První létající auto, které může oficiálně jezdit po silnici, postavil Čech

  13:00aktualizováno  13:00
Prototyp létajícího vozidla, které se ve vzduchu vznáší jako vírník a po přistání dokáže jet po silnici jako automobil, zkonstruovala v hangáru na bývalé vrtulníkové základně v Přerově společnost Nirvana Systems. Je to první létající auto na světě, které dostalo registrační značky.

Prototyp létajícího vozidla, které se ve vzduchu vznáší jako vírník a po přistání dokáže jet po silnici jako automobil, zkonstruovala v nenápadném hangáru na bývalé vrtulníkové základně v Přerově společnost Nirvana Systems. | foto: ČTK

Futuristicky vyhlížejícího autovírníku, který má potřebné vybavení a certifikaci k jízdě po pozemních komunikacích, hodlá firma vyrobit prvních 40 kusů. „Je to první certifikované létající auto na světě. Opatřeno je i registrační značkou,“ řekl ČTK ředitel společnosti Nirvana Systems Pavel Březina. Dodal, že zahraničním konstruktérům se také podařilo vyrobit prototypy létajících vozidel, avšak jejich stroje zatím nemůžou do provozu na silnici.

Jak funguje vírník

Vírník (také autogyro) je kombinací letadla a vrtulníku. Dopředu ho pohání tlačná (někdy i tažná) vrtule.

Větší, horní vrtulí (správně rotorem) se ovládá pravolevý náklon a výška. Středová základna rotoru je pohyblivá a lze ji pomocí serv naklánět.

Oproti vrtulníku rotor není poháněn motorem (pouze ho před startem roztočí malý motůrek). Při letu se točí listy rotoru pouze díky proudu okolního vzduchu.
Odstředivá síla listů rotoru je tak silná, že když se ve vzduchu vírník zastaví, sám slétne dolů svisle k zemi, aniž by se zřítil.

Březina nedávno v autovírníku vyrazil z Přerova na Václavské náměstí v Praze, kde s přáteli popil kávu. „Přistál jsem na letišti v Letňanech a odtud jsem jel po vlastní ose až na Václavák. Po cestě mě kontrolovali překvapení policisté a vše bylo v pořádku,“ podotkl Březina, jehož stroj při jízdě Prahou vzbudil velký zájem místních obyvatel i turistů.

Létající stroj dokáže ve vzduchu urazit za hodinu až 180 kilometrů, na silnici za stejnou dobu zvládne ujet až 40 kilometrů. Pilot, který se po přistání promění v řidiče, musí před jízdou po silnici pouze připevnit rotor a umístit na zadní stabilizační křídlo registrační známku. Stroj je totiž vybaven homologovanými světly, blinkry i zpětnými zrcátky.

O autovírník už má zájem několik prvních nadšenců z Česka a firma Nirvana Systems jej představí na dubnovém leteckém veletrhu v Německu. „Uvidíme, jak na novinku bude reagovat trh. Pokud vše klapne, tak bychom letos mohli zahájit výrobu první série 40 autovírníků,“ řekl Březina. Cena autovírníku je kvůli úpravám o deset až patnáct procent vyšší než u klasického vírníku. „Bude se pohybovat zhruba od 2,5 do čtyř milionů korun podle typu a vybavení,“ uvedl Březina.

Fotogalerie

Zkonstruovat létající stroj, který kombinuje vírník a automobil, Březina toužil již dlouho. Při delších letech s vírníkem totiž piloti musí komplikovaně tankovat pomocí doprovodného vozidla, které v místě přistání zajede na nejbližší čerpací stanici a přiveze kanystry s benzinem. „Jednou se nám na výletě po přistání stalo, že jsme museli požádat policii, aby nás na půl kilometru vzdálenou benzinku doprovodila,“ podotkl Březina. Tyto starosti nyní pilotům autovírníku odpadnou.

Podle Březiny jsou vírníky velmi bezpečné. „Létají poměrně nízko a jsou odolné vůči rozmarům počasí. Nevadí jim vítr, termika, déšť ani sníh,“ řekl Březina. Firma Nirvana Systems vírníky na letišti v Přerově montuje od roku 2011, kdy je začala dovážet z Německa. Prodává i paramotory a součástí jejího areálu je letecká škola.

Autoři: ,

Nejčtenější

Škoda Scala v plné parádě. Nástupce Rapidu přiveze nejmodernější techniku

Škoda Scala

Nová, výraznější a líbivější škodovka se na silnicích začne objevovat v květnu příštího roku. Hatchback v nabídce...

Volkswagen ohlásil konec spalovacích motorů, elektrověk začíná

Nová platforma koncernu Volkswagen pro elektrická auta

Německá automobilka Volkswagen ohlásila konec spalovacích motorů. Poslední vozy s touto technologií vyvine v roce 2026...

Nová mazda má revoluční motor, i s turbem je nečekaně jednoduchý

Mazda 3

Nová generace Mazdy 3 bude mít motor, který kombinuje zážehový a vznětový princip. Jak to celé funguje, jsme zjišťovali...

Svéráz ruského motorismu v praxi: terénní dodávka z doby kamenné slaví

UAZ 2206 "Buchanka“

Už 60 let sjíždí z výrobních linek Uljanovského automobilového závodu populární minibus se současným kódovým označením...

Radikální krok Hondy: místo dieselu tichý hybrid bez převodovky

Honda CR-V Hybrid

Honda na současný vývoj, kdy naftová auta upadají v nemilost, reaguje radikálně. V nové generaci oblíbeného modelu CR-V...

Další z rubriky

Je to oficiální: VW buduje alianci s Fordem, v USA použije jeho závody

Dav návštěvníků a novinářů na autosalonu Auto China v Pekingu během show...

Německá automobilka Volkswagen buduje alianci se společností Ford Motor a k montáži vozů ve Spojených státech může...

Dálniční známky pro rok 2019 už platí. Roční jsou modré

Dálniční kupony pro rok 2019

Dálniční známky pro rok 2019 jsou již v prodeji - platí od prvního prosince 2018 do konce ledna 2020. Využijete je tedy...

VIDEO: Malíř žaluje Škodovku kvůli designu SUV

Návrhy designu SUV značky Škoda od malíře a designéra Vlada Vovkaniče

Ve sporu mezi malířem a designérem Vladem Vovkaničem a společností Škoda Auto ohledně autorských práv na design modelů...

Najdete na iDNES.cz