Caterham Lola SP/300.R

Caterham Lola SP/300.R | foto: Caterham

Jednoduchá bláznivá střela od Caterhamu je jako pírko

  • 6
Ročně vznikne jen 25 formulových vozů Caterham Lola SP/300.R, které zrychlí na stovku pod tři sekundy a mají maximální rychlost přes 270 km/h. Okruhový speciál nebude extrémně drahý a výrobce počítá do budoucna i se silniční verzí.

Auta jsou určena pro nový okruhový seriál. První verzi nebude možné používat v běžném silničním provozu, ale podle všeho dojde do dvou let i na tuto variantu formule.

Velkou výhodou Caterhamu Lola by měla být snadná obsluha a s tím související nízké provozní náklady, které jsou jinak u podobných aut extrémní. Samotná cena auta je překvapivě nízká, předběžně ji výrobce nastavil na zhruba 1,75 milionu korun. A to je za formulový okruhový speciál opravdu málo. Pohár s vozy Caterham Lola SP/300.R odstartuje v příštím roce a do té doby plánují oba výrobci připravit 25 aut.

Caterham Lola SP/300.R

Vedle Caterhamu se na vývoji podílela i společnost Lola, která má se stavbou formulí velké zkušenosti. Dříve působila i v prestižní Formuli 1 a v současné době vyrábí podvozky pro vozy formule 3.

Auto je extrémně lehké, vedle hlavního monokoku od Loly je karoserie vytvořena ze sedmi odnímatelných dílů, takže formuli odstrojí i jediný mechanik. Celý vůz váží jen 550 kilogramů, což zaručuje špičkové jízdní výkony. Na stovku zrychlí pod tři sekundy a maximální rychlost atakuje třísetkilometrovou hranici. Nepřekvapí proto instalace rozměrného přítlačného křídla, které je stavitelné.

Pohonnou jednotku dodal pro formuli Ford. Dvoulitrový Duratec má maximální výkon 305 koní a točivý moment 290 Nm. Motor je přeplňovaný a oproti civilní verzi prošel celou řadou dalších úprav. O zabrzdění se starají brzdy AP Racing a podvozek je plně stavitelný. Formule má velmi nízkou stavbu, je vysoká jen 105 centimetrů. Na délku má Caterham Lola 4,2 metru, na šířku pak 1,7 metru.

Caterham Lola SP/300.R

Jelikož je první varianta Caterham Loly SP/300.R závodním autem, je kokpit samozřejmě maximálně účelný a důraz byl kladen na splnění bezpečnostních předpisů. Monokok doplňuje ochranný rám, šestibodové pásy, protipožární systém a odpojovač přívodu paliva. Ani připravovaná silniční varianta o mnoho víc pohodlí nenabídne.

Sporťáky Caterham jistě dobře znáte, když ne ze silnice, tak určitě z filmu Policajt nebo rošťák s Jean-Paulem Belmondem. Jednoduché roadstery vycházejí z desítky let starého Lotusu Seven a podobná auta vyrábí vedle Caterhamu i mnoho dalších firem včetně českého Kaipanu.

Klasické modely Caterhamu těží stejně jako nová formule z lehké stavby, pohotovostní hmotnost se pohybuje pod 600 kilogramů. Díky tomu vůbec nevadí zástavba relativně slabých motorů Ford. V aktuálním modelu Roadsport 125 Monaco Edition najdeme docela obyčejnou šetnáctistovku s výkonem 127 koní od Fordu. Přesto roadsport dokáže uhánět rychlostí až 187 kilometrů za hodinu. Podstatnější je ale údaj o zrychlení, na stovku se lehký roadster dostane za necelých šest sekund.

Caterhamy nejsou extrémně drahá auta, uvedený model Roadsport 125 Monaco Edition stojí v přepočtu pod 600 000 korun. Ale konkurenční auta podobná koncepce i vzhledu jsou ještě levnější, stavebnice tuzemského kaipanu stojí asi třetinu uvedené částky.


Témata: Ford, jízdné, Kaipan