Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Lékaři varují před velkými změnami teplot

aktualizováno 
-
Klimatizaci v autě říkají lékaři ano. Ovšem s poznámkou, že náhlé přechody z tepla do zimy a naopak se mohou podepsat na zdraví. Proto jsou v odhadu změny teplot, které člověku neuškodí, přísnější, než se obecně traduje. »Pokud si je možné navolit klimatizaci na přesnou teplotu, neměla by se po nastoupení do auta odlišovat od venkovní teploty o více než pět stupňů,« míní lékař Petr Karger. Většina motoristů má však jednodušší klimatizaci, na které lze množství chladu regulovat jen polohou větráku a kde se aktuální teplota uvnitř vozu neukazuje. Pak je lepší přidávat i ve velkých parnech postupně od jedničky. »A to stejné platí i pro vystupování z auta. Když řidič ví, že za deset minut bude v cíli, měl by začít postupně ubírat,« doplňuje Petr Karger. Touto postupnou cestou lze předejít nejedné trampotě. »Vždycky když začnu v létě poprvé zapínat klimatizaci, dostanu rýmu,« říká Marie Josefová z Chebu. Kromě nachlazení může člověk z přílišného chladu ochraptět, někdo ztratí hlas úplně. »Taková teplotní změna znamená pro tělo malý šok. Já si myslím, že i tři stupně rozdílu mezi venkovní teplotou a chladem v autě už jsou dost,« říká pražská alergoložka Eva Daňková a dodává: »Někdo přechod zvládne bez problémů, třeba alergici jsou ale citlivější než ostatní.« Dětská lékařka Marta Veselá klimatizaci v autech vítá: »Pro děti je letní cestování ve vyhřátém autě nepříjemné. Mohou se objevit teploty,nevolnost. Když má dítě kašel, suchý vzduch to ještě zhorší.« Ale pro děti platí dvojnásob, že přechod z tepla do studena tělo hůře snáší. V klimatizovaném voze se posádka také méně unaví. »To je důležité hlavně pro řidiče, blahodárný účinek má chladné prostředí i na starší lidi s vyšším krevním tlakem,« uvádí lékař Petr Karger.

Autor:


Nejčtenější

Boj proti mamataxi začíná. Vídeňská škola jim dala stopku

Ilustrační snímek

Od září do začátku listopadu letošního roku probíhá před základní školou ve Vereinsgasse ve vídeňské čtvrti...

Ministerstvo chce otestovat odbočování na červenou a na dálnici 140 km/h

Odbočení na červenou umožňuje řidičům v Německu plechová tabulka se zelenou...

Kdo se podíval do Ameriky, vzpomíná na to jako na skvělou věc: odbočit doprava se může na křižovatce, i když svítí...



Děti se před školou bojí, rodiče ignorují dopravní předpisy, tvrdí sdružení

Klasická situace před jednou ze základních škol v Praze. Rodiče vezou děti do...

Děti v Praze vozí čím dál častěji do školy jejich rodiče, zjistilo občanské sdružení Pražské matky. Podle něj...

KVÍZ PRO ŘIDIČE: Zvládli byste závěrečný test v autoškole? Otestujte se

Ilustrační snímek

Vyzkoušejte si, zda byste obstáli při závěrečném testu v autoškole. V novém seriálu iDNES.cz postupně najdete dvanáct...

Autofotka týdne: Kalendář na třináct měsíců ozdobí dílnu

Kalendář Liqui Moly na rok 2019

Krásky z plakátů byly neodmyslitelnou ozdobou dílen a plechových šatnových skříněk. Dnes jich je o poznání méně. Nový...

Další z rubriky

Němci měli velké oči. Milion elektromobilů u nich v roce 2020 jezdit nebude

Mercedes-Benz EQC

Milion elektromobilů na německých silnicích do roku 2020 pravděpodobně jezdit nebude. Poradci berlínské vlády nově...

Půvabná Eliška je houslovou nadějí. Peníze z aukce jí pomohou studovat

Talentovaná houslistka Eliška Kukalová

Talentovaná Eliška Kukalová je označovaná za zázrak mezi současnými mladými houslisty. Podle slavného hudebníka Václava...

Elektromobilita startuje. Audi e-tron chce být především normální SUV

Audi e-tron

Audi oficiálně představilo svůj první sériový elektromobil e-tron. SUV slibující dojezd přes 400 kilometrů se ukázalo v...

Najdete na iDNES.cz