teď slaví 60 let v důchodu

Porsche 550 Spyder na závodě Carrera Panamericana 1954, za volantem Jaroslav...

Ne vždy byla značka Porsche takovou legendou jako dnes. V padesátých letech se teprve pomalu prosazovala a jedním z...

Před 50 lety vyjel polský Fiat 125p, v ČSSR jich jezdilo přes 80 tisíc

Fiat 125p Polski

Polský automobilový průmysl je spojen zejména s výrobou licenčních fiatů. Jedním z nejúspěšnějších byl kromě „malucha“...

Mercedes A slaví 20 let, kariéru odstartoval průšvihem s kotrmelcem

Mercedes A první generace při testech stabilizačního systému ESP v roce 1997.

Horší start kariéry snad žádné auto v historii nemělo. Revoluční Mercedes zcela nové třídy A měl prémiovou značku a...



Najdete na iDNES.cz