Magazín hledal odpověď na otázku, zda se vyplatí kupovat levnější letní pneumatiky často exotických názvů, mezi něž zařadil i v Česku rozšířený výrobek Barum OR 57. Přitom deset v Německu málo známých gum porovnal s letním pláštěm renomované značky Continental, konkrétně s modelem Eco Contact EP. Tato pneumatika o rozměru 165/70 13 přijde v tuzemsku zhruba na 1800 korun, zatímco stejně velká barumka stojí o 500 korun méně. Nejlepší vlastnosti v testu Auto Bildu prokázala opravdu guma od firmy Continental, ale jen o málo zpět zůstala právě barumka společně s pneumatikou Ceat Spider. I tu lze v Česku koupit - v rozměru, který odpovídá obutí pro Škodu Felicia, za necelých 1500 korun.
Pozor na bezpečnost
Naopak jen částečně doporučila redakce Auto Bildu ke koupi gumy Europa II a Comet 2000, zbylé testované pneumatiky nepřesvědčily a doporučení nedostaly. Jde o Viking VSS 100, Riken GR 20, Courier Champion, Sava Effecta, Kormoran Impulser a Kelly Steelmark 5. Auto Bild v hodnocení celého testu uvedl: "Některé z testovaných gum měly problémy s brzděním na suchu, jiné zase na mokru. Kdo chce koupit levné pneumatiky, měl by si včas uvědomit, že jde o bezpečnost." A jaké chyby vytkl test plášti značky Barum? Že je hlučnější než většina ostatních pneumatik.
Continental zvítězil
Motoristům uvažujícím o koupi dražších letních gum prémiových značek možná pomohou v rozhodování výsledky srovnávacího testu evropských spotřebitelských organizací. Mezi třináctipalcovými pneumatikami kraloval Continental Eco Contact EP společně s výrobkem Goodyear GT 3 (v rozměru na felicii za 1900 korun kus). O stupínek zpět skončil Firestone F 590 Fuelsaver (1900 korun), Hankook K 701 (1400 korun) a poslední hodnocení z kategorie "dobrá pneumatika" se dostalo plášti Uniroyal Rallye 580 (1770 korun). Spotřebitelské nadace porovnaly i letní gumy rozměru 205/55 16, o které je vzhledem k složení tuzemského vozovému parku menší zájem. V tomto srovnání dostal nejlepší hodnocení trojlístek Continental Premium Contact (6840 korun kus), Continental Sport Contact 2 (6840 korun) a Dunlop SP Sport 9000 (8710 korun).
Velcí vládnou malým značkám
Podobně jako automobilky vytvářejí koncerny sdružující několik značek, tak i pneumatikářské kolosy dnes znamenají spojenectví několika firem. Například tuzemský Barum patří se značkami Uniroyal a Semperit pod křídla společnosti Continental. Jen hlavní značka však bývá považována za špičkovou, ostatní jsou levnější a nedostává se jim nejnovějších technologií. I mezi nimi mohou navíc být ještě rozdíly. "Značku Ceat bych v rámci koncernu Pirelli charakterizoval jako upravenou pirellku staršího modelového roku," říká Zdeněk Vacl z tuzemského zastoupení firmy Pirelli.
petr.bucek@mfdnes.cz
Pneumatikářské koncerny
Bridgestone/Firestone
Dayton Comet, Europa, First Stop 2000
Continental
Uniroyal, Semperit, General Tire Barum, Gislaved, Mabor, Viking
Goodyear/Dunlop
Fulda, Pneumant Debica, Kelly, Lee, Sava
Michelin
Kormoran, Riken, Taurus
Pirelli
Armstrong, Ceat, Courier
Poznámka: tučně jsou uvedeny hlavní značky, pod nimi jsou jejich odnože druhého sledu, na dalším řádku třetí kategorie
Pramen: Auto Bild