Legendární toyota ožila, místo šestiválce pod kapotou mňoukají kočky

  16:48
Toyota 2000GT je jeden z nejvzácnějších japonských sporťáků. Je totiž vlastně první japonský supersport a vzniklo jich jen 337, takže je dnes hlavně sběratelským unikátem. Teď je z jednoho z nich solární elektromobil, který má změnit mínění o solárních autech.

Dlouhonosá toyota byla první a hned se také stala víc než dobrým soupeřem italských a britských sporťáků té doby. Byla jako zjevení už proto, že v té době i dlouho poté nebyly japonské automobily přeborníky v kráse a eleganci. Elegantní karoserii kupátka s výklopnými světly vytvořil japonský návrhář Satoru Nozaki.

Toyota 2000 GT SEV

Odložený projekt Nissanu

Mnozí přičítají návrh vozu známému německo-americkému návrháři Albrechtu Goertzovi, který se proslavil návrhy automobilů BMW 507 nebo spoluúčastí při návrhu vozu Datsun 240Z. Goertz odjel počátkem 60. let do Japonska ke společnosti Yamaha, kde spolupracoval na vývoji dvoumístného sportovního vozu pro Nissan. Byl postaven funkční prototyp, ale Nissan se rozhodl projekt nerealizovat. Yamaha však spolupracovala i s automobilkou Toyota, jež byla považována za nejkonzervativnějšího výrobce aut v Japonsku. Toyota, která si přála vylepšit svoji pověst, návrh Yamahy přijala, ale použila vlastní design od svého návrháře Satoru Nozakiho.

Zdroj: wikipedia.cz

Je to občas opomíjená ikona sportovních aut 60. let. Toyota dala s 2000GT světu vědět, že Japonci umí stavět sportovní auta. A to dokonce tak, že o něm redaktoři renomovaného amerického automagazínu Road & Track napsali, že je to "jedno z nejvíce vzrušujících a nejzábavnějších aut, které kdy řídili". A postavili ho vedle ikonického Porsche 911.

Jediným problémem Toyoty 2000GT byla její vysoká cena. Za 6 800 dolarů bylo možné koupit si prestižnější porsche nebo jaguary. Nakonec byl projekt supertoyoty pro automobilku ztrátový. Vzhledem k pouhým 337 vyrobeným vozům patří 2000GT v současnosti k vyhledávaným japonským klasickým vozům.

Toyota 2000 GT

 
A tahle automobilová legenda dnes dala vzniknout bláznivé přestavbě: 2000GT SEV. Tři písmena na konci jsou důležitá, je to zkratka pro Solar Electric Vehicle, tedy solární elektrické vozidlo.

Původní Toyota 2000GT pokořovala ve své době rychlostní rekordy. Řadový 150koňový šestiválec, který pro tohle kupé postavila Yamaha na základě toyotího motoru, spolupracoval s pětistupňovou manuální převodovkou.

Kabrio pro Bonda

Paradoxně možná známější než kupé je kabriolet, který ale Toyota nikdy neprodávala. Postavili ho pro Jamese Bonda, Sean Connery v něm jel jako 007 v bondovce Žiješ jen dvakrát. Ve filmu řídila auto převážně Bondova přítelkyně Aki. Speciálně pro bondovku byly v automobilce na zakázku vyrobeny dva kusy roadsteru. Neměly střechu, jen zvýšený čalouněný lem v zadní části kabiny, který měl vypadat jako složená střecha.

Konstruktéři pod hlavičkou Crazy Car Project teď vyměnili původní benziňák za 161koňový elektromotor, který živí 35kWh li-ion baterky dobíjený solárními články, pohon zadních kol zůstal zachován. Fotovoltaické články pokryly černou kapotu, další průhledné umístili stavitelé na zadní okno. Je to první stavba japonských úpravců. Vše proběhlo pod dohledem Toyoty, komponenty dodal Panasonic, JBL a Gentex.

Na elektřinu ze Slunce umí tahle toyota prý uhánět až dvoustovkou. Maximální rychlost původní benzinové 2000GT byla 215 km/h.

"Lidé si mohou říci, že jsme blázni," prohlásil šéf Crazy Car Project Naohiko Saito. "Věříme ale, že jim tak můžeme ukázat, že solární auta mohou být zábavná. A to jsme tímto projektem chtěli dokázat."

Úprav se dočkal i interiér, duch původní supertoyoty mu ale zůstal. Na bio-notu hrají koberečky z biovláken, vnitřní zpětné zrcátko funguje i jako displej.

Nová ekologická verze ale zatím má jednu poměrně podstatnou vadu. Trvá totiž téměř dva týdny, než se elektromobil úplně nabije. Jeho tvůrci s ním přesto letos chtějí vyrazit na závody elektromobilů.

"Snem inženýrů je, aby se účinnost baterií tohoto vozu vylepšila natolik, aby se auto dokázalo dobíjet za provozu a nebylo omezováno nutností zastavit kvůli dobíjení," říká Naohiko Saito.

Tvůrcům se nicméně podařilo odstranit jinou velkou vadu elektromobilů, kterou pro milovníky sportovních vozů představuje jejich příliš tichý chod.

Toyota 2000 GT SEV

Nová verze 2000GT našla hravé řešení: sešlápnutí plynu může doprovázet celá škála zvukových efektů včetně mňoukajících koček, kvokajících slepic či startující rakety.

"Mým osobním favoritem je zvuk běžících koňských kopyt," řekl Saito. "Umím si představit, jak překvapený by byl řidič obyčejného vozidla, kdybych ho dojel a on slyšel za sebou jejich zvuk," dodal. Původní uhrančivý hlas to ale určitě nahradit nedokáže...

Toyota 2000GT SEV byla k vidění na největší výstavě tuningových aut světa 2012 Tokyo Auto Salon. 


Vše o elektromobilech a nové éře automobilismu, světových trendech v této oblasti a měnící se legislativě. Prohlédněte si nejnovější modely elektromobilů a podívejte se, jak dopadly v testovacích jízdách redaktora Technetu, Václava Nývlta, který za volanty aut do zásuvky objevuje krásy i strasti elektromobility.

Nizozemsko může dobíjet elektromobily, nebo domácnosti. Obojí ne, síť nestačí

Nizozemská elektrická síť kapacitně nestíhá, když se dobíjí stávajících 450...

Kapacita elektrické sítě v Nizozemsku nestačí balancovat elektromobilitu. Omezení provozu veřejných...

Obří lis i vlastní motory. Elektrovůz Xiaomi žhaví gumy. Prozkoumali jsme ho

Xiaomi SU7

VIDEO Exkluzivně Čínský výrobce chytrých telefonů a prvků chytré domácnosti se na veletrhu Mobile World Congress...

Analýza: Výroba elektromobilů bude levnější než aut na benzin, zdraží opravy

Také Toyota plánuje využití technologie giga-casting.

VIDEO Výroba bateriových elektromobilů bude do roku 2027 v průměru levnější než výroba srovnatelných vozů...

Soumrak výroby aut v Evropě. Čína v továrně Fiatu, tu po fordech nikdo nechce

Leapmotor má být v Evropě nízkonákladovou značkou, která se má zaměřit výhradně...

VIDEO Italsko-francouzskou rozmíšku v koncernu Stellantis má vyřešit předhozená kost v podobě výroby...

Francie stopla sociální leasing elektroaut pro chudé. Došly peníze na dotace

Minielektromobil Citroën Ami má hmotnost 485 kg, z čehož přibližně 60 kg...

Francouzská vláda tento týden oznámila, že po zbytek letošního roku pozastavuje program dotací pro...

Čínská automobilka BYD dobývá Evropu. Díky ceně ovládla rakouský tendr

Poprvé byl čínský vůz korunován evropskými novináři. Pro porotu Autobest se...

Čínské automobilky se na evropském trhu teprve začínají výrazněji prosazovat. Před pár dny se ale...

Cena niklu klesá, i když je důležitý pro výrobu baterií do elektroaut

Důl na nikl v ruském Norilsku (24. srpna 2021)

Výroba baterií do elektroaut se neobjede bez nejrůznějších kovů, mezi něž se řadí i nikl. Jeho...

  • Nejčtenější

Autoškoly mají povinně vyučovat holandský chvat na otevření dveří, přeje si EU

25. března 2024

Autoškoly by se měly do budoucna při výcviku nových řidičů věnovat bezpečnosti chodců a cyklistů....

Ukrajinský malíř nevzdává boj se Škodou. Spor o design zamítl i ústavní soud

28. března 2024

Malíř a designér Vladislav Vovkanič neuspěl s ústavní stížností ve sporu se společností Škoda Auto....

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

AUTOVIDEO: Čínské ferrari nemá žádné zápaďácké díly. Stovku dá za 1,9 s a stojí třetinu

24. března 2024

Čína se stále více emancipuje i v případě supersportovních aut. V poslední době se objevily...

Autorizované, nebo neautorizované servisy? Boj mezi nimi se vyostřuje

22. března 2024

Dát auto do autorizovaného, nebo neautorizovaného servisu? Věčné dilema, které nemá jednoduchou...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Šedesátiny slavné škodovky. Embéčko bylo krásné a moderní, na dlouho poslední

21. března 2024

Dnešní Škoda se dá co do objemu výroby i množství modelů jen těžko srovnávat s předchozí...

Xiaomi na kolech v prodeji. Čínský výrobce telefonů už nabízí svůj elektrovůz

28. března 2024,  aktualizováno  15:25

Čínský výrobce chytrých telefonů Xiaomi vstupuje na trh s elektromobily. Firma v Číně zahajuje...

Diář petrolheada: Do Mostu dorazí klenoty z Mnichova i Stuttgartu

28. března 2024

Zdá se, že i přes poslední záchvěvy je zima u konce a vládu po ní přebírá snad rovnou léto. Alespoň...

Za nula i skoro sedm procent. Úrok na dotovaný elektromobil se hodně liší

28. března 2024

V půlce března byly v Česku spuštěny dotace na elektromobily. Řada lidí je vítá, ale systém podpory...

Ukrajinský malíř nevzdává boj se Škodou. Spor o design zamítl i ústavní soud

28. března 2024

Malíř a designér Vladislav Vovkanič neuspěl s ústavní stížností ve sporu se společností Škoda Auto....

Zvolte jméno roku 2024 a vyhrajte Nutrilon a Hami v celkové hodnotě 130.000 Kč
Zvolte jméno roku 2024 a vyhrajte Nutrilon a Hami v celkové hodnotě 130.000 Kč

Každý týden můžete získat zajímavé balíčky od značek Nutrilon a Hami v celkové hodnotě 130.000 Kč. Hrajte s námi a získejte hlavní výhru, balíček s...

Rána pro britskou monarchii. Princezna Kate má rakovinu, chodí na chemoterapii

Britská princezna z Walesu Kate (42) se léčí s rakovinou. Oznámila to sama ve videu na sociálních sítích poté, co se...

Smoljak nechtěl Sobotu v Jáchymovi. Zničil jsi nám film, řekl mu

Příběh naivního vesnického mladíka Františka, který získá v Praze díky kondiciogramu nejen pracovní místo, ale i...

Rejžo, jdu do naha! Balzerová vzpomínala na nahou scénu v Zlatých úhořích

Eliška Balzerová (74) v 7 pádech Honzy Dědka přiznala, že dodnes neví, ve který den se narodila. Kromě toho, že...

Pliveme vám do piva. Centrum Málagy zaplavily nenávistné vzkazy turistům

Mezi turisticky oblíbené destinace se dlouhá léta řadí i španělská Málaga. Přístavní město na jihu země láká na...

Kam pro filmy bez Ulož.to? Přinášíme další várku streamovacích služeb do TV

S vhodnou aplikací na vás mohou v televizoru na stisk tlačítka čekat tisíce filmů, seriálů nebo divadelních...