Automobilka BMW, donedávna specialista na nepřeplňované řadové šestiválce, v poslední době kouzlí právě s turbodmychadly. Její turbodiesely s dvojicí turbodmychadel disponují vysokým výkonem a přitom dosahují nebývalé úspornosti. Ještě zajímavější je situace u přeplňovaných zážehových šestiválců, kde BMW zkouší různé přístupy.
Základní typy přeplňováníKompresor Twincharger Turbo TwinTurbo |
Ke dvěma již v nedávné minulosti aplikovaným má nyní přibýt ještě třetí možnost. Stávající řadový šestiválec 3.0 litru má totiž pro použití v novém BMW X3 M dostat tři turbodmychadla. Bude to již třetí způsob přeplňování, který BMW u tohoto agregátu vyzkouší.
Třílitrový šestiválec se nejprve objevil v provedení se dvěma turbodmychadly a tedy sekvenčním přeplňováním. V poslední době je ale tento motor nahrazován stejně výkonným evolučním typem s jedním turbodmychadlem typu twin-scroll. V modelu 1 M Coupé ale zůstává výkonnější verze třílitrového šestiválce s dvojitým přeplňováním.
Právě tento motor by se měl stát základem pro pohonnou jednotku nového ostrého SUV X3 M. Ta by ale podle zákulisních informací měla dostat třetí turbodmychadlo, které přinese malou revoluci.
Bude totiž poháněno elektricky. Objem motoru by se zároveň měl zvýšit na 3,2 litru a celkový výkon se má vyšplhat na ohromujících 450 koní.
Elektrická turba
S elektricky poháněnými turbodmychadly výrobci v posledních letech zatím jenom experimentovali. Elektrická turba jsou ale považována za jedno z možných řešení v cestě za snižováním emisí.
Mohou být totiž poháněna z nezávislého zdroje, který může získávat energii třeba rekuperací při brzdění, přitom na rozdíl od běžných turbodmychadel mohou fungovat už od nízkých otáček motoru.
Elektromotor jednoduše roztočí dmychadlo na požadované otáčky (a tedy požadovaný plnicí tlak) už prakticky od volnoběžných otáček motoru. Teprve, jak stoupají otáčky motoru, přestává turbo pohánět elektromotor a svou funkci přebírají, jako u klasických turbodmychadel, výfukové plyny.
Tento systém znamená, že motor bude mít vysoký výkon už od nízkých otáček. Elektricky asistované turbo, jak se také tento systém nazývá, má být přitom výhodnější než použití mechanického kompresoru, který je poháněn přímo z klikové hřídele a tím odebírá motoru část jeho síly.
Vývojáři ale museli u elektricky poháněných turbodmychadel vyřešit řadu překážek. Především jak elektromotorem efektivně turbo roztočit do vysokých otáček a jak v takových vysokých rychlostech spolehlivě elektrický pohon připojovat a opět odpojovat.
Výše zmíněné úvahy o tříturbodmychadlovém motoru BMW jsou prozatím nepotvrzené. Elektricky poháněného turba se ale dříve nebo později dočkáme a není důvod, proč by tomu tak nemohlo být u automobilky, která patří ve vývoji motorů na absolutní světovou špičku.
Turbo přidá motoru síluTočí až 300 000 otáček za minutu - vice o turbodmychadlech čtěte zde |