Tatra táhla Ruslana plného tater. Příběh unikátního letištního siláka

Ruzyňské letiště letos slaví 80 let od svého otevření. Pokud mluvíme o technice, tak na letišti nepotkáme pouze letadla, ale také techniku pozemní. Mezi nejzajímavější kategorii automobilní techniky patří speciální letištní tahače. Jedním z nich byla i Tatra 815 TPL.
Letištní tahač Tatra 815 TPL na dobovém prospektu výrobce

Letištní tahač Tatra 815 TPL na dobovém prospektu výrobce | foto: Technické muzeum Tatra

Počátkem roku 1987 definovaly Československé aerolinie požadavky na nový speciální letištní tahač. V předchozím období se na Ruzyni a jiných našich větších civilních letištích používala pro tahání letadel běžná sériově vyráběná vozidla (Tatra 141, Tatra 813 6x6 a další, včetně traktorů). Výjimkou byl jeden kus speciální, avšak provozně ne příliš úspěšné kreace Tatra Semex z roku 1977.

Na Ruzyni se dlouhá léta používala pro tahání letadel běžná sériově vyráběná vozidla, zde Tatra 813 6x6.

Nevýhodou klasických tahačů je jejich výška, hrozí tak kolize budky tahače například s přídí letadla. A s příchodem poslední dekády 20. století se na Ruzyni zaváděl systém odbavovacího stání nose-in, kdy letadla najíždí přídí k odbavovací budově. Ze stání nose-in zpět na pojížděcí dráhu se letadlo nedostane vlastní silou, ale musí být vytlačeno - především u tohoto systému jsou pak klasické „vysoké“ tahače nevhodné.

Podle zadání mělo být nové vozidlo schopno tahat (a tlačit) letadlo o hmotnosti 230 tun, jeho výška nesměla překročit 2 000 mm a mimo jiné byla stanovena i maximální cena jeden milion korun za kus.

Od 13. dubna do 1. října 2017 je pro návštěvníky Technického muzea Tatra připravena Výstava pod názvem Od Präsidenta do 21. století.

Národní technické muzeum v Praze připravilo ukázku nejstarších vozidel v...

Výstava připomíná počátky výroby našeho prvního automobilu Präsident před 120 lety a další důležité historické mezníky ve výrobě automobilů Tatra.

Nákup západní techniky byl z ekonomicko-politických důvodů neakceptovatelný, protože tvrdé měny nemělo socialistické Československo nikdy nazbyt a navíc potřebné kapacity na vývoj takových vozidel u nás byly. Ostatní země východního bloku techniku vyhovující požadavkům ČSA nevyráběly.

Výrobní program Tatry stál v té době na typové řadě 815. Při řešení nového letištního tahače, jehož vývoj se soustředil do pobočného závodu Tatry v Bánovcích nad Bebravou, tak byly využity konstrukční celky této typové řady.

Práce postupovaly bleskovým tempem, první z celkových pěti kusů spatřil světlo světa už na podzim roku 1987.

Tatra 815 TPL

Maximální hmotnost letadel, která mohl nový tahač tahat i tlačit, byla podle specifikace výrobce 400 tun, čímž bylo výrazně překročeno původní zadání hovořící o 230 tunách. Nárůst této užitné vlastnosti lze položit na jednu misku vah, kdy na druhou položíme 100 tisíc korun, o které narostla pořizovací hodnota vozidla.

Z kompletního typového označení Tatra 815 TPL 28 235 6x6.1R vyčteme, že základem je podvozek třínápravového (6x6) tahače přívěsů (TP), celková hmotnost vozidla je 28 tun, maximální výkon motoru je 235 kW, kola mají jednoduchou montáž a v nábojích kol jsou planetové redukce.

Před přední nápravu předsazená a snížená upravená trambusová kabina pochází z jeřábových podvozků Tatra 815 PJ, u letištního tahače byla stavba ještě více snížena (1950 mm oproti 2275 mm u jeřábu).

Letištní tahač Tatra 815 TPL na dobovém prospektu výrobce, rozměrový náčrt

Čtyřdobý vzduchem chlazený vznětový dvanáctiválec o zdvihovém objemu 19 litrů se nacházel za kabinou nad dvojicí předních řiditelných náprav. Soustava hlavní převodovky a přídavné dvoustupňové převodovky sestupné nabízela řidiči dvacet převodových stupňů pro jízdu vpřed a čtyři pro jízdu vzad. Manipulace s letadly byla povolena pouze při zařazeném pomalém chodu přídavné dvoustupňové převodovky, minimální rychlost činila 1,95 km/h při 1400 ot/min.

Z celkové hmotnosti tahače 28 tun bylo 6 tun „mrtvé“ demontovatelné zátěže zvyšující adhezi mezi pneumatikami a povrchem letištních drah a ploch.

Za zmínku také stojí možnost provozu na veřejných komunikacích. Ostatně u vozidla se základem v podvozku tahače přívěsů a osazeného kabinou z autojeřábu by nás spíše udivilo, kdyby tomu tak nebylo.

Rekord v tahu a zlatá medaile

Úspěšné provozní zkoušky Tatry 815 TPL proběhly na ruzyňském letišti začátkem roku 1988. Během nich tahač manipuloval se čtyřmotorovým Iljušinem Il-62, tehdy nejtěžším typem z flotily ČSA. Bez problémů si poradil s tahem dvaašedesátky i po povrchu pokrytém ledovkou.

Ten pravý křest hmotou čekal na speciální tahač v květnu 1988 na letišti v Mošnově, když tam přistál Antonov An-124 Ruslan, v té době nejtěžší letadlo světa (na konci stejného roku ho z tohoto piedestalu sesadil An-225).

Sovětská posádka vyhověla zvláštní prosbě nechat do letadla najet pět plně naložených tater a závodního speciálu z Dakaru, aby si mohl tahač vyzkoušet manipulaci s rekordně těžkým břemenem. Ani v této zkoušce se oproti letadlu relativně titěrná tatra nenechala zahanbit, dobové články udávají hmotnost tatrami naloženého Ruslana 405 tun.

I kdyby to byl jen opsaný údaj maximální vzletové hmotnosti a v Mošnově se ve skutečnosti manipulovalo s hmotou o několik tun menší, tak Tatra 815 TPL byla prvním letištním tahačem, kterému se poštěstilo manipulovat s takto těžkým letounem.

Ještě dodejme, že na mošnovském letišti tenkrát exceloval druhý vyrobený exemplář. Ten byl následně zmiňovaným Ruslanem přepraven do Prahy, kde se přidal k již zaangažovanému prvnímu exempláři.

V září stejného roku pak obdržela Tatra 815 TPL zlatou medaili na Mezinárodním strojírenském veletrhu v Brně.

Dnes už mají tyto letištní tahače tvrdou dřinu dávno za sebou. Jeden se sice ještě nalézá na letišti Brno-Tuřany, v aktivní službě však již nefiguruje. Tři jsou uloženy v depozitáři Technického muzea Tatra v Kopřivnici a ten poslední v jedné soukromé sbírce.

Aktualizace (11.5.2017): Opraveny informace o aktuálním umístění tahačů v depozitáři a soukromé sbírce.

Zdroje:

  • časopisy Svět motorů (01/1989) a Automobil (09/1988)
  • Tatra 815 TPL, prospekt výrobce
  • planes.cz
  • Dílenská příručka nákladních automobilů Tatra 815
  • Nejčtenější

Škoda představila malý elektromobil jménem Epiq. Cenu dostane k 600 tisícům

15. března 2024,  aktualizováno  14:53

Automobilka Škoda loni téměř ztrojnásobila provozní zisk na 1,77 miliardy eur. Značka při oznámení...

První jízda novým superbem. Škoda si dala na rozloučení s benzinem záležet

12. března 2024  8:47

Pokud tedy tímto autem končí éra vozů se spalovacími motory, nemá se Škodovka opravdu za co stydět....

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Dotace na elektromobily v ČR oficiálně spuštěny. Připraveny jsou dvě miliardy

18. března 2024

Po dlouhém čekání byl v pondělí 18. března spuštěn dotační program na podporu elektromobility....

Nizozemsko může dobíjet elektromobily, nebo domácnosti. Obojí ne, síť nestačí

14. března 2024

Premium Kapacita elektrické sítě v Nizozemsku nestačí balancovat elektromobilitu. Omezení provozu veřejných...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Skandál Fordu stál desítky životů, značka o chybě v konstrukci věděla

19. března 2024

Stačil menší náraz zezadu, ulomilo se hrdlo palivové nádrže a došlo ke vznícení vytékajícího...

VIDEO: Střílej po mně! Kameraman natočil téměř celý útok v centru Prahy

Premium Ve čtvrtek zemřelo rukou střelce Davida K. 14 obětí, 25 lidí je zraněných, z toho deset lidí těžce. Jedním z prvních na...

Máma ji dala do pasťáku, je na pervitinu a šlape. Elišku čekají Vánoce na ulici

Premium Noční Smíchov. Na zádech růžový batoh, v ruce svítící balónek, vánoční LED svíčky na baterky kolem krku. Vypadá na...

Test světlých lahvových ležáků: I dobré pivo zestárne v obchodě mnohem rychleji

Premium Ležáky z hypermarketů zklamaly. Jestli si chcete pochutnat, běžte do hospody. Sudová piva totiž dopadla před časem...

Bláznění po karavaningu pominulo. Výrobci koketují s elektrickým pohonem

19. března 2024

Při koupi nebo pronájmu karavanů a obytných aut lidé v poslední době kladou důraz na energetickou...

Protektorát přinesl jízdu vpravo, která stejně byla v plánu. Už je to 85 let

19. března 2024

Diváci filmů natočených za první republiky si určitě všímají, že v době mezi válkami jezdila auta...

Skandál Fordu stál desítky životů, značka o chybě v konstrukci věděla

19. března 2024

Stačil menší náraz zezadu, ulomilo se hrdlo palivové nádrže a došlo ke vznícení vytékajícího...

KOMENTÁŘ: Pravda o normě EURO 7. Vondra dosáhl jen Pyrrhova vítězství

18. března 2024

Premium Tak prý nám Alexandr Vondra zachránil automobilový průmysl. Heuréka! A jaká je realita? Vondra jen...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Nutný výchovný pohlavek, souhlasí Bouček i Havlová s přerušením projevu na Lvu

Moderátor Libor Bouček ostře zareagoval na kauzu ohledně délky proslovu režisérky Darji Kaščejevové na předávání cen...

Švábi, vši a nevychované děti. Výměna manželek skončila už po pěti dnech

Nová Výměna manželek trvala jen pět dní, přesto přinesla spoustu vyhrocených situací. Martina ze Znojma se pokoušela...

Vyzkoušeli jsme podvod z Aliexpressu. Může vás přijít draho, i po letech

Nakoupili jsme na Aliexpressu a pěkně se spálili. Jednu USB paměť, dvě externí SSD a jeden externí HDD. Ve třech...

Chtěli, abych se vyspala s Baldwinem kvůli jeho výkonu, říká Sharon Stone

Herečka Sharon Stone (66) jmenovala producenta, který jí řekl, aby se vyspala s hercem Williamem Baldwinem (61). Měla...

Byla to láska na první pohled, říká hvězda Gilmorek o manželství s modelkou

Milo Ventimiglia (46), představitel Jesse ze seriálu Gilmorova děvčata nebo Jacka Pearsona ze seriálu Tohle jsme my, je...