Původně slibovaný benzinový motor 1.0 v nabídce pro fabii stále ještě není. Jeho největším kladem pro zdejšího motoristu byla vidina levnějšího povinného ručení. Přepočteno na ceny pojistného pro rok 2001 by rozdíl mezi motory 1.0 a 1.4 činil zhruba 2600 korun. Za touto částkou se ročně skrývá téměř 90 litrů benzinu, na které by se dalo najet asi 1300 kilometrů. Mezi čtyřmi různě výkonnými motory 1.4 zřejmě bude největší zájem o nejlevnější verze s výkonem 44 a 50 kilowattů. Tyto tuzemské pohonné jednotky mají vyšší spotřebu paliva, než je u moderních motorů obvyklé. Podle výsledků měření ve zkušebně pražského Ústavu silniční a městské dopravy (ÚSMD) je paradoxně výkonově slabší motor hbitější než silnější verze. Do fabie kombi jej však mladoboleslavská automobilka nenabízí. Cenovým středem v nabídce Škody Auto jsou další čtrnáctistovkové benzinové motory se čtyřmi ventily na válec a výkony 55 nebo 74 kilowattů. Fabii dávají mnohem lepší dynamiku než české pohony, ovšem šestnáctiventilová konstrukce jim ubírá dech v nízkých otáčkách. Svezení po městě tak není příliš svižné, zato ve vyšších rychlostech dokazují svou výkonnost. Přesto se řidič nevyhne častějšímu řazení rychlostních stupňů. Oba zmíněné šestnáctiventilové motory testovali redaktoři MF DNES i na německých dálnicích, kde neplatí rychlostní omezení. Verze se 74 kilowatty atakovala rychlost 200 kilometrů v hodině, slabší varianta i v provedení kombi běžně překonávala 180 kilometrů v hodině. Rozdíl ve spotřebě paliva mezi benzinovými verzemi 1.4 přitom vyznívá ve prospěch německých motorů. Například mezi výkonově nejbližšími pohony 1.4 (50 kilowattů) a 1.4 16V (55 kilowattů) byl rozdíl na zkušebním okruhu téměř dvoulitrový. Zatímco mladoboleslavský motor konzumoval v průměru 7,9 litru na 100 kilometrů, spokojil se německý agregát s 5,7 litru na sto kilometrů. Testovací trasa měří sto jedenáct kilometrů a vede obcemi, ale i přes dálnice a okresní silnice. Do středu cenové nabídky mezi 300 tisíci a 400 tisíci korunami patří i naftový motor 1.9 SDI. Svou dynamikou je srovnatelný s českými pohony 1.4, ale jeho kladem je výrazně nižší spotřeba paliva, která se v průměru pohybuje kolem pěti litrů nafty na 100 kilometrů. Vrcholem nabídky je supermoderní turbodiesel 1.9 TDI a přece jen poněkud zastaralý osmiventilový benzinový 2.0. Naftový agregát vyniká spotřebou srovnatelnou s motorem SDI. Na silnici se pozná podle toho, že fabii vystřeluje rychle kupředu a hbitě ji zrychluje od nízkých otáček. Dvoulitrový benzinový pohon je o něco pomalejší a ve srovnání s ostatními benzinovými verzemi je v kabině fabie více slyšet. Martin Kovář, který pro MF DNES posuzuje testované automobily pohledem řidiče-vozíčkáře, porovnal tentokrát klasickou fabii s fabií kombi. "Nastupování na zadní sedadla kombíku se mi zdá o něco lepší než do krátké verze. Rozhodně výhodnější je objemnější kufr a jeho snadné překrývání roletou, na kterou z vozíku dosáhnu bez problémů," konstatuje Kovář.
Prognóza odhadce
Modelová řada fabií se rozšířila o další dva benzinové motory: o verzi 1.4 16V (55 kW) a o Fabii 2.0. Ceny automobilů a jejich provozních nákladů, paliv i pojištění přitom favorizují model 1.4. Ten bude konkurovat zejména levnějším verzím vybaveným motory 1.4 MPI o výkonech 44 a 50 kilowattů a silnějšímu 1.4 16V (74 kW). Vozy se zmíněným pohonem 1.4 16V budou ztrácet na hodnotě průměrně a lhostejno, zda budou v krátké nebo dlouhé verzi. Dvoulitr zřejmě najde málo zájemců. Jeho pořizovací cena, výkon a objem se na trhu ojetin promítne v největší ztrátě hodnoty mezi motory Škody, přičemž tato tendence nebude u kombi tak výrazná jako u klasického vozu. Na hodnotě budou z benzinových verzí nejméně tratit nejlevnější a málo vybavená aut
a s motory 1.4 a absolutně nejvýhodnější budou vozy kombi s naftovými pohony.MF DNES již otestovala osm fabií s různými motory
Model |
Škoda Fabia 1.4 |
Škoda Fabia 1.4 |
Škoda Fabia Combi 1.4 |
Škoda Fabia Combi 1.4 16V |
Škoda Fabia 1.4 16V |
Škoda Fabia 2.0 |
Škoda Fabia 1.9 SDI |
Škoda Fabia 1.9 TDI |
Výkon motoru (kW) 1) |
44 |
50 |
50 |
55 |
74 |
85 |
47 |
74 |
Zrychlení 0-100 km/h (s) |
17,4 |
18,8 |
17,5 |
15,6 |
13,2 |
11,8 |
17,8 |
11,6 |
Zrychlení 0-400 m (s) |
20,3 |
21,0 |
20,5 |
19,8 |
18,8 |
18,1 |
20,7 |
18,1 |
Zrychlení (IV.) 50-90 km/h (s) |
13,2 |
15,0 |
15,3 |
13,7 |
13,1 |
10,7 |
15,2 |
8,5 |
Zrychlení (V.) 80-130 km/h (s) |
36,7 |
38,2 |
40,4 |
32,7 |
27,2 |
21,7 |
41,2 |
17,7 |
Brzdná dráha z 80 km/h (m) |
30,7 |
32,6 |
30,4 |
27,7 |
32,0 |
27,5 |
29,7 |
28,4 |
Pramen: ÚSMD
KOMBÍK FABIE JE V POŘÁDKU, TVRDÍ ŠKODA AUTO
V nedávném srovnávacím testu MF DNES kritizovali porotci jízdní vlastnosti fabie kombi. Podle mluvčího Škody Evžena Krauskopfa není ke kritice důvod.
Proč má fabia kombi horší jízdní vlastnosti než krátká verze? Neuvažuje Škoda Auto o úpravách?
Fabia kombi má stejně dobré jízdní vlastnosti jako její krátká verze. K jakýmkoliv úpravám není důvod.
Objeví se v nabídce motorů pro fabii i verze 1.0? Proslýchá se, že s ním máte konstrukční problémy...
S tímto motorem nemáme žádný problém, o jeho uvedení na trh rozhoduje pouze zájem zákazníků.
(buč)
Testem MF Dnes prošli krátká fabie s dvoulitrovým motorem a kombík s motorem 1.4 16V |
Fabie na náplavce Vltavy v Praze |
Krátká fabie nabízí v kufru 260 litrů, po sklopení zadních sedadel pak 1016 l |
Kombík fabie má v kufru prostor 426 litrů, po rozložení sedadel pak 1225 litrů |
Prodloužená záď u kombíku fabie nesklidila takový úspěch jako u octavie |
Krátká verze fabie si pořád zachovává svou krásu |