Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Létající talíř přistál v Ženevě. Rudá vzpomínka na lekci aerodynamiky

  11:13aktualizováno  11:13
Ženeva (Od zpravodaje iDNES.cz) - Vyznavači nadpozemské krásy klasických italských aut míří v Ženevě na stánek 1251 v pavilonu 1. Představuje se tu koncept Disco Volante milánské karosárny Touring Superleggera. Přesně po šedesáti letech se do parádní karoserie inspirované slavným sporťákem Alfy převlékla ikonická Alfa Romeo 8C Competizione.

V roce uvedení (1952) to opravdu působilo jako UFO. I dnes na něj mohou designéři moderních supersportů jen nechápavě čučet. Bez počítačů, jen po ladění ve větrném tunelu, měla tehdy futuristická, necelou třičtvrtětunu vážící alfa v encyklopediích označovaná také jako C52 aerodynamický koeficient 0,25, a to není žádná nevzhledná a připláclá placka s aerodynamickými vychytávkami. Jen pro srovnání: o pár stánků dál parkující Ferrari F12 Berlinetta, které má v Ženevě premiéru, má Cx=0,299.

Aerodynamický koeficient Cx

Je součinitel aerodynamického odporu vzduchu. Vyjadřuje kvality tvarů vozu z hlediska obtékání jeho karoserie vzduchem. Je to bezrozměrná veličina. Čím je menší, tím menší odpor vzduchu na automobil působí. Obvykle se tyto hodnoty pohybují v rozmezí 0,2–0,35. Hodnota tvarového součinitele je zjišována v aerodynamických tunelech, vypočítává se z čelní plochy vozu, rychlosti proudění vzduchu a jeho hustoty.

Carrozzeria Touring Superleggera Disco Volante ročník 2012 je tedy reminiscencí na původní alfu. A tak musí být nové dvoumístné kupé také červené a základní linky původního létajícího talíře (italsky disco volante) přebírá velmi věrně.

Pod ručně tepanou hliníkovou karoserií je 450koňový osmiválec o objemu 4,7 litru a šestistupňový automat z bájné Alfy Romeo 8C Competizione. Na zadní kola, mezi která se usadil samosvorný diferenciál, putuje 480 newtonmetrů. Z úžasného sporťáku, který pro Alfu stavěli u Maserati, přebrali stavitelé kromě pohonného řetězce ve schématu transaxle také prostorový rám. Přidali také trochu karbonových prvků.

Fotogalerie

To nejlepší na závěr. Nový létající talíř nezůstane jen u studie, Carozzeria Touring Superleggera plánuje výrobu malé série. Kdo po červeném unikátu zatoužil, měl by vyrazit do Ženevy.

Předchůdce

Původní létající talíř (vzniklo jedno kupé a tři spidery a následně šest jím inspirovaných závoďáků) vycházel z Alfy Romeo 1900, v trubkovém šasi originální konstrukce měl uložený dvoulitrový hliníkový čtyřválec s výkonem 160 koní. S ním jezdila červená alfa až 220 km/h.

Jeden řídil také slavný závodník Juan Manuel Fangio, ten měl ale pod kapotou tříapůllitrový řadový šestiválec s výkonem 250 koní.

Alfa Romeo Disco Volante v turínském muzeu

Alfa Romeo Disco Volante v turínském muzeu

Stejně jako dnes bylo Disco Volante dílem milánského Touringu. Tříapůllitrový prototyp je dnes v turínském muzeu Biscaretti, další dva dvoulitry mají v muzeu Alfy Romeo v Arese. Dnes se jejich cena odhaduje na jeden až dva miliony eur.

Proč "superleggera"

Carrozzeria Touring založená Felicem Bianchi Anderlonim se stala slavnou díky originálním konstrukcím superleggera, což v italštině znamená superlehká. Nízké hmotnosti dosahovala milánská karosárna originální konstrukcí: lehký prostorový rám stavěli z úzkých trubek, na které přichytili panely karoserie.





Nejčtenější

Tatra 600 Tatraplan
První prototypy Tatraplanu byly fiaskem. Musel pomoci vězněný Ledwinka

První poválečný aerodynamický osobní automobil z Kopřivnice se měl jmenovat Autoplan. Za jeho úspěšným dotažením do stavu vhodného pro sériovou výrobu stál i...  celý článek

Škoda Rapid Spaceback ScoutLine
VW dál plánuje levné auto pro Čínu. Indii má na starost Škoda

Navzdory zmrazení jednání s indickou Tata Motors pokračuje Volkswagen v plánu na vstup do segmentu levných aut. Do roku 2020 chce mít dvě nové modelové...  celý článek

Polestar 1
Kupé od Volva je zpátky, má jiné jméno, elektromotor a koupit se nedá

Volvo představuje první model své nové značky Polestar. Doposud vozila toto jméno upravená volva, dnes se z ní ovšem stává značka specializovaná na elektrické...  celý článek

Nově vyrobené vozy Seat v továrně automobilky ve španělském Martorellu (24....
Katalánsko je automobilová velmoc, snahy o odtržení děsí výrobce

Bouřící se Katalánci dělají vrásky také automobilkám. V nejbohatším regionu Pyrenejského ostrova, který se chce odtrhnout od Španělska, sídlí Seat a velkou...  celý článek

Na palubním počítači nového GAZu si zahrajete i Tetris.
VIDEO: Facebook v autě? Ten má každý druhý, to ruská dodávka má Tetris

Тетрис, latinkou Tetris, je asi nejslavnější počítačová videohra všech dob. V roce 1984 ji vyvinul Rus Alexej Pažitnov....  celý článek

Další z rubriky

Elektrická tříkolka Nobe
Autofotka týdne: Nádherná elektrotříkolka z Estonska

Zatím je to jen počítačová vizualizace, pokud ale tvůrci seženou peníze na vývoj a start výroby, bude to parádní retro odkazující na italskou designérskou...  celý článek

Honda Urban EV Concept
OBRAZEM: Elektrický sen doktora Blažeje, to je nádherná hondička

Frankfurt nad Mohanem (od zpravodaje iDNES.cz) Doktor Arnošt Blažej jezdil civikem první generace do nemocnice na kraji města a snilo o něm celé Československo (o autě pánové, o fešákovi Arnoštovi dámy)....  celý článek

Philips and Renault collaborate at the 2017 Frankfurt Motor Show
OBRAZEM: Hyundai i30 má nový krásný zadek

Fastback je trochu pozapomenutý druh karoserie. Poslední dobou ovšem zažívá renesanci, akorát se jim říká jinak. Ladně splývající záď sportovního střihu nově...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.