Legendární toyota ožila, místo šestiválce pod kapotou mňoukají kočky

  • 26
Toyota 2000GT je jeden z nejvzácnějších japonských sporťáků. Je totiž vlastně první japonský supersport a vzniklo jich jen 337, takže je dnes hlavně sběratelským unikátem. Teď je z jednoho z nich solární elektromobil, který má změnit mínění o solárních autech.

Dlouhonosá toyota byla první a hned se také stala víc než dobrým soupeřem italských a britských sporťáků té doby. Byla jako zjevení už proto, že v té době i dlouho poté nebyly japonské automobily přeborníky v kráse a eleganci. Elegantní karoserii kupátka s výklopnými světly vytvořil japonský návrhář Satoru Nozaki.

Toyota 2000 GT SEV

Odložený projekt Nissanu

Mnozí přičítají návrh vozu známému německo-americkému návrháři Albrechtu Goertzovi, který se proslavil návrhy automobilů BMW 507 nebo spoluúčastí při návrhu vozu Datsun 240Z. Goertz odjel počátkem 60. let do Japonska ke společnosti Yamaha, kde spolupracoval na vývoji dvoumístného sportovního vozu pro Nissan. Byl postaven funkční prototyp, ale Nissan se rozhodl projekt nerealizovat. Yamaha však spolupracovala i s automobilkou Toyota, jež byla považována za nejkonzervativnějšího výrobce aut v Japonsku. Toyota, která si přála vylepšit svoji pověst, návrh Yamahy přijala, ale použila vlastní design od svého návrháře Satoru Nozakiho.

Zdroj: wikipedia.cz

Je to občas opomíjená ikona sportovních aut 60. let. Toyota dala s 2000GT světu vědět, že Japonci umí stavět sportovní auta. A to dokonce tak, že o něm redaktoři renomovaného amerického automagazínu Road & Track napsali, že je to "jedno z nejvíce vzrušujících a nejzábavnějších aut, které kdy řídili". A postavili ho vedle ikonického Porsche 911.

Jediným problémem Toyoty 2000GT byla její vysoká cena. Za 6 800 dolarů bylo možné koupit si prestižnější porsche nebo jaguary. Nakonec byl projekt supertoyoty pro automobilku ztrátový. Vzhledem k pouhým 337 vyrobeným vozům patří 2000GT v současnosti k vyhledávaným japonským klasickým vozům.

Toyota 2000 GT

 
A tahle automobilová legenda dnes dala vzniknout bláznivé přestavbě: 2000GT SEV. Tři písmena na konci jsou důležitá, je to zkratka pro Solar Electric Vehicle, tedy solární elektrické vozidlo.

Původní Toyota 2000GT pokořovala ve své době rychlostní rekordy. Řadový 150koňový šestiválec, který pro tohle kupé postavila Yamaha na základě toyotího motoru, spolupracoval s pětistupňovou manuální převodovkou.

Kabrio pro Bonda

Paradoxně možná známější než kupé je kabriolet, který ale Toyota nikdy neprodávala. Postavili ho pro Jamese Bonda, Sean Connery v něm jel jako 007 v bondovce Žiješ jen dvakrát. Ve filmu řídila auto převážně Bondova přítelkyně Aki. Speciálně pro bondovku byly v automobilce na zakázku vyrobeny dva kusy roadsteru. Neměly střechu, jen zvýšený čalouněný lem v zadní části kabiny, který měl vypadat jako složená střecha.

Konstruktéři pod hlavičkou Crazy Car Project teď vyměnili původní benziňák za 161koňový elektromotor, který živí 35kWh li-ion baterky dobíjený solárními články, pohon zadních kol zůstal zachován. Fotovoltaické články pokryly černou kapotu, další průhledné umístili stavitelé na zadní okno. Je to první stavba japonských úpravců. Vše proběhlo pod dohledem Toyoty, komponenty dodal Panasonic, JBL a Gentex.

Na elektřinu ze Slunce umí tahle toyota prý uhánět až dvoustovkou. Maximální rychlost původní benzinové 2000GT byla 215 km/h.

"Lidé si mohou říci, že jsme blázni," prohlásil šéf Crazy Car Project Naohiko Saito. "Věříme ale, že jim tak můžeme ukázat, že solární auta mohou být zábavná. A to jsme tímto projektem chtěli dokázat."

Úprav se dočkal i interiér, duch původní supertoyoty mu ale zůstal. Na bio-notu hrají koberečky z biovláken, vnitřní zpětné zrcátko funguje i jako displej.

Nová ekologická verze ale zatím má jednu poměrně podstatnou vadu. Trvá totiž téměř dva týdny, než se elektromobil úplně nabije. Jeho tvůrci s ním přesto letos chtějí vyrazit na závody elektromobilů.

"Snem inženýrů je, aby se účinnost baterií tohoto vozu vylepšila natolik, aby se auto dokázalo dobíjet za provozu a nebylo omezováno nutností zastavit kvůli dobíjení," říká Naohiko Saito.

Tvůrcům se nicméně podařilo odstranit jinou velkou vadu elektromobilů, kterou pro milovníky sportovních vozů představuje jejich příliš tichý chod.

Toyota 2000 GT SEV

Nová verze 2000GT našla hravé řešení: sešlápnutí plynu může doprovázet celá škála zvukových efektů včetně mňoukajících koček, kvokajících slepic či startující rakety.

"Mým osobním favoritem je zvuk běžících koňských kopyt," řekl Saito. "Umím si představit, jak překvapený by byl řidič obyčejného vozidla, kdybych ho dojel a on slyšel za sebou jejich zvuk," dodal. Původní uhrančivý hlas to ale určitě nahradit nedokáže...

Toyota 2000GT SEV byla k vidění na největší výstavě tuningových aut světa 2012 Tokyo Auto Salon. 


Elektromobil