Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Leon Cupra R: Nejvýkonnější seat všech dob vyjíždí

aktualizováno 
Má 265 koní výkonu a je to nejvýkonnější sériově vyráběný seat v historii španělské automobilky. V základní výbavě je elektronická uzávěrka diferenciálu XDS.

Seat Leon Cupra R | foto: Seat

Leon Cupra R vám namluví, že je čistokrevný závodník. Pod kapotou dýchá dvoulitrový turbobenzinový motor 2.0 TSI o výkonu 195 kW (265 k).

Motoráři španělské automobilky se zaměřili na úpravy jeho elektronického řízení a zvýšení plnicího tlaku. Dosáhli tak zvýšení výkonu o 18 kW (25 k) v porovnání s motorem 2.0 TSI "obyčejné" cupry. Nový agregát dosahuje maximálního plnicího tlaku 1,9 baru při maximálním výkonu, resp. 2,2 baru při maximálním točivém momentu 350 Nm.

Motor "eRka" dostal nové vysokotlaké vstřikovací čerpadlo, zvětšený chladič, nový výfuk a změněno bylo i odstupňování šestistupňové převodovky, která byla zesílena. Pohyb řadicí páky v kulise byl zkrácen o 6 mm. Upravený je také posilovač řízení.

V porovnání s modely Cupra a FR vyměnili podvozkáři tlumiče a prodloužili silentbloky (vpředu o 1,5 mm, vzadu o 17 mm). Navíc jsou pružiny vpředu a vzadu o 35 %, resp. o 30 % tvrdší než u cupry. Stabilizátor zůstal beze změn. Oproti základní verzi leonu sedí podvozek Cupry R o 17 mm niž. Na kolech jsou nové brzdové kotouče (vpředu 345 x 30 mm a vzadu 286 x 12 mm).

Největší rychlost španělského zuřivce je elektronicky omezena na 250 km/h a vůz zrychlí z 0 na 100 km/h za 6,2 s. Kilometr s pevným startem prolétne za 25,7 s. Hodnota kombinované spotřeby paliva 8,1 l na 100 kilometrů bude patřit spíše do teoretické oblasti.

Na pohled Cupru R poznáte třeba podle originálních devatenáctipalcových hliníkových kol nebo leskle černých krytů zpětných zrcátek. Posádku uvítají anatomická sedadla v závodním stylu potažená šedou kombinací látky a Alcantary, originální pro cupru je černé čalounění stropu.

Systém jízdní dynamiky XDS

Je elektronická uzávěrka diferenciálu integrovaná do stabilizačního systému ESP. Pokud elektronika rozpozná, že je vnitřní kolo poháněné přední nápravy při rychlejší jízdě příliš odlehčeno, pak XDS cíleně vytvoří na tomto kole brzdný tlak, aby byla zachována optimální úroveň trakce. XDS tím dosahuje podobného účinku jako mechanická uzávěrka předního diferenciálu, aby se kompenzovala nedotáčivost v rychle projížděných zatáčkách, která je typická pro vozy s předním pohonem.

Autor:


Témata: historie, jízdné, Seat

Nejčtenější

Uhýbejte vpravo. Pravidla pro průjezd sanitek se změní od října

Nový způsob řazení v jízdních pruzích při průjezdu policie, hasičů a záchranářů.

Řidiči v kolonách budou muset nově uvolnit vozům policie, hasičů a záchranářů prostor mezi levým a přiléhajícím jízdním...

Vstupní bránu do Itálie čekají po pádu mostu kolony a dopravní katastrofa

Ponte Morandi v Janově na archivním snímku

Zborcení mostu v Janově je nejen tragédií pro všechny, které pád přímo zasáhl a poškodil, ale i katastrofou pro město....



Kečupgate: nová aféra Volkswagenu startuje v kantýně

Kečup, který se podává k párkům v kantýnách Volkswagenu v německém Wolfsburgu.

Volkswagen stála aféra dieselgate, od které zanedlouho uplynou tři roky, miliardy eur. Někteří bývalí členové...

Škoda Fabia lépe vypadá a má už jen litrové motory

Škoda Fabia s novou tváří

Škoda Fabia přichází do prodeje v modernizovaném provedení. Za ceny od 279 900 Kč nabízí vylepšený vzhled, standardně...

Superb jen s dieselem, Octavia bez 4x4. Škoda zúžila nabídku kvůli emisím

Škoda Superb SportLine

Tak chudý jako v dobách stopětky a favoritu ceník nových škodovek není. Nabídka motorů, které lze objednávat, je však...

Další z rubriky

Hummer H1 se vrací, je pekelně drahý a výkonný

Hummer H1 Mil-Spec Automotive

Hummery se už dávno neprodávají, ekonomická krize je poslala do automobilového důchodu. Přesto můžete mít takřka...

BMW má zase superkupé. Českou cenu má zatím jen diesel za 2,7 milionu

BMW 8 2018

BMW začne na podzim prodávat velké luxusní kupé řady 8, která se tak vrací do hry po téměř dvaceti letech, kdy se...

Nejmenší audi přišlo o diesely a přidalo na agresivitě a digitalizaci

Audi A1 Sportback 2018

Audi po osmi letech mění nejmenší modelovou řadu A1 Sportback. Agresivnější vzhled doplňuje paleta výhradně zážehových...

Najdete na iDNES.cz