Auta jsou určena pro nový okruhový seriál. První verzi nebude možné používat v běžném silničním provozu, ale podle všeho dojde do dvou let i na tuto variantu formule.
Velkou výhodou Caterhamu Lola by měla být snadná obsluha a s tím související nízké provozní náklady, které jsou jinak u podobných aut extrémní. Samotná cena auta je překvapivě nízká, předběžně ji výrobce nastavil na zhruba 1,75 milionu korun. A to je za formulový okruhový speciál opravdu málo. Pohár s vozy Caterham Lola SP/300.R odstartuje v příštím roce a do té doby plánují oba výrobci připravit 25 aut.
Vedle Caterhamu se na vývoji podílela i společnost Lola, která má se stavbou formulí velké zkušenosti. Dříve působila i v prestižní Formuli 1 a v současné době vyrábí podvozky pro vozy formule 3.
Auto je extrémně lehké, vedle hlavního monokoku od Loly je karoserie vytvořena ze sedmi odnímatelných dílů, takže formuli odstrojí i jediný mechanik. Celý vůz váží jen 550 kilogramů, což zaručuje špičkové jízdní výkony. Na stovku zrychlí pod tři sekundy a maximální rychlost atakuje třísetkilometrovou hranici. Nepřekvapí proto instalace rozměrného přítlačného křídla, které je stavitelné.
Pohonnou jednotku dodal pro formuli Ford. Dvoulitrový Duratec má maximální výkon 305 koní a točivý moment 290 Nm. Motor je přeplňovaný a oproti civilní verzi prošel celou řadou dalších úprav. O zabrzdění se starají brzdy AP Racing a podvozek je plně stavitelný. Formule má velmi nízkou stavbu, je vysoká jen 105 centimetrů. Na délku má Caterham Lola 4,2 metru, na šířku pak 1,7 metru.
Jelikož je první varianta Caterham Loly SP/300.R závodním autem, je kokpit samozřejmě maximálně účelný a důraz byl kladen na splnění bezpečnostních předpisů. Monokok doplňuje ochranný rám, šestibodové pásy, protipožární systém a odpojovač přívodu paliva. Ani připravovaná silniční varianta o mnoho víc pohodlí nenabídne.
Sporťáky Caterham jistě dobře znáte, když ne ze silnice, tak určitě z filmu Policajt nebo rošťák s Jean-Paulem Belmondem. Jednoduché roadstery vycházejí z desítky let starého Lotusu Seven a podobná auta vyrábí vedle Caterhamu i mnoho dalších firem včetně českého Kaipanu.
Klasické modely Caterhamu těží stejně jako nová formule z lehké stavby, pohotovostní hmotnost se pohybuje pod 600 kilogramů. Díky tomu vůbec nevadí zástavba relativně slabých motorů Ford. V aktuálním modelu Roadsport 125 Monaco Edition najdeme docela obyčejnou šetnáctistovku s výkonem 127 koní od Fordu. Přesto roadsport dokáže uhánět rychlostí až 187 kilometrů za hodinu. Podstatnější je ale údaj o zrychlení, na stovku se lehký roadster dostane za necelých šest sekund.
Caterhamy nejsou extrémně drahá auta, uvedený model Roadsport 125 Monaco Edition stojí v přepočtu pod 600 000 korun. Ale konkurenční auta podobná koncepce i vzhledu jsou ještě levnější, stavebnice tuzemského kaipanu stojí asi třetinu uvedené částky.