Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Levné náhradní díly zajímají každého

  22:07aktualizováno  22:07
Tu zkušenost už udělala většina motoristů: při poruše nebo po nehodě zavolají nejprve do značkového servisu, kde zjistí, že oprava při použití původních, originálních značkových náhradních dílů by stála hodně. Rychle se tedy začnou rozhlížet, jak a kde získat součástky levněji. Takové možnosti existují.

Kolem deseti miliard eur činí jen v Německu objem obchodu s náhradními díly do automobilů. Obdobná statistika sice v České republice není, ale podle toho, na kolika místech se s prodejem náhradních dílů lze setkat, jde nejspíš i zde o velmi zajímavou obchodní oblast. Miroslav Brůžek, tajemník Sdružení importérů součástí automobilů, servisní a garážové techniky (SISA), říká: "V republice je asi tisíc značkových a asi pět tisíc neznačkových opraven; k tomu si lze představit i přiměřený počet provedených oprav a spotřebovaných náhradních dílů.

Zatímco značkové opravny pracují převážně s náhradními díly pouze své automobilové značky, větší část opraven používá díly, jak se říká, aftermarketové." Na vysvětlenou - v případě těch druhých jde o součástky, které nemají přímo příslušnou originální automobilovou značku.

Převodovka - půlka auta
Ve značkovém servisu zákazník zjistí, že cena originální součástky - dejme tomu převodovky - se blíží půlce hodnoty celého auta. A to ještě není vyčíslena cena za opravu. Co takovému majiteli automobilu zbývá? Pokud není auto v záruce, jejíž podmínkou je dodržování záručního režimu včetně používání originálních náhradních dílů ve značkovém servisu, většina motoristů na firemní opravnu rychle zapomene a bude se ohlížet po menší dílně, s levnější prací i náhradními díly. Petr Tesařík, majitel a automechanik v jedné osobě z malé autoopravny v Hrusicích, říká: "Dávám zákazníkům vybrat; buď můžou mít drahý originál značkový, nebo levnější a prakticky stejně dobrý díl od solidních firem, které mi součástky dodávají."

Jak kupovat díly?

1. Náhradní díl z vrakoviště jen v nouzi nejvyšší

Pokud použijete náhradní díl z vrakoviště, je to sázka do loterie. Bude nejlevnější, ale může a nemusí dlouho vydržet. Proto se doporučuje jen u nejstarších a nejlevnějších aut.

2. Náhradní díl z tržiště - také riziko

Pokud se levně nabízí díl kvalitní značky, či dokonce originál firemní za výrazně nižší cenu, je to podezřelé. Pravděpodobnost padělku je velká, ostatně je jimi zamořen celý evropský trh. Tedy nejen boty známé značky na tržišti budou na 99 procent podvrhem.

3. Součástka z prodejny náhradních dílů

I mezi prodejci takzvaných aftermarketových náhradních dílů - tedy ne originálů automobilek - jsou rozdíly. Určitým vodítkem může být členství ve sdružení SISA, které za své členy poskytuje garanci.

4. I náhradní díly mají svou záruku

Dalším důležitým ukazatelem, z jak seriózního zdroje náhradní díl pochází, je záruka. I na náhradní díly, ať už značkové či bez značky, platí samozřejmě nyní dvouletá záruční lhůta. Ovšem s výhradou přirozeného opotřebení.

5. Na čem určitě nešetřit

Zatímco výfuk nebo blatník "jenom" nejspíš dříve zrezaví, když koupíme levnější, na součástkách podvozku, jmenovitě řízení a brzd, se nevyplatí šetřit. Tady jde o život.

Problém obou stran
Mohlo by se zdát, že vysoké ceny originálních náhradních dílů jsou jen problémem uživatelů aut. Ale není tomu tak. I automobilky se potýkají s problémem: Auta, dnes už na vysoké technické úrovni, mají v případě standardního provozu během záruční doby jen minimum poruch. A tedy i malou spotřebu náhradních dílů, kromě několika málo detailů, jako jsou například filtry. Potřeba součástek roste s přibývajícím stářím a ojetím vozu. Jenomže na letité auto si už jen málokdo nechá namontovat třeba originální tlumič výfuku, když za prvním rohem koupí prakticky stejný, ale za poloviční cenu.

Takže automobilkám, respektive jejich prodejcům, kteří museli investovat obrovské prostředky do servisního zázemí, utíkají zákazníci. Není přitom žádným tajemstvím, že opravy jsou z hlediska zisku ještě zajímavějším obchodem než prodej aut. Proto i autorizovaní značkoví prodejci by třeba rádi - při zaručení kvality použili levnější náhradní díly, a tím učinili své služby dostupnější. Jenomže doposud nemohli. Zájmem výrobců je totiž prodat co nejvíce originálních náhradních dílů.

Cesta z kruhu
Prvního července letošního roku nabyla účinnosti vyhláška, která nově upravuje prodej a servis motorových vozidel. I když neodvolatelně začne platit až za rok, už teď předpis tuto oblast výrazně liberalizuje. Upravuje také možnost opravy vozidel u autorizovaných servisů nejen autodíly originálními, ale i díly rovnocenné kvality. V této souvislosti se samozřejmě často hovoří právě o kvalitě náhradních dílů. Její nízká úroveň byla ostatně jedním z důvodů, proč autorizované značkové opravny odmítaly pracovat s neoriginálními součástkami. A některé případy, kdy se na českém trhu objevovaly důležité náhradní díly, například brzdové destičky, v takové kvalitě, že by neubrzdily ani žebřiňák, jim dávaly za pravdu.

Miroslav Brůžek, tajemník asociace SISA, která sdružuje 35 firem zásobujících tři čtvrtiny českého trhu náhradními díly, MF DNES řekl: "Je nám jasné, že u náhradních dílů pro auta nejde jen o peníze, ale také o zdraví a bezpečnost účastníků silničního provozu. Nemůžeme si dovolit prodávat díly podřadné kvality. Autodíly musí splňovat požadavky stanovené předpisy. Členské firmy asociace jsou už svým členstvím zavázány dodávat na náš trh pouze kvalitní náhradní díly, které odpovídají normám platným v České republice."


 

Lepší varianta než tržiště

Když cítíte, že budete muset u svého vozu měnit tlumiče, brzdové destičky či výfuk, nekupujte takový díl na trhu. Ptejte se, zda prodejce je ve sdružení SISA. Co toto sdružení garantuje? Členové SISA dodávají na český trh náhradní díly pro automobily od renomovaných výrobců součástek převážně z Evropy; jsou to výrobci, kteří dodávají zpravidla stejné autodíly též automobilkám přímo pro prvomontáž. Výrobci jako dodavatelé součástek pro automobilový průmysl jsou držiteli příslušných certifikátů jakosti výroby. Výroba dílů pro automobilky i náhradních dílů probíhá na totožné výrobní lince. Kvalita je tak zaručena. Konkurenční boj je v této oblasti obrovský, i renomovaní výrobci součástek jsou tlačeni k neustálému snižování cen a nákladů. A tak nejsou výjimkou náhradní díly rovnocenné kvality, ale už ne pod značkou automobilky, nýbrž skutečného výrobce - a za citelně nižší cenu.

Autoři:




Nejčtenější

Kdo peče s kým a kdo koho vlastní v automobilovém průmyslu?
Kdo komu patří: přehledný průvodce automobilkami

Letošní prodej Opelu společnosti PSA opět změnil situaci na poli automobilových koncernů a aliancí. Kdo peče s kým? A kdo koho vlastní? Připravili jsme velký...  celý článek

(Ilustrační snímek)
Nová Dieselgate, tentokrát u kamionů. Německo loví podvádějící dopravce

Řada velkých nákladních aut podle všeho jezdí i na našich silnicích s odpojeným systémem čištění výfukových plynů. Stačí k tomu krabička z internetu za 80 eur....  celý článek

Dětská sedačka s airbagy
VIDEO: Dětská autosedačka dostala airbagy, už se prodává

Každý den je podle světových statistik více než 5 500 dětí vážně zraněno při haváriích v silničním provozu. Děti mají v poměru k tělu větší hlavu než dospělí a...  celý článek

Opel Insignia první generace
Ojetý Opel Insignia boduje cenou. Minusem je prostor a kila

Insignia na trhu s ojetými automobily prodejní rekordy netrhá. To se přirozeně projevuje na cenách vozů. Jako ojetina tak přijde levněji i o desítky tisíc ve...  celý článek

Tatra 600 Tatraplan
První prototypy Tatraplanu byly fiaskem. Musel pomoci vězněný Ledwinka

První poválečný aerodynamický osobní automobil z Kopřivnice se měl jmenovat Autoplan. Za jeho úspěšným dotažením do stavu vhodného pro sériovou výrobu stál i...  celý článek

Další z rubriky

Opel Insignia první generace
Ojetý Opel Insignia boduje cenou. Minusem je prostor a kila

Insignia na trhu s ojetými automobily prodejní rekordy netrhá. To se přirozeně projevuje na cenách vozů. Jako ojetina tak přijde levněji i o desítky tisíc ve...  celý článek

Škoda Fabia, která najela přes jeden a čtvrt milionu kilometrů.
Zemřel muž, který dal Škodovce Fabii a Superb a zachránil Kvasiny

Byl víc než kdo jiný spojen s rozvojem značky Škoda pod křídly koncernu VW. Za 79 měsíců, kdy v ní pracoval, prosadil nejen Fabii a Superb, ale nastartoval...  celý článek

Ferdinand Porsche se svým zkušebním, nejúspěšnějším vozem Volkswagen Brouk
Vychází kniha o Porscheho začátcích pod hákovým křížem

Pro Ferdinanda Porscheho bylo bodem zvratu setkání s Adolfem Hitlerem. Po špatných obchodech byl automobilový inženýr značně zadlužený, když v květnu roku 1933...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.