Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Leon Cupra R: Nejvýkonnější seat všech dob vyjíždí

aktualizováno 
Má 265 koní výkonu a je to nejvýkonnější sériově vyráběný seat v historii španělské automobilky. V základní výbavě je elektronická uzávěrka diferenciálu XDS.

Seat Leon Cupra R | foto: Seat

Leon Cupra R vám namluví, že je čistokrevný závodník. Pod kapotou dýchá dvoulitrový turbobenzinový motor 2.0 TSI o výkonu 195 kW (265 k).

Motoráři španělské automobilky se zaměřili na úpravy jeho elektronického řízení a zvýšení plnicího tlaku. Dosáhli tak zvýšení výkonu o 18 kW (25 k) v porovnání s motorem 2.0 TSI "obyčejné" cupry. Nový agregát dosahuje maximálního plnicího tlaku 1,9 baru při maximálním výkonu, resp. 2,2 baru při maximálním točivém momentu 350 Nm.

Motor "eRka" dostal nové vysokotlaké vstřikovací čerpadlo, zvětšený chladič, nový výfuk a změněno bylo i odstupňování šestistupňové převodovky, která byla zesílena. Pohyb řadicí páky v kulise byl zkrácen o 6 mm. Upravený je také posilovač řízení.

V porovnání s modely Cupra a FR vyměnili podvozkáři tlumiče a prodloužili silentbloky (vpředu o 1,5 mm, vzadu o 17 mm). Navíc jsou pružiny vpředu a vzadu o 35 %, resp. o 30 % tvrdší než u cupry. Stabilizátor zůstal beze změn. Oproti základní verzi leonu sedí podvozek Cupry R o 17 mm niž. Na kolech jsou nové brzdové kotouče (vpředu 345 x 30 mm a vzadu 286 x 12 mm).

Největší rychlost španělského zuřivce je elektronicky omezena na 250 km/h a vůz zrychlí z 0 na 100 km/h za 6,2 s. Kilometr s pevným startem prolétne za 25,7 s. Hodnota kombinované spotřeby paliva 8,1 l na 100 kilometrů bude patřit spíše do teoretické oblasti.

Na pohled Cupru R poznáte třeba podle originálních devatenáctipalcových hliníkových kol nebo leskle černých krytů zpětných zrcátek. Posádku uvítají anatomická sedadla v závodním stylu potažená šedou kombinací látky a Alcantary, originální pro cupru je černé čalounění stropu.

Systém jízdní dynamiky XDS

Je elektronická uzávěrka diferenciálu integrovaná do stabilizačního systému ESP. Pokud elektronika rozpozná, že je vnitřní kolo poháněné přední nápravy při rychlejší jízdě příliš odlehčeno, pak XDS cíleně vytvoří na tomto kole brzdný tlak, aby byla zachována optimální úroveň trakce. XDS tím dosahuje podobného účinku jako mechanická uzávěrka předního diferenciálu, aby se kompenzovala nedotáčivost v rychle projížděných zatáčkách, která je typická pro vozy s předním pohonem.

Autor:


Témata: historie, jízdné, Seat




Nejčtenější

Toyota Tj Cruiser
Autofotka týdne: Toyota zkřížila SUV s dodávkou

Crossovery, to jsou dnes módní auta křížící SUV s kdečím. Obvykle to ovšem končí u vcelku konvenčně tvarovaných aut. U Toyoty se ale odvázali, jejich koncept...  celý článek

Yamaha podle všeho připravuje vstup velkého tříkolového motocyklu na trh....
Motorkáři zbrojí na Miláno, letos ve znamení naháčů a nového GoldWingu

Hlavní novinky motorkářské výstavy EICMA v Miláně letos podle většiny upoutávek přijedou z Japonska. Módní retro vlna pro příští rok nabírá ostřejší a...  celý článek

Sbírka starých škodovek trutnovského spolku Reincars.
Jejich vášní jsou staré škodovky, nadšenci jich obnovili už tři desítky

Je jich šest a spojuje je láska ke starým škodovkám. Členové trutnovského spolku Reincars dávají desítky let starým automobilům nový život.  celý článek

Nově vyrobené vozy Seat v továrně automobilky ve španělském Martorellu (24....
Katalánsko je automobilová velmoc, snahy o odtržení děsí výrobce

Bouřící se Katalánci dělají vrásky také automobilkám. V nejbohatším regionu Pyrenejského ostrova, který se chce odtrhnout od Španělska, sídlí Seat a velkou...  celý článek

Potašový důl na těžbu kobaltu v americkém Utahu
Kobalt může nabourat velkolepé plány na elektrickou budoucnost aut

Češi se seznámili za posledních několik týdnů dopodrobna s lithiem, tento kov ovšem není jediným, po kterém pasou výrobci akumulátorů. Mnohem větší patálie...  celý článek

Další z rubriky

Toyota Tj Cruiser
Autofotka týdne: Toyota zkřížila SUV s dodávkou

Crossovery, to jsou dnes módní auta křížící SUV s kdečím. Obvykle to ovšem končí u vcelku konvenčně tvarovaných aut. U Toyoty se ale odvázali, jejich koncept...  celý článek

SsangYong Rexton
Rexton je po 16 letech nový. Offroadové techniky se nevzdal

V době, kdy nová generace u teréňáku znamená hlavně nárůst luxusu nebo rovnou odklon od jízdy v terénu, se SsangYong rozhodl postavit zcela nový model, který...  celý článek

Wey
Autofotka týdne: Číňané jsou největší překvapení autosalonu ve Frankfurtu

Čínské automobilky udělaly na letošním frankfurtském autosalonu dobrý dojem. Zda je to pro zavedené automobilky špatná zpráva se teprve ukáže. Do Evropy se...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.