Letní novinky z Mladé Boleslavi

  • 6
Hned několik novinek a inovací připravila domácí automobilka pro druhou polovinu roku a modelový rok 2003. Bezesporu největším překvapením je představení sportovního modelu octavia RS i ve verzi combi. Populární a osvědčený větší kombík Škody tak získá známý přeplňovaný zážehový čtyřválec 1,8 s výkonem 132 kW (180 k).

S touto jednotkou dosáhne maximální rychlosti 231 Km/h a zrychlení na stovku za rovných 8 sekund. V porovnání s limuzínou jde jen o nepatrně pomalejší hodnoty. V případě, že se škodovákům podaří přesvědčit veřejnost o sportovním image kombi, novinka se jistě stane velmi vítanou ozdobou tuzemských silnic.

Atraktivní vnější design, který na fotografiích zpočátku překvapivě není prezentován s dráždivým barevným odstínem, obohacují 16“ kola z lehkých slitin se sportovním designem a pneumatikami o rozměru 205/55 R 16, zelené provedení brzdových třmenů, sportovní koncovka výfuku, přední nárazník s integrovaným spoilerem a samozřejmě spoiler pátých dveřích.

Interiér "ereska", které již sjíždí z výrobních linek, je vybaven podobně jako limuzína RS. Samozřejmostí jsou tedy sportovní sedadla v černošedé kombinaci kůže a příjemné textilie, tříramenný volant potažený kůží a také pedály upravené v závodním stylu. Octavia combi RS je v porovnání s limuzínou o 55 tisíc dražší, stojí 735 900 korun.

Změny zaznamenala i fabia v modelovém provedení 2003. Nejvýznamnější inovací je nahrazení litrového motoru (37 kW) a agregátu 1,4 MPI (44 kW) novým tříválcem 1,2 HTP (40 kW) - přesně 1198 ccm. Jde o moderní jednotku s relativně vysokým točivým momentem (106 Nm), což symbolizuje i zkratka HTP (=High Torque Performance).

Jízdní charakteristiky jsme zatím neměli možnost ověřit, proto uvádíme pouze tovární údaje. Dle nich by měla nejlevnější fabia uhánět maximální rychlostí až 150 km/h a dosáhnout zrychlení z klidu na stovku za 18,5 vteřiny. Průměrná spotřeba u více jak tunu vážícího vozu se pohybuje těsně pod hranicí šesti litrů.

Automobilka uvádí, že nový agregát s čtyřikrát uloženým klikovým hřídelem a jedním protiběžným vyvažovacím je dílem českých kontruktérů. Mezi jeho výhody patří prý i nízká hlučnost a kultivovaný chod s minimem vibrací. Zařazení motoru do nižší cenové kategorie odpovídá pouze šestiventilové koncepci OHC.

Škoda Fabia Junior s tímto novým motorem bude v základní výbavě k mání za 259 900 korun, verze fabia classic za 279 900 a vybavenější fabia comfort za 316 900 Kč. Tento motor lze objednat i do zvýhodněných verzí Fresh Edition (od 239 900 Kč). Výhodou novinky vedle přijatelné ceny za moderní technologii bude i nižší sazba povinného ručení.

Rozšířená nabídka modelového roku 2003 se týká i výbav. Nově je například nabízena možnost objednat k airbagu spolujezdce jeho dočasné vypínání pomocí klíčku v odkládací schránce v přístrojové desce. Fabie je dále možné vybavit třetí hlavovou opěrkou na zadních sedadlech, xenonovými světlomety s automatickou regulací nastavení výšky, navigačním systémem, nebo parkovacím asistentem. Rozšířena byla také paleta barev o červenou "corridu" a modrou "laser", které jsou k nahlédnutí v naší fotogalerii.

Červená "corrida". Takto ji zobrazují internetové stránky Škoda Auto.

Modrá "laser". Takto ji zobrazují internetové stránky Škoda Auto.