Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Hračičkové z automobilek si namísto rysů a výpočtu staví z lega

Po Renaultu, který se pochlubil, že při vývoji jeho hybridní převodovky E-Tech sehrála důležitou roli stavebnice Lego Technic, šla společnost Volvo CE ještě dál a postavila přesně podle stavebnice prototyp reálného autonomního kolového nakladače LX03.
Reálný koncept Volvo LX03 je přesně desetkrát větší než modýlek z Lego Technic.

Reálný koncept Volvo LX03 je přesně desetkrát větší než modýlek z Lego Technic. | foto: Volvo CE

Že je práce automobilových konstruktérů nuda? Dva zajímavé případy z poslední doby napovídají, že nikoliv. Kromě technických kreseb, výpočtů a počítačových simulací si totiž občas také rádi „pohrají“ s dílky stavebnice Lego Technic, aby si v praxi ověřili funkčnost různých mechanismů. Ostatně Lego je zkratkou dánských slov Leg Godt, což znamená „Hraj si dobře“.

Postavte ho ve skutečné velikosti!

Nejnovější Lego příběh se odehrál u švédského výrobce stavebních strojů Volvo CE (Construction Equipment). Loni ve spolupráci s německým výrobcem hraček Dickie Toys uvedl na trh svou dosud největší řadu hracích bagrů, nakladačů, tahačů a nákladních aut – a dokonce i fiktivní demoliční kouli. 

Úspěšné partnerství, které zajistilo přítomnost Volva CE v téměř každém větším hračkářství a navzdory covidu umožnilo prodat více než milion licencovaných modýlků, dlouhodobě probíhá i s firmou Lego. To, co v roce 2016 začalo jako zábavná neformální teambuildingová akce, která měla inspirovat konstrukční týmy obou firem, se o dva roky později vyvinulo v nápad na vytvoření futuristického autonomního kolového nakladače Volvo ZEUX v rámci stavebnic Lego Technic. V roce 2019 pro změnu obě společnosti uspořádaly celosvětovou soutěž FutuRE:BUILD, v níž soutěžící měli postavit své vlastní modely s použitím alespoň 50 % existujících kostek Lego Technic.

O překvapení není nouze ani letos, kdy konstruktéři Volvo CE postavili koncept futuristického autonomního kolového nakladače Volvo ZEUX ve skutečné velikosti. Bylo to vůbec poprvé, kdy se model z Lego Technic proměnil ve skutečný stroj. 

Zatímco modýlek je dlouhý 59 cm, reálný stroj s označením LX03 je přesně desetkrát větší. Volvo by však prý pouhým provedením drobných změn dokázalo podle požadavků zákazníků vyrobit větší nebo menší verzi. Stroj uveze náklad 5 tun a dokáže se sám rozhodovat a reagovat na nejrůznější situace. V souladu s dnešními trendy má elektrický pohon a vydrží pracovat až osm hodin. Má tedy nulové emise, což ale na stavbách nebo v dolech asi zase tolik nikdo nedocení.

Volvo LX03 má baterii s kapacitou 40 kWh a dosáhne nejvyšší rychlosti 38 km/h. S jednoduchou výměnou nástrojů je schopný provádět celou řadu různých úkolů. Koncepční stroj ukazuje, kudy se budou ubírat dalším kroky automatizace v tomto oboru. A třeba ti, kteří by jinak podobný stroj obsluhovali, tak možná skončí jako nezaměstnaní a budou si moci hrát tak maximálně s jeho malým motýlkem od Dickie Toys.

Pokud je možné udělat to z Lega

Když se Renault v roce 2010 rozhodl pro elektrifikaci svých modelů, konstruktéři dostali za úkol najít ideální řešení, které by bylo použitelné pro hybridní pohon. Expert na něj Nicolas Fremau v té době řešil problém, jakou převodovku použít, aby se jednalo o optimální řešení, jak pro spalovací motor, tak ten elektrický. Stěžejní otázkou bylo zejména to, jaký převod použít mezi oběma pohonnými jednotkami.

„Když jsem viděl doma, jak si můj syn hraje s malými ozubenými koly ze stavebnice Lego Technic, tak jsem si řekl, že to je přesně to, co potřebuji.“ Rozhodl se tedy vyzkoušet, zda pro ověření základních principů převodovky postačí dětská stavebnice. Fremau si tedy koupil dílky, které potřeboval pro montáž a během Vánoc s pomocí náčrtků na papíře vytvořil z dánské stavebnice inovativní převodovku se třemi rychlostními stupni. Po dvaceti hodinách bylo vše hotovo. 

Nestačilo však jen složit jednotlivé dílky mezi sebou. Francouzský konstruktér musel spojit jednotlivé převodové hřídele a kroužky, lepit a vrtat, aby držely v rámu. Když potom jeho výtvor viděl vedoucí projektu Gérard Detourbet (zde čtěte jeho příběh), pronesl památnou větu: „Pokud je to možné udělat z Lega, tak to bude fungovat!“

To byl teprve začátek vývoje, ale velmi důležitý. V další fázi expert na mechatroniku Ahmed Ketfi-Cherid přišel s nápadem použít zubovou spojku, která nahrazuje klasický synchronizační kroužek. Takto řešená převodovka má velmi dobrou účinnost právě díky snížení počtu dílů, mezi kterými dochází ke tření. 

Používá se v motorsportu, kde není nedostatek plynulosti při řazení takový problém, ale naopak u sériových modelů zákazníci hladké řazení očekávají. Jednoduché a odolné řešení, které Renault používal ve svých monopostech Formule 1, tedy bylo potřeba upravit tak, aby toto řešení bylo uživatelsky komfortní pro „pana Nováka i paní Novákovou“.

Součástí hybridního pohonu Renault E-Tech, použitého v modelech Renault Clio, Captur, Megane a Arkana, jsou vlastně dvě převodovky v jednom balení se dvěma převody pro elektromotor a čtyřmi pro spalovací agregát. Svým dílem do úspěšné mozaiky přispěla i synchronizace prostřednictvím startérgenerátoru, který zajistil potřebnou kultivovanost a plynulost jízdy. 

Od původního modelu z Lega k prvnímu funkčnímu prototypu v testovacím prototypu Renaultu to trvalo jen 14 měsíců. V případě pohonu E-Tech francouzská automobilka uplatnila 150 patentů a i v dalších etapách vývoje se pro konstruktéry staly dílky ze stavebnice od Lega nezbytnou součástí jejich práce.

Toto vše tedy může být velkou nadějí pro mladé fanoušky známé dánské stavebnice, kteří by se chtěli stát konstruktéry. Řada z nich je již součástí specializovaného týmu továrny Lega ve středočeském Kladně, kde staví úžasné velké modely ve skutečné velikosti pro marketingové účely s řadou zajímavých konstrukčních řešení. Co na konstruktérský potenciál stavebnic od Lega říkají na ČVUT? A nemohl by takto třeba vzniknout i nějaký nový samostatný předmět „konstruování z Lega“? To by totiž umožnilo zcela naplnit známé heslo Jana Amose Komenského „Škola hrou“.

  • Nejčtenější

Čínský Dongfeng v Česku odpálí cenovou bombu. Elektrický Box bude za půl milionu

10. dubna 2024  12:51,  aktualizováno  13:15

Součástí uvedení modelů luxusní značky Voyah státního čínského koncernu Dongfeng bylo i představení...

První jízda: Kodiaq si škodováci na rozloučenou se spalováky vymazlili

11. dubna 2024

S novým Kodiaqem si Škoda mohla vyhrát. Tým Jiřího Dytrycha, šéfa projektů spalovacích aut značky,...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Na trh přichází spousta nových aut, cenová válka nese ovoce

9. dubna 2024

Zdá se, že letošní rok přijde na trh výrazně víc nových modelů než v předchozích pár letech. A...

Místo vzduchového polštáře šrapnelem do hlavy. Airbagy mohou i zabíjet

15. dubna 2024

Seriál Když máte tu smůlu, havarujete a řítíte se za volantem proti jinému autu nebo třeba zdi, očekáváte,...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

V Boleslavi začala výroba nové Octavie. Za půl roku ji Škoda odstěhuje

9. dubna 2024  16:30

Škoda Auto začala v hlavním mladoboleslavském závodě s výrobou modernizovaného modelu Octavia. Ve...

Milano zrušeno. Alfa ustoupila ministrovi a nový model přejmenovala

16. dubna 2024,  aktualizováno  15:25

Na bláznivé komedie jsou Italové machři, a dokáží je přenést do reálného života. Ani ne týden po...

OBRAZEM: Škodovky a tatrovky pod rentgenem. Podívejte se do útrob našich aut

16. dubna 2024

Myslíte si, že znáte auta z našich silnic jako své boty? Pohled pod naleštěné karoserie modelů...

K rychlému dobíjení nejdražší cestou. Za 7 miliard jen 7 nabíječek

16. dubna 2024

Je to vizitka, která před americkými volbami dvakrát nepotěší. Administrativa stávajícího...

Kontroverze nové alfy. Smí Milano do Milána? A je zakázáno vyrábět ji v Polsku?

15. dubna 2024

Tak bizarní start kariéry umí autu nalinkovat jen Italové. Zní to jak komedie z pera nobelisty...

Čechy poznám podle outdoorové módy. Nosí ji bohužel i ženy, říká Kerekes

Vica Kerekes (43) si postěžovala na to, že Češi nosí outdoorové oblečení často i na místa, která k tomu nejsou vhodná...

Náhle zemřel zpěvák Maxim Turbulenc Daniel Vali, bylo mu 53 let

Ve věku 53 let zemřel zpěvák skupiny Maxim Turbulenc Daniel Vali. Letos by se svou kapelou oslavil 30 let na scéně....

Rohlík pro dítě, nákup do kočárku. Co v obchodě projde a kdy už hrozí právník?

V obchodech platí pravidla, která občas zákazník nedodržuje. Někdy se navoní parfémem, aniž by použil tester, nebo...

Roman Šebrle ukázal novou lásku, s kolegyní z práce vyrazili do Málagy

Roman Šebrle (49) je po čase opět šťastně zadaný. Jeho partnerka se na Instagramu pochlubila společnou fotkou z...

Ve StarDance zatančí Vondráčková, Paulová, hvězda Kukaček i mistryně světa

Tuzemská verze celosvětově mimořádně úspěšné soutěže StarDance britské veřejnoprávní televizní společnosti BBC se už na...