Lekce korejské ekonomie: Kia Magentis

  • 181
Korejský sedan střední třídy přichází přepisovat prodejní statistiky na český trh. Připravil si k tomu líbivý design, několik technických zdokonalení a k tomu více než zajímavou prodejní cenu.

Se začátkem letošního února byl na českém trhu zahájen prodej druhé generace modelu Kia Magentis.

Decentně tvarovaný, 4,73 m dlouhý sedan přináší několik důležitých inovací proti předchůdci; zcela obměněná motorová paleta nabízí vyšší výkony a modernější techniku, absolutní novinkou v nabídce je turbodiesel CRDi.

Změnily se i rozměry a proporce vozidla – nový magentis je delší, vyšší a s větším rozvorem, zmenšila se šířka a také přední převis.

Za nejbližší konkurenci Kia vyhlašuje asijské zástupce střední třídy – avensis, accord, primeru; mezi extrémně konzervativní zámožnější evropskou klientelou vidíme reálnější tržní souboje s evandou, koncernovým sourozencem sonatou, cromou či superbem. Kia se netají ambicí proniknout mezi fleetovou klientelu a extrémně dobré prodejní výsledky (téměř 50% nárůst v loňském roce) říkají, že to není nereálný plán.

Vítanou je možnost volby ze tří základních barev interiéru + 1 kombinace speciálně pro Evropany. Dojem dotváří celkem 3 druhy dekorativních panelů. Premiéru oslavují podélně seřiditelný volant, elektricky nastavitelné pedály a palubní počítač, sklopná dělená zadní opěradla také stojí za zmínku. Specialitou pro vyšší verze je podsvícení přístrojů s pomocí LED-diod.

Rychlé poevropšťování
Vnější vzhled se změnil nejvíce – výstřední asijské křivky byly vystřídány solidním a kompaktním tvarem, který je možno označit za takřka usedlý. Od pohledu připomíná jakýsi koncentrát toho nejlepšího z asijského designu nedávné minulosti, takže jednotlivé detaily mohou někomu připomenout tu hondu, onde lexus. Zejména pohled zezadu silně evokuje Lexus GS; to ovšem magentisu neubírá na eleganci – ve srovnání s předchůdcem se jedná o řádové zlepšení.

Uvnitř také došlo k velkým změnám; známé křivky zůstaly, ovšem zásadně se zlepšil první dojem z kvality a sestavení materiálů. Průměrný zhýčkaný Evropan už se neotřese jako při usednutí do starších korejských vozů, a od počátku se cítí příjemně.

Premiéra ESP
Od minulé generace se principiálně nezměnila; nová platforma (označená MG), sdílená se sonatou a budoucím carensem, používá stejně jako dříve vzpěry McPherson vpředu a kompaktní víceprvkovou nápravu vzadu, vyráběnou s pomocí hydroformingu. Výstroj se blíží evropskému standardu v nebývalé míře; úplnou novinkou v rámci celého koncernu je montáž ESP.

Nové motory
Nabídka pohonných agregátů ničím nevybočuje ze zaběhlého standardu. Dva čtyřválce doplňuje nízkovýkonný šestiválec, který bude v Evropě spíše okrajovou volbou.

Základ nabídky spočívá na bedrech zmodernizovaného dvoulitrového čtyřválce CVVT s plynule variabilním časováním sacích ventilů. Agregát o výkonu 106 kW je známý již ze sportage; magentis s ním dosahuje 208/195 km/h a zrychluje na stovku za 10,2/11,2 s. Průměrná spotřeba činí 7,7/8,1 l/100 km. Údaje za lomítkem platí pro čtyřstupňovou automatickou převodovku.

Pro náročnější je určen šestiválec, převrtaný proti předchůdci na 2,7 l. Vyvíjí 138 kW, na stovku sprintuje za 9,1 s a umí se rozjet až na 220 km/h. Je nedílně spojen s novým pětistupňovým automatem a podle výrobce zkonzumuje 9,2 l na 100 kilometrů.

Dobrá zpráva pro Evropu; pod kapotou konkurenta Passatu se objevuje nafta – nedávno zdokonalený dvoulitrový turbodiesel common rail II, který díky vstřikování Bosch dosahuje 103 kW, 305 Nm a prostřednictvím nové šestistupňové převodovky, případně čtyřstupňového automatu, vyvíjí 201/200 km/h, stovku dosahuje za 10,4/11,7 s a žádá za to 6,0/7,3 l na 100 km. Samozřejmostí je plnění Euro IV a také bezúdržbový částicový filtr.

Levné a vybavené
Ceny a výbavy jsou tím nejzajímavějším čtením. Magentis nabízí dvě základní úrovně EX a EX+ s tím, že doukoupit je možné prakticky jen metalízu a kožené čalounění. Již v EX nechybí litá kola, manuální klimatizace, kožený paket, kompletní elektrifikace, palubní počítač, 6 airbagů či imobilizér. EX+ přidává za sedmdesátitisícový příplatek ESP, TCS, BAS, automatickou klimatizaci, dešťový senzor, elektricky nastavitelné sedadlo řidiče, LED podsvícení přístrojů a parkovací asistent.

Základní cena zážehového dvoulitru EX činí 529 980,-, zatímco šestiválec, nabízený pouze v EX+, stojí bez dvacetikoruny 700 tisíc. Příplatek za metalízu činí 14, za kožené čalounění 40 tisíc. Turbodiesel přijde do nabídky později, podle slov vedení českého importéra v květnu. Základní ceny budou činit předběžně 580 a 650 tisíc, což by z Magentisu učinilo extrémně atraktivní nabídku!

Kia Magentis

Kia Magentis

Srovnání generací: Vnější vzhled se změnil nejvíce – výstřední asijské křivky byly vystřídány solidním a kompaktním tvarem, který je možno označit za takřka usedlý. Předchozí (bílá) generace Kie Magentis a její nástupkyně.

Kia Magentis

Kia Magentis

Kia Magentis

Kia Magentis

Kia Magentis

Kia Magentis

Kia Magentis

Kia Magentis

Kia Magentis

Kia Magentis

Kia Magentis

Kia Magentis